Log in
 Labrador...  
Namn: Johan
Datum: Fredag den 13 Februari 2004 Kl: 16:27
JK, du kan väl maila mig din adress?

Namn: Johan
Datum: Fredag den 13 Februari 2004 Kl: 16:26
Det måste ju vara så, att där du apporterar JK, har de inte lyckats få tag i några andra hundar ;))

Namn: chivas
Datum: Fredag den 13 Februari 2004 Kl: 14:38
;)

Namn: JK
Datum: Fredag den 13 Februari 2004 Kl: 13:49
Kan man säga att den utpräglade jaktlabben har blivit mer av en tävlingshund som sköts om som formel 1 bil när den är depå? :) emedan flattar, dp-labbar golden m.fl är de sk. "riktiga" Jakthundarna? där jag apporterat är 7 av 10 flattar som alla jakter sliter och bärgar fågel så det räcker och blir över. Jaktlabbarna brukar få lägga av när det blir kallt i vattnet och återkommer på fasanjakterna, gärna då med en värmande neopren, eller quiltad väst:)

Namn: Hipshot
Datum: Fredag den 13 Februari 2004 Kl: 11:54
ålund

Alltså, du och vem som helst får gapa er blåa men jag hör helt klart till skaran som tror och hävdar att en labbe av jakttyp är bättre, effektivare samt säkrare än både DP jyckar men ffa Flatteriet. Det kan helt enkelt inte vara enbart fördomar..

Missionernade rasfantaster :-) Skoj, rätt eller fel så hamnar dessa snabbt i ett "fack" är jag rädd... Har jag fel när jag hävdar att i jägarkretsar så finns bara missionärer som representerar andra raser än labbarna i allmänhet samt jakttypen i synnerhet? Tror så..

Vorsteh riktigt hund..? Jo visst, men jag tror man gör ett allvarligt fel där och börjar i fel ända. Jag har ingen anledning att pracka på någon annan mitt eget hundval utan jag skaffar hund utifrån mina egna behov. Om det sedan är av rätt ras eller är en "riktig" ras är egalt, mina behov styr. Om sedan mina behov sammanfaller med andras dvs godsjakter osv så är väl det bara skitkul..

Jägarkollega styrs av hundval? Icke.. däremot jyckens förmåga och erfarenhet möjligen..

Elak o grym..

Varför tror jag att jag vet vem du här? :-/

Nope om du med framgång menar förstapriser så har du fullständigt rätt. Har aldrig startat hund på något prov...

Linda..

Maila hipshot@kognition.com har ett ständigt återkommande ställe där det tidvis kan bli en hel del änder att apportera. Vi har fler ställen och duckar gärna för detta av olika anledningar, det är möjligt att du kan trassla dej in där men det blir inte aktuellt förrän i höst isf..

Mvh!

Namn: ålund
Datum: Fredag den 13 Februari 2004 Kl: 11:12
Max: skoj en till..:O)

Men allvaligt nu.... av samma anledning som jag bytte ras.. spelar nästan ingen roll hur duktig flatte du har... har du inte vunnit retriever-mästerskapet med den kommer du aldrig att ha lika mycket gratis som med en labbe...i form av att jägarna vet vilket jobb den kan göra...

Givetvis finns det utrymme här för missionerande rasentusiaster att övertyga landets fågeljägare om flattens förträfflighet som apportör, det känns inte riktigt som min grej, jag fegade ur och skaffade mig en "accepterad" ras istället.. så kan jag lägga den tiden på hunden istället!

Datum: Fredag den 13 Februari 2004 Kl: 11:07
Hipshot: va skojigt att du kommenterade så fort....:O)

"Kontroversiell" kanske är fel ord, men det vart så trist att känna sig klappad på axeln i jägarkretsar, har du en labbe eller vorsteh så har du en "riktig" hund...och är automatiskt kvalificerad som "jägar-kollega"...känns det igen?

Namn: Elak o grym
Datum: Torsdag den 12 Februari 2004 Kl: 14:43
Hipshot >>> Att skaffa sig kontakter inom retrievervälden beror inte alltid på duktig hund eller framgång. Det går att skaffa på annat sätt eller hur, Hipshot?

Namn: Max
Datum: Torsdag den 12 Februari 2004 Kl: 13:59
ålund

Bra hundar brukar kunna generera bra jakt. Och fram tills dess är det ju bara en fråga om kontakter..

Namn: Linda
Datum: Torsdag den 12 Februari 2004 Kl: 13:54
Stockholm

Datum: Torsdag den 12 Februari 2004 Kl: 13:40
ålund..

"Jag gav upp på flattarna just av anledningen att jag inte orkade ha en "kontroversiell" ras..."

O hur kan nu detta komma sig?

:-))))

Datum: Torsdag den 12 Februari 2004 Kl: 11:55
"Undrar om det kan vara så att flattarna generellt dras med ett pissigt rykte" -Hipshot

Ajajajajaj inte säga så... men visst är det så att inom SSRKs rasklubbar har det odlats en viss (överdriven?) konkurrens... labbeförare rackar ner på flatteförare som rackar ner på sävliga goldenförare som snackar skit om "fasanmissiler" som tycker att tollare apportvägrar för att dom slår en (rastypisk?) krok ut till apporten.... Jag gav upp på flattarna just av anledningen att jag inte orkade ha en "kontroversiell" ras... tänk vad skönt o slippa motivera för hundratolfte gången varför du ville ha just den hunden du har....

I ämnet "hur blir jag och min hund accepterade som apport-ekipage av traktens jägare" så har mina efterforskningar lett till föjande tips: a) Ring alla du känner som jagar och be att få visa upp dig. b) känner du ingen som jagar? då är det bara o koppla på charmen o börja jaga jakträttsinnehavarna , det kan bli ett riktigt detektivjobb, svenska jägarförbundet har kontaktinformation till den lokala kretsen (så heter det va?), dom kan hjälpa dig om du verkar seriös. c) gå jägarskolan, ta jägarexamen, köp jakt till dig och din hund.

Namn: Ulla
Datum: Onsdag den 11 Februari 2004 Kl: 06:58
Käre Hipshot!

Jag vet inte hur det är på jakterna neröver i landet. Men på den jakten där jag hade nöjet att delta var dessa i majoritet, någon enstaka labrador deltog också och jag vill minnas en golden. De flattar utöver min egen, var hundar ur rena arbetslinjer, men när det gäller flatcoats så finns det faktiskt hundar som både jobbar bra och ser bra ut! Jodå, visst vågade jag tala om att hunden är SU(u)CH, jag väntade mot slutet och efter det goda arbetet vågade jag säga det :))Jägarna kontrade med att nu fick jag jobba vidare mot jaktchampionatet, men där tar jag nog mig vatten över huvudet eftersom jag inte har den erfarenheten. Jag är nöjd och glad om jag kan klättra vidare i ÖKL med min hund, små steg i taget och det viktigaste är ju faktiskt att hunden och jag har roligt under träning / tävling. Förmodligen kommer det inte gå spikrakt, men skam den som ger sig! Man kommer långt med envishet och en arbetsvillig lyhörd hund. En och en annan "labrador man" har också kommenterat hundens goda förutsättningar och det är väl kanske det bästa betyget??? Eller?! Jag säger som Chivas att visst finns det bra och dåliga hundar i alla linjer och varianter. Men glöm inte att vi ägare också har en mycket stor del i hundens utveckling och framgång oavsett vilken gren du tävlar i. Inte ens labradorer blir jaktchampions om det inte finns en duktig, ödmjuk och intresserad ägare bakom! Kanske är det lättare för labbe ägare, men även här är det hårt arbete som gäller! När det gäller jakter så är det så att som nybörjare har man inte så stort kontaktnät ännu och vi har inte sådana marker hos oss, men kommer det fler erbjudanden så tackar jag med glädje ja!

Datum: Tisdag den 10 Februari 2004 Kl: 22:56
Ulla..

Du var med på en andjakt, varför vart det inte fler? Kom det fram att din jycke är SU(u)CH ?

:-))

Undrar om det kan vara så att flattarna generellt dras med ett pissigt rykte vilket gör det svårt för dem att ta sig in på jakterna? Eller är det så att det är allt för få hundar som har där att göra?

Linda

Det handlar som jag ser det om två saker. Dels måste du ha en riktigt duktig hund, gärna jaga själv så din hund har erfarenhet redan från början. Sen behöver du kontakter...

Var i landet finns du?

Mvh!

Datum: Tisdag den 10 Februari 2004 Kl: 21:07
Hej igen Hipshot.

Jag hoppas och tror att det finns en sann viltfinnar förmåga i hunden. Nu har vi ju inte varit med på fler jakter, men omdömet från jaktprovet när han hämtade hem första priset löd: En hund som genomför provet på ett övertygande sätt, visar prov på en utmärkt viltfinnar förmåga och visar stor vattenpassion. Ett omdöme som jag som "gröngöling" är mycket nöjd över. Vi tränar dirigeringar för fullt och hoppas på en provstart i ÖKL i vår. Naturligtvis hoppas jag på flera andjakter, men det är inte så gott om dem i Dalarna. Sist men inte minst, för att röra om i åsikts grytan än mera, vill jag tillägga att min hund är SU(u)CH och nu hamnade vi väl direkt på minus hos vissa :)))!!!

Namn: Emla
Datum: Tisdag den 10 Februari 2004 Kl: 17:18
Hannah: Kan bara hålla med. Så var det hemma hos oss också. Gammeltiken är inte med nått mer men... I hennes ungdomsdagar så. Blev aldrig någon provhund, men väl en utmärkt apportör och hon har aldrig kommit hem tom... Envisare hundj****... Våra bekanta med betydligt mer lättförda hundar har svårt att få de att lämna fötterna. Så de fick ta det nära och sen så släppte vi galna Emla som mer eller mindre muddrade hela området tills vi lyckades få in henne...

Datum: Tisdag den 10 Februari 2004 Kl: 11:58
Hipshot!

Jag vill också delta i såna sammanhang med min vovve, hur gör jag?

Datum: Måndag den 9 Februari 2004 Kl: 21:41
Ulla..

Jättekul upplevelse du måste haft!! Minns första vattnet som jag och sambon körde första svängen på andjakt såsom apportör. Vi hade tur vi med, jyckarna hade ypperliga möjligheter att markera vilket underlättade jobbet och sen när vi fick skammad fågel så var vi två personer med tre hundar så det var bara för mej att smyga iväg och ta även skadad fågel. Tror de sköt närmare 600 änder och vi var nästan ett 20-tal apportörer.. vart en del jobb :-)

Men fan va kul det var och fan va kul det är fortfarande!

Låter som din jycke har den här viljan att hitta vilt..? Bara att gratulera isf!

Sen en sak som jag vart nyfiken över.. När jakten är avblåst och skyttarna pyser iväg.. Då är vattnet vårt, bara vi apportörer avgör när det är klart. Nu kanske de efterapporterade dagen efter vilket kan underlätta då änderna gått iland men annars så känns det lite märkligt... Finns det fågel kvar så är det ju bara att gno vidare enl mitt förmenande.. Fast jag kan nog tycka att apporteringen dagen efter är roligare, det blir mer eget skytte då :-)

Jaja. chivas kläckte ngt som är ruskigt sant så det är väl bara att lägga ned ämnet för denna gång.

Mvh!

Datum: Måndag den 9 Februari 2004 Kl: 20:21
Kan vi inte bara komma överens om att det finns bra och dåliga hundar inom alla raser och olika linjer.
Alla hundar kan inte vara bäst på allt utan det kommer alltid finnas de som är bättre eller sämre på vissa saker.

Detta tjat om jakt/DP/utställningshundar är så söndertjatat att det måste finnas terrabyte på servrar i världen om vad som är bäst.

Om den ena har bra erfarenheter av en typ av hund så kräks den andra över samma typ.
Alla har olika erfarenheter och ingen hund kan passa alla.

Datum: Måndag den 9 Februari 2004 Kl: 19:20
Kära Hipshot!
Synd att du inte har sett duktiga flattar. Jag och min jaktligt oprövade ungflat hade den stora förmånen att få delta i en andjakt nästgårds i september. Till min stora lycka blev vi inbjudna och hade dessutom turen att få en kanonplats och ännu mera tur var kanske att hunden som skulle ha stått brevid oss blev sjuk och tvingades ställa in.. Tur skriver jag och då menar jag för vår del, inte för att jag missunnade den sjuka labben apporteringstillfället, tvärtom för att jag fick testa min och hundens förmågor. Under jakten sköts det ca 80-90 änder och deltagande hundar var ca 10-12 och vi hade turen att plocka hem närmare 25 änder, mycket tack vare en kanonplats, men om hunden inte hade jobbat idogt vidare så skulle vi inte fått in så många. Han jobbade och slet och rotade i strandbankarna under efterjakten och hittade en död and som krypit in långt i en håla. Jag var jättenöjd och hunden otroligt lycklig och han hade säkert kunnat fortsätta en bra stund till om man inte blåst av jakten. Om man aldrig får chansen att prova på riktigt så vet man ju inte hur det går och ögonkontakten finns där och har alltid funnits, nästan för mycket då han i början även frågade på markeringarna. Hunden har ett första pris och skall med tiden starta i ÖKL i år. Sant är dock att flattarna mognar långsammare, men det betyder ju inte att de är sämre än labbarna p.g.a detta. Utbudet är helt klart mindre, men visst finns det dugliga flatcoats i stugorna. Var på FRK Gävle/Dalas årsmöte och det fanns minst 5 ägare till jaktchampions där och nästan alla från kennel Matsbokurvan i Vikmanshyttan. Jag kände mig liten i detta sällskap, men någonstans måste vi alla börja och mycket av framgångarna ligger faktiskt hos oss människor, dock måste hundmaterialet vara bra för att chansen att lyckas skall öka. Jag måste säga att jag även sett en del urdåliga jaktlabbar på prov stressiga och olydiga, men bristerna låg nog mycket hos förarna. Jag har även sett en otroligt duktig DP labbe på ett av våra Dala prov i höstas, men helt klart är ju även dessa i minoritet, men de finns! Precis lika mycket som duktiga flatcoats!

Namn: Hannah
Datum: Måndag den 9 Februari 2004 Kl: 16:44
Jag har snarare fått uppfattningen att dp-labbar hur mycket vilja och motor. Men det är sämre med av-knappen och att det inte är lika förarveka som jaktlabbar. Min (dp)labbe skulle kunna jobba ihjäl sig, och har väldig dålig avknapp. Kan utan problem springa "över stock och sten" för att hitta dummien (och har inga problem med att leta länge). Och första kontakt med död fågel (vid ett års ålder) apporterade hon direkt. Men jag har slutat träna apportering just för att hon är så het, hon är fr.a. het vid träning med andra hundar, då piper hon konstant. Tränar vi själv är hon tyst och focuserad. Lydnaden och det "inre lugnet" är det vi måste fokusera på innan det blir någon mer apportering. Motor finns det så det räcker och blir över.

Datum: Måndag den 9 Februari 2004 Kl: 13:23
JK

Helt sant, all föds inte erfarna. Däremot klippet och viljan att finna vilt har du i hög grad i generna samt motorn.

Japp skammad fågel tar man bäst på efterapporteringarna och många av dem skjuter man med fördel, det sparar hundarna. Dock, utan hundar som ligger och jobbar där det är som mest otillgängligt så får man aldrig ut fåglarna på blankvatten där man kan skjuta säkert.

Ang flatteriet.. har ju faktiskt sett EN jycke som var lite trevlig att se, det gick undan och den tiken var otroligt signalkänslig... och det var inte på Elmia :-)

Mvh!

Datum: Måndag den 9 Februari 2004 Kl: 12:54
Det du beskriver är inte alls obekant, men sen får man se på det med andra ögon också. alla är inte erfarna med en gång (hundar & förare) alla behöver vi träning och erfarenheter, kanske någon som kan hjälp till och stötta, kanske lösa apporteringen på skamskjuten fågel på ett annat sätt? Även den bästa jakt-retrievern kan gå bet på en skamskjuten and som dyker & dyker...Sen har man lärt sig med åren att en sådan apporterar man bums den slår i vattnet, annars låter man den vara till senare (efterapportering) och kör inte slut på hunden för ett enda vilts skull. De flesta "riktigt skamskjutna kryper ofta upp på land och gömmer sig, där har hunden bättre chans att ta den.sen har du bara haft otur som sett dåliga flattar hitintills:)

Datum: Måndag den 9 Februari 2004 Kl: 12:16
JK

Retsticka? Egentligen är jag rätt dum faktiskt, varför håller jag på och gafflar och dummar mej i ett ämne som jag vet är laddat? Rätt fult..

Dock, det finns iaf ett stråk av allvar och det är desto mer allvarligare istället.

Varit på andjakter på ställen som kanske inte är så etablerade eller där det av andra skäl inte finns bra hundar att tillgå. Man har tagit efterapportering i ett krävande vatten för att sedan åter ansluta sig till jakten när det är klart och konstatera att de hundar som jobbar är inget annat än div mysjyckar som intet förmår. Det är ingen rolig insikt att tvingas konstatera att i detta vatten finns ett tio-tal illa skadskjutan änder kvar och mina samt sambons jyckar är slut. De som jobbar just nu kommer aldrig att lyckas ta in dessa sista svåra...

Eller som vid ett tillfälle söder om Sthlm där vi jobbat av ett rätt stort vatten och tagit in ett 20-tal skadade änder och hundarna var slut. Jag hade en skammad andhona i en tjock vassrugge 30 m ut från land. Jag fick ut min hund igenom vassen jag stod i och ut till akutell vass men när han väl var där så fixade han helt enkelt inte att få tag på den här andhonan. Jag hade skjutit på den för att försöka få död på den men stålhagel på långt håll gör ingen nytta. Sköt igen för att piska fram den där sista gnistan i hunden för att få honom att ta denna and men icke.

Så anländer hjälp. En kvinna kommer ned med sin pigga labbe som stått vid en skytt och tagit några döda fåglar på land. Hon var ju med på stor andjakt vilket då borde vara kvitto på att jycken fixar något, detta var iaf vad man kunde utläsa mellan raderna av vad hon sa.

Hon fick inte ens ut sin jycke i vattnet utan den snodde runt i den vassen där vi stod... fetlabbe utan jakt, klockren DP jycke. Den hade tagit ett antal döda änder kring en skytt så den borde väl rimligen inse att om matte säger Apport så skall något hämtas.. Icke.

Detta, att behöva lämna vilt efter sig då ens hundar tagit slut, är grymt frustrerande. Jag hävdar med bestämdhet att en hund framavlad med jakten som främsta ledstjärna gör ett bättre jobb än då aveln sker med fokus på både jakt och utseende. Mängden efterlämnade vilt blir färre..

De ställen där apporteringen funkar bra, där det finns många och goda hundar att tillgå har inte ens nästan lika mycket vilt kvar i markerna efter att apportörerna gjort sitt. Men det är uteslutande jakthundar enl mitt förmenande..

Jag har sett bra golden... En jycke som jag tänker på slår faktiskt det mesta i retriverväg labb eller ej! Likadant så hade vi en riktigt duktig o bra golden som vinnare på sista varmviltsprovet som jag var på. De finns helt klart men utställningsdelen där är bara för tragisk. Min mor har nu begåvats med en skällig gräddnos som är mentalt instabil, enbart avlad pga sitt utseende. Den jycken ska jag försöka skjuta så fort det går innan den hugger folk eller fä..

Däremot Flattarna... Tror det var på Elmia så körde tydligen gräddan av Flatteriet sina jyckar i lag. Vad fanns där att hänföras av? Ok, duktiga jyckar men inte samma kontakt som labbarna och inte samma klipp... Vilket även visade sig på den utslagsgivande markeringen..

Usch nu är jag igång igen :-(

Nåväl.. Delvis så "retas" jag för att det är ett synnerligen allvarligt och ansvarsfullt jobb att ta fram jyckar och föra dem på jakt.. samtidigt kan jag inte förneka att det finns stråk av "rättskojatttjafsa" med.. :-)

Mvh!

Namn: Sara
Datum: Måndag den 9 Februari 2004 Kl: 11:36
Tack till er alla som har gett mig så många råd. Givetvis så har jag övervägt valet av hund noga. Och labbe passar min familj och mig best. Kanske finns det andra raser som skulle fungera men det handlar ju om ens smak och tycke. Ja nästan alla retriever hundar nämdes ju utan tollaren förstås. Ja, alla hundar har sina fördelar. Nu är det bara att leta vidare. Tack...

Datum: Måndag den 9 Februari 2004 Kl: 11:19
Hipshot, är du en retsticka eller är du en retsticka?:)
Det finns smånga som klassar ner både golden och flat....
Varför kan man undra? jovisst det finns en hel del "dålig" retrievers men däribland inräknat labbar, tollare m.fl.
Sen är det precis osm de som har jakt-labbe inte tycks veta att de har JUST en labrador som är en STOR ras med många bra hundar men också en hel hoper som aldrig fått chansen att visa hur dåliga de är eftersom ägaren sysslar i huvudsak med utställning.
Att vissa inte har sett bra flattar & och golden tyder snarare på brist av erfarehet än ett kunnande om raserna.

Namn: Hiphsot
Datum: Måndag den 9 Februari 2004 Kl: 10:39
Tjohoo!

Nu ska det röras om i grytan rejält.. Förutom labbarna så finns det några få jaktlinjer bland Golden jyckarna som är riktigt bra men that´s it bland retrivrarna när det gäller apportering.

Flatte.. Jo jag har faktiskt sett EN jycke som var bra.. en liten tik med lite fart o lite will to please men annars är det bara elände. De står knappt på tå när föraren skickar dem och absolut ingen ögonkontakt. Studsar iväg med en hyenelik gång ut i fältet och saktar snart in för att sedan trava igenom rutan. Sista provet jag var med på så var det gnyende, viltvägran och gud vet vad bland flattarna...

Otroligt trevliga och sociala hundar men ytterst ytterst få jakthundar.

Mvh!

Namn: Erik
Datum: Söndag den 8 Februari 2004 Kl: 16:51
Det har väl aldrig någonsin funnits en diskussion om labradorer som inte har urartat.

Namn: Gittan
Datum: Söndag den 8 Februari 2004 Kl: 15:55
Att det skall vara så svårt att hålla en diskussion på ett vettigt och sakligt plan. Alltid någon som måste komma med töntiga argument.

Datum: Söndag den 8 Februari 2004 Kl: 13:44
Nja, visst finns det flattar som ligger kvar i NKL i åratal, men många visar fina arbetsegenskaper också. Det gäller att hitta rätt hund! Säger som alla andra, lägg ned tid på din granskning av uppfödare och lista alla dina krav. Man kan inte få allt, men var noga med att tala om vad du inte vill ha.

Datum: Söndag den 8 Februari 2004 Kl: 10:43
Varför inte en Spaniel eller Cocker?
Mindre hund med stor motor

Namn: christine
Datum: Söndag den 8 Februari 2004 Kl: 10:33

Köp en flatte om du vill tillbringa åren i en nybörjarklass utan ände...:-)

Namn: Peter
Datum: Söndag den 8 Februari 2004 Kl: 10:28
Till dig som frågar efter jaktlabbe. Du kan mycket väl fråga Labbeklubben. Ange din inriktning och de kan hänvisa till aktuella jaktlabbekullar. Driver själv en mindre kennel för jaktlabbar och nyttjar Labbeklubbens valphänvisning. Kul när amatörerna vet allt.

Datum: Söndag den 8 Februari 2004 Kl: 10:16
JK
Det var ju en sammanfattning det oxå ;);););)

Hur var det där med Flattfnatt då? Tokigt litet pälsmonster far om kring med stora sirenen påslagen :)

Datum: Söndag den 8 Februari 2004 Kl: 06:48
man kan sammanfatta tråden så här: köp ingen labbe, labradorklubben tillhandahåller feta trötta aggresiva hundar utan jaktlust & fart. jaklabbarna har mycket motor och far men ingen broms och tutan är påslagen hela tiden :)))) Köp en flatcoated retriever istället de har iallafall fin päls :)

Datum: Söndag den 8 Februari 2004 Kl: 01:07
Nja ingen Vorst. Brukar ha tendenser att tugga vilt o sen svälja dom snabbt som satan.
Jag såg en fin rapphöna på ett Vorst prov när den kom in till föraren så hängde inälvorna utanför fågeln, Liiite väl hård i munnen om man säger så.

Namn: Hiphsot
Datum: Lördag den 7 Februari 2004 Kl: 22:24
Kingen

Beror ju på, ska du apporter så fattar jag inte riktigt vad du ska med en vorsteh till. Japp, de fixar det helt klart men de har inte ens nästan samma kapacitet o förmåga som en bra labbe. Sen tycker jag det är rätt pestigt att jobba med vorsthe då de kräver en mycket fastare hand av sin förare.

Pip o gnäll lär du heller inte sakna :-) Stod som "styrskytt" på en andjakt med vår vorsteh tik i höstas och visst de funkar men bara när det är lättare jobb.

Dock, vorstehn är grym på löpor när vingad fågel vandrat iväg! Men i det stora hela så är det jaktlabbe som gäller om du ska apportera och jobba med din hund.

Mvh!

Namn: Kingen
Datum: Lördag den 7 Februari 2004 Kl: 22:15
Sara!
Varför hoppar du inte över kötbullarnas rolls royce och skaffar en riktig hund? typ Vorsteh....

Datum: Lördag den 7 Februari 2004 Kl: 21:40
Jaktlabbar stressiga o pipiga? Säkert, men lika säkert precis lika pipiga som andra jyckar. Detta under av motor som du nämner är faktiskt en förutsättning för att fixa de riktigt krävande jakterna. På efterapporteringar sent på säsongen på änder i svåra vatten så ser man vilka jyckar som fixar det och vilka som inte gör det. Där sållar man agnarna från vetet så att säga... De jyckar som håller längst är de jyckar med mest "jakt" i sig och det är alltid labbar av jakttyp på de ställen där vi är med med våra jyckar.

Äsch, bökigt detta. Jag är lite fel ute för man kan inte dra så skarpa linjer mellan de olika hundara som jag gör men jag som jagar mycket fågel och har ett hundintresse skulle aldrig komma på tanken att snegla på labbeklubben när jag står i begrepp att skaffa ny hund!

Mvh!

Namn: roger
Datum: Lördag den 7 Februari 2004 Kl: 21:01
Erik,det finns både pipande o hundaggressivitet bland d.phundarna och utställningshundarna. Att en unghund piper beror till 90% av att hunden inte är tillräckligt passivitetstränad,jag har en 6mån jaktlab som pipet försvann på efter 1 träningspass.jag har även en lab som inte är 100% jakt hon kan oxå låta,

Datum: Lördag den 7 Februari 2004 Kl: 20:12
Sara.
Kolla meriter på uppfödarna och åk sen runt och titta på kennlarna, låt det ta tid kanske över ett år innan du bestämmer dej.
Men ett litet tips, stirra dej inte blind på meriter, vissa uppfödare har extremt fina meriter men dom är oxå väldigt duktiga på att ställa/föra hund så allt är inte hundens förtjänst, kolla även vilka domare som har dömt så du kan eventuellt utläsa ett mönster i vem som har dömt.
Olika domare premierar olika typer av hund och det kan ibland bli lite missvisande.

Det finns massor av fina hundar hoppas du hittar den som du vill ha.

Ps, dom bruna är extremt söta som valpar.

Namn: Erik
Datum: Lördag den 7 Februari 2004 Kl: 20:08
Ursäkta men en jaktlabbe är väl ett under av motor och stress med pip, stabil är väl knappast ett ord som man ofta hör i samma mening som hundar som premieras på jaktretriverklubben.

Datum: Lördag den 7 Februari 2004 Kl: 19:51
..igen!

Husse pekar på något vettigt, Sara efterlyste lätt smidig och mycket motor.

Tjahapp där rök labbeklubben!

Läs o kolla på jaktretriverklubbens hemsida... dessa jyckar stämmer rätt väl med de egenskaper du söker.

Mvh!

Datum: Lördag den 7 Februari 2004 Kl: 19:48
Grundlöst påhopp? Möjligt men det är min bestämda åsikt. Efter att ha stått som skytt på x-antal jaktprov både praktiska och kallvilt/workingtest så tycker man sig kunna dra en del slutsatser. Man ser på hur föraren kör sin jycke och jyckens markeringsförmåga och fart när den skickas om det kommer att bli ett skoj ekipage med en bra hund. Det är en så påtaglig skillnad i "klipp" i dessa jyckar...

Där får man då även se dessa DP jyckar och jag är inte imponerad. Prioritera ned utställningsmålen starkt och avla för jakten istället så får vi jägare se många många fler bra och roliga jyckar göra ett grymt bra jobb i busken och i vassen!

Mvh!

Namn: Husse
Datum: Lördag den 7 Februari 2004 Kl: 18:34
Gittan, allvarligt talat så kan du ju inte gärna förneka att de allra flesta ( märkväl, inte alla...) som föder upp de arbetande hundar som ligger i topp idag INTE är med i labbeklubben ?
Och varför då kan man ju fråga sig ? Det är ju så att säga den naturliga klubben förr labbe-uppfödare...

Jo av den enkla anledningen att arbetande labradorer som regel inte ser ut så som man har tänkt sig labbens rasstandard i labbeklubben !!
Där skall man se ut som en utställningslabbe och att arbeta bra innebär att man går till pris i öppen klass.
Tongångarna har kanske ändrats en del på senare tid och det är nog klubbens räddning.
LRK skulle nog annars snart finna sig som en renodlad utställningsförening.

Vi skall inte dra igång debatten om olika typer av labbar igen, men vi skall heller inte lura en valpköpare !!!

Vill Sara köpa en hund att jobba med skall hon naturligtvis kolla de tips hon fått angående kennlar som har dokumenterat, mkt goda sådana !

Ett tips bara, Sara; "Söker en stabil hund, lätt och smidig med mycket motor", skriver du... Det är inte alltid som "stabil" och "mycket motor" går ihop...
Kolla föräldradjuren noga ! Arbetslust och stress kan ibland gå lite väl mkt hand i hand...

Datum: Lördag den 7 Februari 2004 Kl: 13:59
Finns alla typer av hundar på labbeklubbens uppfödarlista
bara att börja ringa runt och skapa sej en uppfattning.

Datum: Lördag den 7 Februari 2004 Kl: 11:32
Hipshot-
Vad grundar du dina uttalande på??
Det finns kennlar och uppfödare som representerar både jakt och utställning bruks lydnad och spår på labradorklubbens uppfödarlista. Så vänligen ta reda på fakta innan du kommer med helt ogrundade påstående!!
Håller med Anna din inställning Hipshot är mycket tråkig.

Namn: TML
Datum: Lördag den 7 Februari 2004 Kl: 10:47
Visst har labradorklubben jakthundsuppfödare i sina listor. De har också rena utställningskennlar. Blandat med andra ord. Labbeklubben har en strävan åt Dual Purpose-filosofin men det är inget krav för att stå med i tex valphänvisningen. Där räcker det med merit från antingen jakt eller utställning, "både och" är inget krav.

Namn: Anna
Datum: Lördag den 7 Februari 2004 Kl: 10:33
Hipshot..

Det där är ju bara skit snack..! Det finns visst jakthundar på labbe klubbens uppfödarlista & valphänvisning!
Jag tycker att sådarna uttalande som du gör här nu bara tyder på okunskap och att man säger saker för att man har hört att det är så, utan att ta reda på fakta! Väldigt tråkig inställning.. :(

Datum: Fredag den 6 Februari 2004 Kl: 22:45
Jodå Labbeklubben är säkert seriös men det har inget med jakt att skaffa.

Mvh!

Datum: Fredag den 6 Februari 2004 Kl: 19:12
Hipshot-

Menar du att man inte har ett sreiöst intresse i labradorklubben?????

Namn: Mirre
Datum: Fredag den 6 Februari 2004 Kl: 18:09
Bra info. finns på www.jaktkassan.nu
Hälsningar
Mirre

Datum: Fredag den 6 Februari 2004 Kl: 17:24
Lätt och smidig med stor motor? Anders o Mirjam Carlsson och Carmals kennel! Detta givet att du har ett seriöst intresse, annars funkar nog labbeklubben utmärkt.

Mvh!

Namn: roger
Datum: Fredag den 6 Februari 2004 Kl: 15:15
Mandylikes kennel har nog bland dom bästa hundarna om du ska kombinera all träning och få bra resultat

Datum: Fredag den 6 Februari 2004 Kl: 15:05
Titta på labradorklubbens hemsida på deras uppfödarlista. Ring upp olika uppfödare och hör vad dom har för meriter på sina hundar samt kolla upp på labrador.nu. Det finns många bra uppfödare i vårt avlånga land och att här rekommendera en speciell kennel tycker jag känns fel. Det är ju också viktigt att du får en bra kontakt med uppfödaren samt att du gilar den typ av hundar som dom föder upp.
Lycka till

Namn: Jessica
Datum: Fredag den 6 Februari 2004 Kl: 14:32
Askrikes kennel!!!

Namn: Iakttagarn
Datum: Fredag den 6 Februari 2004 Kl: 11:58
Bästa rådet som jag kan ge är att gå in på labrador.nu där du hittar veterinär/jakt/exteriör-uppgifter på de flesta labradorer. Där kan du se hur de olika kennlarna ligger till när det gäller avkommor. Tag sedan kontakt med de kennlar som du är intresserad av. Det finns MÅNGA bra kennlar i sverige men många har långa kölistor och väljer noga sina valpköpare så det gäller att vara ute i god tid.

Namn: matte
Datum: Fredag den 6 Februari 2004 Kl: 11:27
Hundar från Searover är mycket bra arbetshundar.
Matte

Datum: Fredag den 6 Februari 2004 Kl: 11:00
http://www.searover.nu/

Datum: Fredag den 6 Februari 2004 Kl: 10:58
Searover.

Namn: Sara
Datum: Torsdag den 5 Februari 2004 Kl: 21:57

Ja nu var det bestämt det blir en labrador nästa gång. Men jag vet precis vad jag vill ha. Men hur skall jag hitta just de uppfödarna som jag letar efter. Det är ju en riktig jungel i bland dessa uppfödare finns ju mängder. Söker en stabil hund, lätt och smidig med mycket motor. Skall användas inom ett brett område som jakt, bruk och lydnad bla. Ett måste med en tålig och socila hund då vi i familjen utanför hundintresset är mycket aktiva och har stora intressområden. Bor i småland men åker gärna för att komma till rätt uppfödare. Är tacksam för tips och råd.

<< tillbaka
EftersöksService: 798    ApportService: 451    Forum: 28 806    
Startsida