Log in
 Tik eller hane...  
Namn: lea
Datum: Måndag den 16 Februari 2004 Kl: 17:29
tackar!

nu har jag fått lite mer kött på benen. Det är ändå en lite halvklurig fråga... vi får se hur det blir när valparna är födda!
/lea

Namn: Bengt Rödseth
Datum: Fredag den 13 Februari 2004 Kl: 11:58
Hanhundens intresse för tikar och benägenhet att vara hanhundsaggressiv är beroende av hormonnivån. H-nivån beror på två saker, arv och miljö.
Hanhundar som är (för rasen) grova har högre hormonnivå än hundar som är tunna och snipiga! Alltså är det mer sannolikt att en utställningslabbe har högre halt än en jaktlabbe.
Det var arvet det men så kommer vi då till miljön. En hund som upplever att den har en dominant ledare behåller sin, från födelsen, lägre nivå av hormon. Detta är naturligtvis anpassat för att gynna flockens överlevnad. Om samtliga hanar skulle ha ett dominant sexuellt intresse skulle stridheterna bli så allvarliga att flockens överlevnad äventyras.
Om en hane tillåts vara dominant och/eller sexuellt aktiv stiger hormonnivån. Denna nivå bibehålls resten av livet.

Välj hund från linjer som inte har ovanstående problem och fostra valpen med ett dominant ledarskap så kommer du att ha lika stor glädje av en hanhund som en tik.
När du väl är ledare för valpen presenterar du den för en höglöpande tik. Bestämt talar du om för spolingen att han inte skall intressera sig. Jag lovar att du sedan kan rasta din hane tillsammans med löpande tikar. Lägg också lock på alla tendenser att spänna sig mot andra hanar så slipper du problemet med aggressivitet.

Namn: Hipshot
Datum: Fredag den 13 Februari 2004 Kl: 11:39
Vi har lyckats med hjärnblödningen att ha tre av varje sort :-/ Hemma så är hanarna "på" som fan när tikarna löper men när vi tar ut dem så kopplar de om och gör vad de ska. Dock, när tikarna höglöper så är de aldrig med och tillsammans. Labbehannen är ngt mindre "på" än wachteln och spanielen iofs..

Mvh!

Namn: ålund
Datum: Fredag den 13 Februari 2004 Kl: 11:29
"hanhundar är hanhundar" kan jag skriva under på... och det är ju väsentligt vanligare med hannar som inte tål andra hannar än med tikar som inte tål tika rävenom det förekommer.. beroende på hur det ser ut hemmavid (vad har du för andra hundar i närheten etc.) så är det enligt mitt förmenande inte ngn större skillnad på att träna och föra hanhundar/tikar utan det är bara sociala hänsyn som spelar in...
*obs! kontroversiell åsikt nedan*
hannar som är överdrivet intresserade av löptikar är oftare i behov av dominant ledarskap än något annat. Visst finns det fall (ofta utställningslabbar?) där det är strikt medicinska orsaker bakom intresset men detta finns det bot för och är enligt mig inte det vanligaste problemet.. mao köper du en jaktlabbe så löper du mindre risk att råka ut för ledarskapsproblem och påföljande överdrivet intresse för löptikar eller hanhundsaggressivitet.

Namn: matte
Datum: Fredag den 13 Februari 2004 Kl: 11:10
Hej!
Jag tycker att amn ska välja kön på hunden utifrån vad man är van vid.Jag själv har bara tikar eftersom jag är van vid det och det är enklare att ha alla av samma kön när det är löpdags.Valet är ditt.
Matte

Namn: lisas
Datum: Fredag den 13 Februari 2004 Kl: 09:41
Hanhundar är hanhundar oavsett ras... Kan kanske ligga nåt i att jaktlabbehanarna generellt sett är mindre galna i löptikar än showlabbehanarna eller andra raser. Jag fick dock en jaktlabbehane som när tillfälle ges bara har EN enda sak i huvudet: TIKAR!!! Kommer aldrig att skaffa hanhund igen, sen får han vara hur underbar som helst på alla andra sätt.

Namn: lea
Datum: Torsdag den 12 Februari 2004 Kl: 22:25

Hej!

ska köpa labrador av jaktlinjer till försommaren. Är dock osäker på valet av kön på hunden. har tänkt tik ursprungligen, mest för att det känns naturligt och jag bara har vana av tikar, har egentligen aldrig haft "nära" kontakt med någon hanhund, oavsett ras. Nu börjar jag bli lite fundersam, dels för att det kommer vara tufft att få tillgång till tik. Hur är det egentligen, många jag pratat med säger att retrivrarna inte alls är utagerande angående könet, hanhundarna ska inte vara speciellt intresserade av tikar eller så. vad säger ni här på forumet med mkt kunskap??
tacksam för alla tänkbara vinklar på problemet... allt från inlärning, problem man kan stöta på med endera könet osv...!!

//Lea

<< tillbaka
EftersöksService: 798    ApportService: 451    Forum: 28 806    
Startsida