Log in
 Knöl innanför huden...  
Namn: Kristin
Datum: Söndag den 7 April 2013 Kl: 17:16
Ammi
Hur gick det till när veterinär sög bort fettknölearna? Min vet säger att det inte går och att de ändå växer så sakta. Har en 11 års spaniel som fått en på halsen nu stor som en golfboll -lite avlång o mjuk å vill nog gärna ta bort lite av den i allafall ..

Namn: Ammi
Datum: Måndag den 11 Juli 2011 Kl: 11:24
Har just varit hos veterinären för provtagning av en knöl i ljumsken. Den är rörlig och stor som en köttbulle. Endast en provtagning kan ge svar på om den är ofarlig eller ej. Har tidigare opererat bort en godartad tumör vi juvren samt sugit bort två fettknölar.
Får provsvaret i morgon och hoppas på det bästa.
Ett råd till er vars hundar fått knölar av olika slag - UPPSÖK en veterinär. Enligt vår veterinär kan man aldrig utesluta att knölen är farlig p.g.a. att den är rörlig.
En provanalys måste göras.
Var rädd om din hund!
kram Ammi

Namn: Eva Sepp
Datum: Torsdag den 6 November 2008 Kl: 14:55
Hej.
Hittade igår en knöl/klump innanför huden vid magen/insida lår på min blandrastik på 2 år. Den är i storlek som en liten köttbulle ungefär.Den sitter under nedersta bröstvårtan. Den sitter inte i huden utan sitter fast inuti. Ringt veterinären och fått en tid, men tills jag ska dit är det någon som har haft liknande på sin hund eler vet vad det kan vara?
Mvh Eva

Namn: NB
Datum: Måndag den 20 Oktober 2008 Kl: 23:23
Jag har en hund på sex månader som precis har fått en knöl som är ganska stor och långt ner i nacken. en bara dök upp på en dag.är orolig för detta då hunden redan lider av allergi som vi inte konstaterat vad det är än och han har gått både på penicillin och kortison samtidigt som han från och till matvägrar i flera dagar och blir ganska mager emellanåt, kan inte vara bra för en rottweiler som ändå ska växa ganska mycket.

Känns roligt nu när det antagligen bara blir tillbaka till veterinären igen om inte knölen mystiskt försvunnit innan jag hunnit få en tid. Vill bara att min lilla bäbis ska bli frisk, så synd om honom. . .

Namn: Sandra
Datum: Tisdag den 6 November 2007 Kl: 16:29
Hej!
Min lilla hund har en knöl precis vid svanskotan. Jag tror det är en fettknöl eller liknande eftersom den går att "röra runt" och det säger man är ett gott tecken.
Men finns det något speciellt man kan kolla efter för att se om det är en fettknöl?

Namn: KH
Datum: Fredag den 21 April 2006 Kl: 14:19
För att veta om det verkligen är cancer så måste nog en veterinär ta ett vävnadsprov som skickas på analys. Min tik opererades och ett flertal "knölar" skickades på analys. En av knölarna var cancer och de andra var fettknölar. Hunden levde ett bra liv i flera år innan hon dog av att cancern spridit sig till inre organ. Hunden försämrades hastigt, började dricka mycket och svällde upp i buken. Åk till en bra veterinär.....

Namn: Michael
Datum: Fredag den 21 April 2006 Kl: 10:42
Gott tips : Gå till veterinären.........finns ingen som kan ge dig ett bra svar här på forumet, någon måste se hunden och detta bör vara en vet.....

Michael

Namn: jessica
Datum: Fredag den 21 April 2006 Kl: 10:37
Hej.
Vi har en tik på 7 år i år. Har under en tid observerat en knölig knöl som hon har vid ena bröstvårtan. Den har nu vidgat sig och blivit större och det finns en massa små knölat runt omkring. Kan detta vara cancer??
Vi har beslutat att inte hon skall få lida i onödan och skall därför inte ta bort om det är cancer. Men jag undrar hur man ser att hon har ont, och hur sjukdomen utvecklar sig.

Namn: Marie
Datum: Fredag den 29 April 2005 Kl: 15:57
Vet inte om knölen är borta nu? Då kan det ha varit efter en fästing som suttit fast. Brukar bli ungefär en ärtstor knöl efter att man antingen tagit bort fästingen eller om det trillat av själv då man missat den.
Knölen brukar försvinna efter ca två dygn.

/Marie

Namn: veterinären
Datum: Torsdag den 28 April 2005 Kl: 10:25
det var så lite så ;) kul om man kan få ge råd om sånt man kan och få råd om sånt man inte kan tex vorstehträning...

Namn: skimmeln
Datum: Söndag den 24 April 2005 Kl: 17:45
Vad trevligt att vi har en veterinär på tråden, tack för informationen!!

Namn: veterinären
Datum: Söndag den 24 April 2005 Kl: 13:01
Knölar i huden på hundar kan både vara godartade tex fettknölar, talgkörtelinflammationer etc men även elaka dvs cancer även på unga hundar. Bästa sättet att få reda på vad det är för knöl är att be din veterinär dra ut lite celler med en tunn nål sk finnålsaspirat och sedan skicka dem för mikroskopisk analys. Detta brukar gå att göra utan att ge hunden lugnande. Om det är en fettknöl ser man det direkt på glaset eftersom det bara blir fettdroppar. Man kan ju såklart även operera bort den och skicka på analys.

Skimmeln: Prostatan på hund sitter liksom hos mannen runt blåshalsen och kan därför inte puta ut i baken. Är den riktigt förstorad kan man ibland känna den vid bukpalpation. Och annars vid rektalisering.

En reaktion på subcutana injektioner dvs sprutor som ges under nackskinnet är ganska vanligt och brukar försvinna av sig själv på ngn månad.
Mvh

Namn: Terro
Datum: Torsdag den 21 April 2005 Kl: 16:31
Jan:
Min hund fick en knöl i nacken efter att ha fått en spruta och vet påstod att det var inte helt ovanligt. Den brukar i så fall gå tillbaka ganska snabbt, så avvakta inte för länge. Min gick tillbaka på ca en vecka.

Namn: skimmeln
Datum: Torsdag den 21 April 2005 Kl: 14:37
Kan det vara prostatan om det är en hane?

Namn: susanne
Datum: Torsdag den 21 April 2005 Kl: 10:50
torsdag 21 feb

hej
jag har en hund som är 9 år en blandning mellan papillon o karelskbjörnhund ,liknar mest en papillon hans mormor var en björnhund.
jag undrar vad det kan vara pepsi har fått för vatten fylld knöl 1 cm nedanför analhålet,vi ska till vetrinären i dag men det kan vara bra att få höra fler åsikter och om någon annan hund har haft liknande han är inte öm o busar som vanligt jag upptäckte den när jag duschade honom för 2 dagar sedan ,den är i storlek som en golfboll

Namn: Jan
Datum: Tisdag den 10 Februari 2004 Kl: 12:12
Det är bara EN knöl, och som jag skrev tidigare så är hon nyopererad ... Då har hon ju fått lite vaccinationer osv.
Skall avvakta lite och se hur det utvecklar sig.
Tack för hjälpen

Namn: Anette.U
Datum: Tisdag den 10 Februari 2004 Kl: 10:26
Hej!
Vi hade en setter tidigare som fick liknande knölar,fast han var visseligen ca 6 år vid tillfället.
Vår veterinär sa då att om knölarna är oregelbundna i formen så kan det vara cancer och om dom är regelbundna så är det mest troligtvis fettknölar.
Setterns knölar var oregelbundna och opererades,men det visades att det var fettknölar iallafall..
Mitt råd till dig är att att rådgöra med din veterinär.MVH.

Datum: Tisdag den 10 Februari 2004 Kl: 00:36
Jo, kanske det för hon är nyopererad ...

Namn: Gabriella
Datum: Tisdag den 10 Februari 2004 Kl: 00:20
När man har vaccinerat kan dom få såna knölar som sitter i ett tag, men det är väl inte aktuellt vid den åldern?

Datum: Måndag den 9 Februari 2004 Kl: 23:07
Nej det är den inte ...

Namn: MH
Datum: Måndag den 9 Februari 2004 Kl: 22:50
Är hunden chipsmärkt? I så fall kan det vara det du känner.

Datum: Måndag den 9 Februari 2004 Kl: 22:47

Jag har en unghund på 10 månader som har som en knöl innanför huden strax bakom nackskinnet (mitt emellan skulderbladen), är det vanligt med fettknölar eller ska man dra till veterinären direkt nu ?
Kan det vara cancer på en så ung hund ?
Andra förslag ?

<< tillbaka
EftersöksService: 796    ApportService: 451    Forum: 28 806    
Startsida