Log in
 Hundhållning...  
Namn: Tony
Datum: Måndag den 9 Februari 2004 Kl: 10:26
Jo Michael,
Du har helt rätt, självklart!!! Det funkar med alla andra hundar vi har men inte med den nämnda "gammelhunden". Hon är inte bra med valpar helt enkelt. Hon tar i alldeles för hårt för att det skall vara sunt.
Mvh Tony

Namn: Michael
Datum: Söndag den 8 Februari 2004 Kl: 13:57
Lena,

Som du själv skriver så är den texten du hänvisar till en tolkning av lagen, inte lagens text. Jag satt och läste genom djurskyddslagen och den ger upphov till olika tolkningar. Vilken specifik LAG text hänvisar du till??

Hur som hälst, följande scenario: En hund lever ett gott och bra liv, den blir tagit hand om på alla sätt och vis, den får sin motion och sitt psyke tillfredställd, den får mat som den ska och kärlek från familjen…Den kommer ut på jakt och är en lycklig välmående hund….MEN, så upptäcker grannen att den sover i en bur (en ren bur inne i huset, en bur som hunden ser som sin lya) på natten och ser till att hundägaren blir stämd inför tinget…..Tror du han blir dömd för vanvård???? Aldrig!!! Det är våra rättssalar som står för lagens tolkning och ingen andra…..Allt annat är spekulation…. Dessutom finns det nog större och hemskare exempel på vanvård än det ovanstående exempel.

PS ( använder ej bur själv….)

Michael

Namn: JK
Datum: Söndag den 8 Februari 2004 Kl: 08:07
Lena, vad är innefattar betydelsen "regelbundet"?
Ex. jag tar med min hund i bilen som är utrustad med bur varannan dag när jag åker till brukshundsklubben, resan dit tar två timmar. är detta regelbundet förvar & olagligt?

Namn: Lena
Datum: Söndag den 8 Februari 2004 Kl: 02:21
Alltså Jenny nu blir jag fruktansvärt trött! Som sagt hur vore det om du själv skulle kolla källan istället för att göra egna helt vansinniga tolkningar av något du uppenbarligen inte förstår ett smack av. Raljera går tydligen bra men hur vore det om du själv skulle gå till källan och kolla vad som verkligen står!
Här kommer direktsaxat från Djurskyddsmyndighetens hemsida om tolkningen av den djurskyddslag du tycker okejar att låsa in valpar i bur under varje natt tills valpen är rumsren, dvs månader:
"Burförvaring
Hundar och katter bör endast tillfälligt förvaras i bur och då inte längre än vad som är nödvändigt med hänsyn till avsikten med åtgärden. Tillfällig burförvaring kan accepteras i vissa situationer. Med tillfällig menas enstaka och kortvariga tillfällen, som inte är regelbundet eller ofta återkommande. Att varje dag en kortare period förvara en hund eller en katt i bur kan således inte betraktas som tillfälligt. Som en huvudregel bör heller inte den tillfälliga burförvaringen vara längre än ca en timme. Permanent förvaring av hundar eller katter i bur är absolut inte förenligt med djurskyddslagen."
ALLTSÅ, GE UPP!
Här är direktlänken för den som inte kan hitta själv:
http://www.djurskyddsmyndigheten.se/jahia/Jahia/cache/offonce/lang/sv/pid/35;jsessionid=31A3F7461A43F613A1455FCF15AAB2C9

Namn: Hugo
Datum: Lördag den 7 Februari 2004 Kl: 18:28
Att saker och ting är olagligt betyder ju inte att det alltid är olämpligt!

Namn: Jenny
Datum: Lördag den 7 Februari 2004 Kl: 14:48
Sökte på Djurskydds lagar och fick fram följande:
Allmänt råd till §2 i Djurskyddslagen:
Hundar Bör endast tillfälligt förvaras i bur och då inte längre än vad som är nödvändigt med hänsyn till avsikten med åtgärden.
Lena, finns inget i detta som säger att det är lagbrott att ha hunden i bur under natten. Det är definitivt tillfälligt och det är även ytterst tillfälligt då hunden blir rumsren relativt fort. (Jag skriver hund då detta fall inte gäller en liten valp.) Att du inte tycker om att någonsin ha hund i bur är något helt annat.
Farligt att hänvisa till något man inte kontrollerat först..
Jenny

Datum: Lördag den 7 Februari 2004 Kl: 02:33
PROBLEMET som verkar vara väldigt svårt att förstå för ungefär 50% av denna tråd är att det är OLAGLIGT att ex förvara valp i bur varje natt.
Punkt slut.
När man låser in en valp i bur varje natt begår man alltså en olaglig handling som regleras i djurskyddslagen.
Löjlig lag eller inte, men därmed är alla tyckanden egentligen fullständigt ointressanta.
Det är bara att gilla läget för alla er som håller hund på detta sätt. Ändra er hundhållning eller det kan komma en anmälan från någon djurskyddsivrare som får nys om det. Ganska onödigt tycker jag när hunduppfödning och jakt står på dagordningen för aktivister av olika slag som ifrågasätter allt det vi har som hobby och livsstil.
Fascinerande också att folk är så öppna med att erkänna att brott begås, det måste ju innebära att ni inte förstår att hund i stadigvarande burfövaring är just ett brott...eller?
Obs, återigen, det är inget problem med burar per se, det är ANVÄNDNINGEN av dem som regleras i lagen.

Namn: Anne-Marie S
Datum: Fredag den 6 Februari 2004 Kl: 18:49
Ja , vi tycker olika. En del har hunden/hundarna i sängen , en del i bur om natten(valp/unghund) ,en del i bur med öppen dörr, en del i hundrum , en del i köket. Alla beskriver olika sätt att ha hund på. Varför måste vi göra lika?
Så länge hunden inte utsätts för djurplågeri ( vilket jag inte hittat några tecken på i tråden ) är det väl helt okej? Alla blir saliga på sin tro , och jag tror inte att sänghunden per automatik mår bättre än hundsrumshunden.
Eller tvärtom för den delen. Vi köper våra hundar och formar dem efter våra egna preferenser och behov.
Jag ser faktiskt inte problemet?

Namn: Michael
Datum: Fredag den 6 Februari 2004 Kl: 18:01
Tony…

Först och främst så att det inte blir några missförstånd angående detta : jag ser inte några problem med att använda bur som tillfällig förvaring eller nattplats, själv om jag själv inte använder bur, utom i bilen….

Men det du skriver om intolerans mot valpar och vidare om hunden som är lite trött och inte vill ha en valp som lägger sig på den etc… : Visar valpen (valparna) den respekt och dom signal som krävs, kan det inte vara så att den vuxna hunden får ett konstigt förhållande till valpar om den stadigt låsas in med valp i närheten, samma med valpen…”den stora hunden låsas in när jag kommer….”

Varför inte låta dom reda ut detta??? Det ska till en väldigt sjuk hund eller valp om inte dom reder ut detta själva….det kan bli lite skrik, morr och utfall på vägen, men det går sällan illa. När dom har ordnat det hela så kan det gott hända att ”gammelhunden” tycker det är helt ok med en valp som lägger sig intill den på natten….hundar är flockdjur….

Själv har jag för tiden fem hundar i olika åldrar och kön, inga problem då dom alla vet sin plats i flocken, dom sover gott i sitt rum i huset, med ett eller två undantag som brukar agera huvudkudde åt husse…..

Har också tagit emot många hundar i alla åldrar och olika raser på dressyr, det är aldrig något problem att integrera dom i gruppen….inte vet jag.: kan det ha något med ledarskap att göra…trygghet? Troligen inte. Om bara hundarna får lösa sina saker utan att vi lägger oss i för mycket så ska det mycket till att det går illa.

Jag har i alla fall aldrig låst in en vuxen hund vid ”introduktionen” av en ny valp….om dom inte kan klara av detta på ett smidigt sätt utan skador så är det ett grundläggande fel på en av dom…troligen den äldsta….Om valpen inte har haft riktigt umgänge med sin tik så brukar kloka äldre hundar att fixa till det ganska snabbt.

Michael

Datum: Fredag den 6 Februari 2004 Kl: 16:50
Ooookeej.... Jag menar att den inte att den har problem med vuxna hundar utan att den är intollerant mot just valpar!
En hund som har jagat i ett par dagar och är lite sur och trött kanske inte uppskattar att en valp mitt i natten behagar lägga sig ovanpå!
Hur många hundar har ni förresten och hur använder ni dem Merlin, Iaktagarn m fl..? Själv har vi bland annat settrar.
Själv använder jag bur till valpar, unghundar under natten. Dels för att de själv går in i dem när de blir trötta men även just av ovanstående anledning som jag skriver om ovan. Vi behöver flera hundar och nu råkar vi ha en smågrinig hund mot just valpar men ser inte det som någon anledning att inte skaffa valp. På dagarna är de tillsammans men vi chansar inte på nätterna.
Det är inget konstigare än att ha hunden i en bilbur tycker jag under långresor för att inte tala om hotellrum.
Jag fattar inte var problemet ligger.. Om hunden sover lugnt hela natten så vari ligger problemet?
Mvh Tony

Namn: Linda a
Datum: Fredag den 6 Februari 2004 Kl: 13:39
Vår unghund sover i bur på natten under den veckan vår tik höglöper annars skulle varken hon eller vi få sova. Han mår inte dåligt av det då han mer än gärna ligger där och 7-8 timmar per natt under en vecka två ggr om året tror jag inte han tar skada av. Buren står precis sidan om husses säng där han brukar ligga ändå fast i en korg. Annar skulle jag inte kunna tänka mig att ha hund i bur, inte ens en valp. Jag är beredd på att torka kiss om jag har en valp

Namn: Merlin
Datum: Fredag den 6 Februari 2004 Kl: 12:43
Instämmer. Jag kan inte komma på en enda vettig anledning till att jag skulle skaffa en bur. Har jag en hund som inte går bra med andra hundar så skulle jag absolut inte skaffa en till. Resultatet kan ju bli att de hela sina liv måste hållas isär och det blir inte en vettig tillvaro.

Namn: Iakttagarn
Datum: Fredag den 6 Februari 2004 Kl: 12:01
I såna fall kanske man bör överväga om man ska skaffa en valp så länge som den tidigare hunden finns kvar ????

Datum: Fredag den 6 Februari 2004 Kl: 09:54
Ok, det finns några som aldrig under några omständigheter skulle sätta en valp i en bur. Det må ju vara hänt, det är ju upp till var och en att avgöra.
Men tänk om...: Ni kanske hade en hund sedan tidigare som är hård/elak/aggresiv (välj själv) mot valpar. Skulle ni i ett sådant tillfälle kunna tänka er att stänga in antingen valpen eller den vuxna hunden i en bur(ibland av bekvämlighet)? Kanske på natten eller under perioder på dagen för att undvika olyckor? Eller ska man vaka på nätterna och sitta på helspänn på dagarna? Eftersom det är flockdjur som sagt så vill ju alla vara tillsammans som det påpekats.
Mvh Tony

Namn: lisas
Datum: Fredag den 6 Februari 2004 Kl: 09:35
Skulle nog vilja vända på det... Det är väl knappast för hundens skull som vi skaffar hund, utan för vår egen skull. "En hund är ju här på våra villkor" - nej, vi vet precis vilka villkor som gäller när vi skaffar hund. Bland annat innebär det att dom allra flesta får räkna med att torka kisspölar den första tiden, ett annat slitage på hem och kläder, anpassa arbetstider efter det faktum att man har hund och inte tvärtom, osv... Skulle aldrig drömma om att ha hunden (eller valpen) instängd i bur av bekvämlighetsskäl. Inte ens om jag hade många hundar!

Namn: Jk
Datum: Fredag den 6 Februari 2004 Kl: 06:19
förstår inte alla spekulationer! En hund är ju här på våra vilkor och får finna sig att bli instängd i olika utrymme, bur, i bilen, som vanligen har en eller flera burar, hundgård etc. Jag tror inte hundarna far speciellt illa av detta om det sträcker sig över kortare tider. värre är sk. bandhundar, eller hundar som lämnas ensamma i hus/lägenhet flera timmar medan husse/matte är på jobbet. Kärna i det är att hunden är ett flockdjur och "behöver" sin flock/sällskap.

Namn: Bengt
Datum: Torsdag den 5 Februari 2004 Kl: 21:22
Att du orkar...
Min unghund är uppvuxen i hundgårdsmiljö,och hade alltså aldrig varit inomhus innan (köpte henne som unghund)
Hon har aldrig kissat inne ännu,tack vare att jag passar på henne hela tiden.Imed att jag inte vill ha dom i sovrummet,så underlättar det med bur första veckorna(och ja,jag hör om det skulle bli oroligt i hallen,sovrummet är rummet bredvid)
Tro det eller ej,men inatt hade fröken avancerat till hela hallen för sig själv,och självklart gick det galant.

Datum: Torsdag den 5 Februari 2004 Kl: 20:18
En öppen bur som frivillig sovplats och förvaring tillfälligtvis är det ingen på listan som har haft invändningar emot vad jag har sett, förstår inte Jennys invändning.
Och återigen, enligt lag är det förbjudet med hund stadigvarande i bur, t ex varje natt, oavsett vad alla tycker om saken. Och då tycker jag att man bör hitta en annan lösning, vilket naturligtvis inte behöver vara att sova i sängen, även om det är ett bra sätt att prägla valpen, särskilt om man har problem med hur hunden beter sig inomhus, som var Bengts problem vad jag förstod.
Den stora invändningen mot burförvaringen, förutom att det är olagligt, var att det av flera, bla Bengt, har presenterats som en metod att få valpen rumsren. Om det är syftet med att ha valpen i bur på nätterna spelar det väl ingen roll hur gammal den är, den sover ju i buren för att bli rumsren och eftersom den fortfarande sover där är den uppenbarligen inte rumsren ännu vilket innebär att knipet inte riktigt fungerar ännu.
Och ja, sekunderna är viktiga som du påstår. Men du kan väl inte påstå att du får fler sekunder på dig att ta dig ut från sovrummet till hallen, öppna buren och sen ta ut valpen om det är bråttom, istället för att bara ta valpen under armen och rusa ut.
Men den största skillnaden är om du misslyckas! Misslyckas du med sovrumshunden har den sannolikt hoppat ur sin eller din säng och gått och kissat på golvet nära dörren. Misslyckas du med burvalpen tvingas den kissa i sin bädd vilket är mycket tveksamt ur djurskyddssynpunkt...
Lagen har kommit till av en anledning och det är dystert att inte alla förstår det och följer den.

Datum: Torsdag den 5 Februari 2004 Kl: 19:24
Förstår inte allas upprördhet över en hund i bur. När min valp kommer hem får den ha buren som "sin" plats.(alltid öppen naturligtvis) Buren står i det rum jag är mest och efter bara någon dag går valpen in där så fort den blir trött och det är även dit valpen tar sina leksaker och övriga "fynd" från huset. Buren blir en trygg plats för valpen utan tvång.
Den lilla valpen är dålig på att knipa men som jag uppfattade Bengts valp, var den inte så hemskt liten. I det fallet är det väl ingen stor grej för valpen att sova några timmar på det ställe där den är mest trygg. Ibland med vissa hundar måste det bli så för att få en rumsren hund. Kan ju vara att man är inte blixt snabb när man vaknar, kanske bor så man måste ha någon klädtrasa på sig först.
Att låta en valp sitta kissnödig i en timme el. fler är detta inte frågan om, om jag uppfattat det rätt. Bara att man ska hinna med så "olyckan" inte händer. Alla som har haft valp vet mycket väl att alla sekunder räknas. Och glöm inte, jag räknar med att det inte är en valp på 8 veckor vi pratar om!

Har mina hundar i sängen men tror inte ett ögonblick på att hundar får bestående mentala men av att Inte göra det. Kom inte och påstå att de som inte ha hundar i sängen eller i sovrummet har sämre kontakt o otryggare hundar än som har det!
Jenny

Datum: Torsdag den 5 Februari 2004 Kl: 17:55
Linda
Jag förstår mkt väl vad du menar.
Vad jag menar är att vara "omhändertagand" inte beror på om hunden sover i sovrummet eller inte.

Vänligen Bengt

Datum: Torsdag den 5 Februari 2004 Kl: 17:51
Låter ju intressant.
Det optimala måste ju vara att anpassa sig så mkt som möjligt till ett "hundliv" och leva i en stor harmoni.
Bäst att försöka bli en hund och glömma att man faktiskt är människa (hemska tanke)
Dumt att hundarna skall anpassa sig efter oss.

Och snälla,analysera inte sönder detta nu.
Vov,vov på er

Namn: Linda
Datum: Torsdag den 5 Februari 2004 Kl: 16:47
Studier på möss och apor visar att typen av omhändertagande i tidig ålder påverkar hjärnans funktion och utveckling. Exempelvis har man har sett att ett gott omhändertagande ökar produktionen av oxytocin. Möss som föds av "mammor" som är slarviga i sitt omhändertagande av ungen och som senare blir adopterade av mammor som är omhändertagande kommer själva när de får musungar bli omhändertagande mammor.

Namn: Linda A
Datum: Torsdag den 5 Februari 2004 Kl: 09:44
Jag har tre hundar och det går utmärkt att de sover i sovrummet allihopa men det innebär inte nödvändigtvis att de sover i sängen allihopa. Men de sover lungt och tryggt på natten och man upptäcker snabbt när unghunden behöver släppas ut.

Datum: Torsdag den 5 Februari 2004 Kl: 09:37

Missförstå mig inte,av olika anledningar vill JAG inte ha mina hundar i sovrummet,har absolut inget emot att andra har det,jätte mysigt,verkligen!
Tycker inte det är nödvändigt att kritisera mig,det är inte speciellt ovanligt att hundar "bor" i hundgård,hundrum inne m.m att tillägga är att mina vuxna arbeter mkt intensivt flera dagar i veckan under jaktperioden,få hundar förunnat!
Så dom har inget tråkigt liv m.m.,även om dom som valpar inte få sova i sängen.

Som sagt,jag respekterar hur du gör

Datum: Torsdag den 5 Februari 2004 Kl: 00:16
Hundhållning med flera hundar omöjliggör inte alls "sängkammarträning" med valpar. Valpen blir:
1) snabbt nattrumsren, håller sig hela nätterna från 8 v ålder, normalt funtade valpar kissar inte där de sover men OM de måste ut kan jag snabbt släppa ut den om nödvändigt, hur detta funkar med en bur i hallen en förmodad bra bit från sovrummet och den sovande människan ifrågasätter jag.
2)avslappnad och lugn inomhus
3)präglad på mig=flockledaren utan någon som helst ansträngning (vi sover ju), istället för att hunden söker trygghet hos de övriga hundarna.
Själv tar jag alltid med mig spädvalpar i sängen pga alla ovan givna fördelar. Men för den skull ligger inte resten av våra SJU hundar i sängen. Valpar behöver som småbarn få vara nära sin blivande flockledare. Det betyder INTE att bara för att man har bebisen i sängen så kommer tonåringen att tillåtas ligga där. Vuxna hundar får vackert finna sig i ett liv på nedervåningen. Det tål de alldeles utmärkt!
Valp i stängd bur i hallen regelmässigt varje natt är fortfarande olagligt, och ur hundsynpunkt än värre eftersom en valp håller sig sämre och behöver mer social kontakt än en vuxen hund. Förstår inte riktigt hur du resonerar.

Datum: Onsdag den 4 Februari 2004 Kl: 17:50
Jag dömmer absolut inte folk som har hundar i sovrummet,det är smaksak.
Men däremot så kräver oftast flera hundar en annan hundhållning.
Basta.

Namn: Freddan
Datum: Onsdag den 4 Februari 2004 Kl: 16:17
Merlin! Inte så lätt för alla våra barn heller, trots fysisk mognad. 10 procent av barnen som börjar skolan, alltså vid 7 år har Nocturn enures, dvs nattlig sängvätning utan organisk orsak. Besvärn kan finnas kvar långt upp i tonåren. Inte ovanligt.
Men med många små tricks typ nattlarm, inkontinentshjälpmedel mm brukar det lösa sig.
Ta inte för givet att allt går som på räls trots att normal utveckling sker, varken med våra kära tvåbeningar och fyrbeningar!

Namn: Linda A
Datum: Onsdag den 4 Februari 2004 Kl: 16:00
Hej!

Hundar är flockdjur och vill vara med sin flock ofta kopplar de av bättre när de är med sin flock. Det innebär också att alla hunddjur (innefattar både tamhundar och vargar) väljer att sova ihop för det innebär tygghet och skapar gemenskap. Vilken bok du än läser som har med flocktänkande och hundspråk att göra står där att sova i hop med flocken hör till. Jag har en trevlig partner trots att jag har hundar i sovrummet. Det går faktiskt att kombinera!

Datum: Onsdag den 4 Februari 2004 Kl: 15:42
Och,alla gillar inte att ha hundarna i sovrummet,framförallt inte i sängen.
Föredrar en trevlig partner där istället,men visst har man inget bättre för sig kan man sova med en flock hundar istället:))

Datum: Onsdag den 4 Februari 2004 Kl: 15:36
Fördelen med bur på natten med en hund som inte är rumsren,är att du kan kontrollera det bättre.
I regel vill hunden inte göra sina behov i sin "koja" och skulle nu hunden bli nödig så lär den sig att säga ifrån.
Mina övriga hundar går alltid,självmant in i sin bur på natten...
Och självklart ligger mina hundar inte i sin avföring.

Namn: Merlin
Datum: Onsdag den 4 Februari 2004 Kl: 14:34
Hur får man valpen att bli rumsren på natten utan att stänga in den i en bur...
Jag vet hur jag har gjort med "mina" valpar. Valpen sover med mig i sovrummet. Väljer själv vart den vill ligga, oftast hopkurad nära mig i början för att så småningom flytta ner till sin egen säng bredvid.
Bort med mattorna och första veckan/veckorna får man antingen pallra sig upp och ut när valpen är orolig eller torka en pöl som har råkat hamna på golvet. Och som man självklart inte gör någon affär av, däremot beröm när det hamnar på rätt plats ute.
När valpen har mognat och klarar sig hela natten så är problemet borta.
Trasa, vatten, tålamod och mycket värme, kontakt och trygghet, det hjälper lillkompisen att växa upp till en superjycke!!!

Har fungerat i alla tider innan någon kom på att hundar skulle vara instängda i bur för att bli rumsrena... ;)

Precis som med våra egna barn, när de är fysiskt mogna att kunna hålla sig så kan man sluta med blöja.

Namn: Johan
Datum: Onsdag den 4 Februari 2004 Kl: 12:20
Tanken med att låta en valp ligga i en bur på natten, och förhoppningsvis då bredvid sängen. Är att om den inte har så stort utrymme att röra sig på, så minskar oxå risken att den gör ifrån sig inne. För det sista den vill göra är att göra ifrån sig på sin sovplats. Har man den sen bredvid sängen så kan man ju även uppmärksamma om den blir orolig, och då ge den trygghet.
Men du Nils har säkert mycket bättre förslag på hur man ska få sin hund rumsren nattetid. Dela då gärna med dig av dem, och raljera inte över hur andra människor gör

Namn: Torkel
Datum: Onsdag den 4 Februari 2004 Kl: 12:15
Ja Nils, jag tror att du har missat en hel del. Vem har sagt att valpen skulle sova i avföring? Jag brukar ha burar stående öppna på natten, och det är där hundarna helst sover. Det är för en hund naturligt att krypa in där det är relativt trångt och mörkt.

Namn: Nils
Datum: Onsdag den 4 Februari 2004 Kl: 11:53
Här är det något som inte stämmer!

Tråden började med en springerungtik, den verkar nu ha degraderat till en icke rumsren valp.

Denna valp får alltså sova i en bur under natten, i sin egen urin och avföring?

Eller har jag missat något?

Datum: Tisdag den 3 Februari 2004 Kl: 20:00
Tack för dina synpunkter Lena!
Vill bara poängtera att sova i bur gäller tills valpen är rumsren

Datum: Tisdag den 3 Februari 2004 Kl: 17:24
Jag skulle se det ur spanielns perspektiv. Hon är avlad att vara dig till lags och jobba när ni är tillsammans. Men nästan all den tid hon får med dig vill du att hon ska vara lugn och inaktiv. Konflikt!
För hennes ser världen ut ung såhär.
Sova själv=längtar efter husse.
Dag= hundgården= längtar efter husse.
Kväll=får vara med husse inne=yippie!
Och så vill du att hon ska gå och lägga sig och slappna av...!
För att få ett önskvärt beteende inomhus föreslår jag att du börjar spendera mer tid med din hund, inte mer aktivering, utan mer tid så det inte blir så märkvärdigt att få vara i din närhet.
Och som sagt som någon annan på detta forum redan sagt, att ha hund i bur regelmässigt är olagligt. Oavsett vad vi alla en tycker om saken så är det så.
Jag tycker det finns en poäng med bur ibland, men inte regelmässigt och som sagt lagen finns till av en anledning.

Datum: Tisdag den 3 Februari 2004 Kl: 12:11
Förhoppningsvis är ni lika bra på att träna hund som att stava rätt:)
Jag uppskattar Om ni har några vettiga funderingar och åsikter i detta ämne istället.

Vännligen Bengt

Namn: språkpolisen 2
Datum: Tisdag den 3 Februari 2004 Kl: 11:43
Det heter inte jämnfört utan jämfört!

Namn: språkpolisen
Datum: Tisdag den 3 Februari 2004 Kl: 11:09
"prevelegier" stavas Privilegier OK :)

Datum: Tisdag den 3 Februari 2004 Kl: 10:43
Tack för svaret!
Så gör jag med min valp med,men ibland funderar jag på om dessa "prevelegier" kan få några negativa effekter att bara ta in valpen ensam i huset utan övriga flockmedlemmar,upplever ibland att att valpen blir mer uppspelt när flera får komma in.
Anser tiden med valpen värdefull och umgås gärna med henne ensam på kvällarna för att träna lite och lära känna varandra bättre,men sen blir det bur på natten och hundgård med övriga på dagen,försöker ofta rasta henne ensam för att hon inte skall haka på övriga,utan hålla koll på mig.
(har labbe och terriers f.ö.)
Vill också passa på att säga att mitt första inlägg var lite överdrivet.
Jag var intresserad utav inlärnings synpunkt hur det är bäst att agera.

Tack för era svar!

Namn: Bengt R.
Datum: Tisdag den 3 Februari 2004 Kl: 10:01
Innomhus stavas med ett n!
Bengt

Namn: Bengt Rödseth
Datum: Tisdag den 3 Februari 2004 Kl: 09:55
Håller med dig Meja men som vanligt har jag en liten invändning (är bara sån). Att aktivera en hund för att trötta ut den kan förmodligen få omvänd verkan. Ju mer den aktiveras ju mer orkar den.
Funderade ytterligare över hur jag hanterar valparna. Jag tycker inte att det är något problem med överaktivitet inomhus.
På grund av mängden hundar så är det mycket hundgård som gäller här. Många uppfattar det som att valpen-hunden inte får tillräckligt med aktivitet i hundgården. När det gäller en vuxen hund stämmer det till viss del men inte på valpen. De har en enorm förmåga att sysselsätta sig med diverse bus. Lämpliga föremål (ben, grova trädgrenar m.m.)är tillräckligt för att valpen ska ha något att hitta på. Jämnfört med en hund som tillbringar större delen av dygnet i ett hus eller lägenhet så har hundgårdshunden det flerfallt bättre. Fåglar hörs och syns, ljud från grannskapet väcker intresse, brevbäraren kommer en gång om dagen o.s.v.
Fick hem två valpar från England i jul. Enormt bra mentalt men också med energi till tusen. Kan jag inte göra något bra av dessa skall jag sluta med hunderiet.
Valparna tillbringar dagarna i hundgård men varje kväll får en av dem komma in. När de kommer in far de naturligtvis runt som jehu i köket men jag aktiverar dem inte. Det tar en halvtimma och sedan infinner sig lugnet så smått. Skulle det bli alltför stimmigt så dämpar jag genom att morra åt dem. När de lugnat sig då intresserar jag mig för dem. Sätter mig på golvet och kelar med dem eller övar avlämning av apport. (Fungerar alldeles utmärkt.)
Jag bedömmer att valparna inte är fostrade av tiken. Förmodligen har de inte gått tillsammans med vuxen hund den sista tiden i England. De visade inte speciellt mycket undergivenhet mot mig.
Jag satt därför igår kväll, för andra gången, och höll fast dem i mitt knä. Tio minuter var de spända sedan började spänningen att släppa. Efter ytterligare tio minuter var de på väg att somna. Då började jag att klia dem på magen. Böjde mig ner och lätt dem slicka mig i ansiktet och med vänlig röst belönade jag deras undergivna ögonkontakt . Under en timma satt jag så och småpratade och gosade. Lät valpen bita försiktigt i fingrarna, pratade vänligt när den tittade mig i ögonen och morrade en aning om den blev alltför aktiv.
Det är nyttigt ibland att fundera över vad man egentligen gör med hundarna. Mitt mål var att binda dem till mig. Att få dem undergivna och också belöna denna undergivenhet så att det verkligen blir positivt. Jag ser utan tvekan en stor skillnad på valparna idag. Jag har ytterligare stärkt min roll som ledare men också blivit betydligt positivare.
När jag satt där igår dök följande fråga upp: Vad har detta för betydelse för mina hundars uppträdande innomhus. Jo de lär sig att slappna och vara lugna. De lär sig att lek innomhus är att lugnt ligga och bita i mina fingrar och gosa så där avspänt som bara valpar kan.
Jag vet att jag tjatar om inlärning men det är lösningen på ekvationen. Fundera över vad ni gör och hur hunden uppfattar det hela så blir livet lättare för båda parter!!!!

Namn: Meja
Datum: Måndag den 2 Februari 2004 Kl: 11:54
Det har kommit många seriösa svar på den här frågan, men jag är osäker på om Bengt har fått svar. En spaniel är sedan många hundra år framavlad att jobba i närheten av sin ägare. Du kan inte kräva att hunden ska cirkla runt dej ena sekunden och så önska att den ska hålla sej undan i nästa ögonblick. Som Bengt Rödseth skriver, du kanske har valt fel hund.
Det är fantastiskt att ha sådana hundar! En spaniel som alltid önskar att vara i närheten av dej, som alltid vill vara till lags. Men en hund som alltid vill vara til lags och tillfredsställa dej, den kan inte vara så 24 timmar i dygnet - det orkar den inte. Precis som med små barn, så måste du ta ansvaret för att din hund får vila. En vuxen hund kan kommenderas att gå och lägga sej i korgen, en valp unghund måste lära sej det gradvis. Jag kräver inte att min unghund ska bli liggande i ett annat rum i flera timmar, jag tränar gradvis. Ber hunden vänligt lägga sej i korgen och går en kort bit i från hunden. Om den blir liggande går jag tillbaka och klappar och pratar vänligt med hunden, men ber den bli liggande. Jag blir inte arg om hunden i alla fall kommer efter, bara pratar vänligt och visar den till korgen. Den vuxna hunden kan bli liggande för sej själv i flera timmar, men hon får heller aldrig skäll för att hon kommer efter mej. När vi kommer ut och ska träna, då vill jag ju att hon ska följa efter mej...
Som sagt, har du valt spaniel så får du leva med en skugga efter dej...

Namn: Tina
Datum: Måndag den 2 Februari 2004 Kl: 10:21
Hur kan man bara begära att en hund avlad för arbete ska vara nöjd med rastning i hundgård och en liten stunds träning varje dag som enda aktivitet? Undra på att hon är rastlös.
Nu jagar inte jag men då jag har en retriever och därmed en jakthund så ser jag till att hon får minst 2 timmars aktiv promenad där jag passar på att träna henne. Däremellan är hon med på saker som händer i huset och sussar gott övrig tid. Fattar inte varför man förmänskligar hunden när man ser till att den får vara med flocken? T o m katter som inte är flockdjur mår bättre med sällskap.

Namn: Bengt Rödseth
Datum: Söndag den 1 Februari 2004 Kl: 18:21
Bengt! Lite svårt att svara utan att se hunden. Du skriver att du har en skugga! Låter inte speciellt konstig eftersom det är en spaniel. En hund avlad till att hålla kontakt och den har dessutom varit ensam hela dagen innan den får komma in.
Om du konsekvent tagit in den i huset från hundgården kan den förvänta sig att vara aktiv. Du har kanske också lekt med valpen när den kommit in?
Du kan förmodligen bryta beteendet genom att kräva att hunden stannar i sin korg eller bur. Det kan säkert ta några timmar att nå resultat men trägen vinner.
Tror inte att du slipper "skuggan" med denna träning. Tycker du har valt fel ras om du inte vill ha en sådan.

Namn: JK
Datum: Söndag den 1 Februari 2004 Kl: 15:35
Är det snille som spekulerar eller ? :)))

Datum: Lördag den 31 Januari 2004 Kl: 21:41
Vem är seriös? I alla fall inte den som låter hunden sova i en bur i hallen.

Datum: Lördag den 31 Januari 2004 Kl: 21:39
Hugo, det verkar som en seriös fråga är ställd. Vad vill du säga med ditt svar egentligen? Är det vad du har att bidra med?

Datum: Lördag den 31 Januari 2004 Kl: 21:38
Vad är det för en byracka du fått tag i. Jag har aldrig hört talas om en spaniel som springer omkring som en dåre innomhus, dom brukar mest ligga still och halvsova i "lyan". Men inte får den väl sova i en bur hela natten?

Namn: Hugo
Datum: Lördag den 31 Januari 2004 Kl: 17:24
Det vanligaste är väl att man anser sin jaktkamrat likvärdig en familjemedlem. Jag undrar vem du köpte du din spaniel ifrån. Jösses har en spaniel högt temperament!! Vem kunde tro något sådant...

Datum: Lördag den 31 Januari 2004 Kl: 10:26

Jag är intresserad vad ni tränare i forumet har för hundhållning,tex.hundgårdar,hundrum,hallen m.m.
Jag har sett mkt fördelar med ett ordningsamt,harmoniskt kennel liv,framförallt på unghundar,lite enkel träning varje dag,lagom motion i rasthage och mer regelrätt träning någr ggr/veckan.
Men,vill även att hundarna skall fungera inomhus,så jag låter min springerungtik vara inne på kvällarna för att lära sig husets regler och sova i bur ihallen på natten.
"Problemet" är när ungtiken är inne,jag vill att hon skall sansa sig och inte springa omkring som en dåre:)Vad säger du Rödseth? Hade du väntat ut hunden (utan kommandon,försöka ignorera att du har en skugga))tills den till slut lagt sig till ro eller sagt till ifrån början att du inte accepterar detta (hur mkt jag än gillar att ha hund nära mig,så hatar jag att ha vandrare inne)?
Berätta gärna om eran hundhållning.

<< tillbaka
EftersöksService: 798    ApportService: 451    Forum: 28 806    
Startsida