Log in
 Hunddressyr i svensk jakt...  
Namn: Johan
Datum: Torsdag den 29 Januari 2004 Kl: 01:39
Grundträningen som är beskriven i svensk jakt kan det inte tjatas nog om. Utan grunden att stå på så har man ingenting. Och med tanke på hur mycket hundar det finns i sverige som varken kan sitt, ligg, inkallning eller gå i koppel, så är det nog en helt rimlig nivå att börja på. Sen att det finns olika skolor för inlärning är en helt annan sak.

Namn: Fredrik
Datum: Onsdag den 28 Januari 2004 Kl: 20:15
Hej igen

jo visst är det så, även jag har vandrat den vägen.
"Frågande" jag hoppas du inte tog illa upp, kunde inte hålla mig bara. Ibland upplever jag att det kan bli lite väl "blogigt allvar" och konstiga person angrepp på formumet. Jag ville bara lätta på stämningen lite.

Trevlig kväll alla "Birddogs"
Fredrik

Namn: det ska börjas i tid
Datum: Onsdag den 28 Januari 2004 Kl: 16:46
Nja du Fredrik
Vi är nog ganska många som börjat med slangbella (som pojk förstås)för sen att avancera till luftgevär därefter .22lr, sen hagelbössa och slutligen älgstudsare.
För oss som är uppvuxit i en jägarfamilj är jaktintresset nästan medfött :-)

Datum: Onsdag den 28 Januari 2004 Kl: 16:35
Hej

Jag tycker det är rimligt att artikel(serien) börjar när valpen är valp. I förra numret var det valpfostran som gällde och nästa steg är sitt/ligg osv. Ganska logiskt tycker jag. Det vore helt galet att ta upp te.x. fjärrdirigering i som första steg bara för att det förväntas finnas en viss kunskapsnivå bland läsarna och deras hundar, eller?
Faktum är ju oxå att det finns skillnader i olika skolor att lära in kommanden hos hunden. Iom det ser jag att det är rimligt att Wilsson i det här fallet får visa sina metoder från det allra mest grundläggande och sedan vidare.

Jag tror även att det är en stor andel nybörjare båda vad gällande jakthundar och jakt som kommer i kontakt med Svensk Jakt som första tidskrift. Vilket jag ser som ytterligare en anledning att börja med det enkla och grundläggande.

Jämförelsen med vapnet känns bara galen, för inte är det väl så att du skaffar ditt vapen som liten "knallpulverpistol". För att sedan fostra den genom luftvapentiden och träna den vidare som .22 lr för att slutligen ha en fullt färdigtränad 6,5*55 väl?

Trevlig kväll
Fredrik

Namn: Frågande
Datum: Onsdag den 28 Januari 2004 Kl: 16:00
Var det bara jag som reagerade på att artikeln i Svensk Jakt var på en så grundläggande nivå? Svensk Jakt måste utgå från att deras läsare totala nybörjare i hundvärlden. Om deras vapensida skulle börja en serie där första artikeln skulle gå ut på var avtryckaren satt skulle nog folk börja undra men här verkar ingen ha reagerat, eller?

Datum: Onsdag den 28 Januari 2004 Kl: 13:13
Hej

Jag gillar och delar din inställning till att vara nybörjare Torsti. När jag ser tillbaka på mitt hundägande så kan jag bara säga att ju närmare begynnelsen jag kommer av mitt hundägande desto mer klart var det för mig hur hunddressyr skulle utföras. Idag med lite mer erfarenheter och med en ny valp känner jag mig som novis.
Jag tror det ligger nåt i den gamla devisen att "ju mer säker jag är på min sak desto mindre har jag förstått". :-)

Lycka till med Miss Sophie
Fredrik

Namn: Melker
Datum: Onsdag den 28 Januari 2004 Kl: 10:07
Vore intressant att se Er träna ;-)

-The same procedure as the last dog, Miss Sophie?
-The same procedure as every dog, Torsti!

Oh, I'll kill that cat.

Namn: Torsti Mäkinen
Datum: Tisdag den 27 Januari 2004 Kl: 22:20
Tackar för det Trudi!

Jag lovar att föra fram Miss Sophie med ditt förtroende i bakhuvudet!

Torsti

Namn: trudi
Datum: Tisdag den 27 Januari 2004 Kl: 22:08
Den var bra, Torsti!! Lycka till med din Miss Sophie, jag tror ni kommer att bli ett riktigt lyckligt radarpar ;-)

Namn: Torsti Mäkinen
Datum: Tisdag den 27 Januari 2004 Kl: 22:02
Nybörjare? När jag var nybörjare visste jag precis vad man skall göra för att föra en hund till championat. I dag, många år och erfarenheter rikare, har jag ingen aning om hur det skall gå till!

I stället för att fråga mig själv hur man tränar en hund så har jag i framtiden bestämmt mig för att fråga hunden hur den vill bli tränad.

Den framtida hundan skall, om nu någon är intresserad, heta Miss Sophie!

Torsti

Namn: trudi
Datum: Tisdag den 27 Januari 2004 Kl: 14:10
Det vore antagligen väldigt mycket mer förvirrande för en nybörjare om alla tyckte precis lika - och så fungerar detta inte alls när man börjar träna sin hund. Eller man känner sig så olustig inför "synsättet" att man inte alls vill försöka.
Man ska inte överskatta folks kunskaper men heller inte underskatta deras intelligens, heter det. Nog sjutton kan man ta till sig olika synsätt och välja det man tror på även om man är nybörjare.
Fö: heja, Bengt R!!!!

Namn: Hugo
Datum: Tisdag den 27 Januari 2004 Kl: 13:03
Jag håller med, men för en nybörjare kan jag tänka mig att det blir väldigt förvirrande!

Namn: Melker
Datum: Tisdag den 27 Januari 2004 Kl: 11:44

Det var intressant att jämföra synsätten på lydnad i Erik W artikel och Bengt R debattinlägg...

<< tillbaka
EftersöksService: 798    ApportService: 451    Forum: 28 806    
Startsida