Log in
 När föder hon...  
Namn: Torkel
Datum: Fredag den 30 Januari 2004 Kl: 12:37
Hugo: Jo det är ett väldigt intresse för grishundar. Jag vill gärna att de används till både älg och rovvilt (dit jag räknar vildsvinet). Men tyvärr var det många väldigt trevliga och bra jägare som blev utan valp eftersom det blev så få.

Apropå hur mycket man måste vara hemma så finns de absolut ingen anledning att sitta och stirra på en kull sjuveckorsvalpar. Detta klarar tiken bättre själv. Sedan är det givetvis viktigt med präglingsbiten men den hinns med ändå.

Namn: Hugo
Datum: Fredag den 30 Januari 2004 Kl: 12:18
Grattis, blev det grishundar? Vad det tanken med parningen?
Har du köpare på alla?

Namn: Helene
Datum: Torsdag den 29 Januari 2004 Kl: 19:02
Grattis!

Gittan skrev i ett inlägg om mjölkkramp, vad är det? Ni som har haft valpkullar, hur får ni ihop det rent praktiskt med semester etc? Är ni hemma alla 8 veckorna heltid? Det betyder ju fler semesterdagar är de flesta har tillgång till.

Datum: Torsdag den 29 Januari 2004 Kl: 16:47
Tack Camilla!

Namn: Camilla
Datum: Torsdag den 29 Januari 2004 Kl: 11:36
Grattis Torkel till de underbara små liven, hoppas att allt går bra i fortsättningen.

Mvh Camilla

Datum: Torsdag den 29 Januari 2004 Kl: 10:57
Hejsan. Det blev tre hannar och en tik. Jag röntgade Piggy och då såg de att en valp var på gång, så jag fick stanna tills det hela var klart. Så här sammanfattningsvis kan man säga att hon hade mindre tydliga tecken än mina settrar, t ex sjönk temperaturen aldrig under 37,1-37,2. Likaså var värkarna mildare. Vid själva förlossningen var det kanske två krystningar så kom valpen, väldigt enkelt. Plupp. Valparna var i god kondition. Befruktningen skedde på cirka 20 dygnet.

Ha det.

Namn: Anna
Datum: Onsdag den 28 Januari 2004 Kl: 19:32
Du Torkel .. du skriver väl å berättar hur de går för tiken o valparna . själv väntar jag valpar vilken dag som helst snart .

Namn: master
Datum: Tisdag den 27 Januari 2004 Kl: 01:10
Ja om jag vore du Torkel så skulle jag nog åkt i väg till en veterinär.Jag har varit med om att jag väntade för länge innan jag åkte i väg och sen tog det alldeles för länge innan dom kejsarsnittade tiken så tyvärr blev det en av sex kvar.

Namn: Anna
Datum: Måndag den 26 Januari 2004 Kl: 21:05
Du Torkel - jag tror att det är dags att Du pratar med Din veterinär. Har hon fortfarande inte gått ner under 37 i temp tycker jag absolut att Du skall låta honom titta på henne. Har hon varit nere i temp (under 37) så ska hon valpa inom ett dygn! Ser Du inga tecken - ta kontakt med veterinären!

Min erfarenhet är att om där endast är en valp kan det faktiskt innebära att hon inte får tillräckliga signaler för att föda fram den på narturlig väg. Har flera vänner som tvingats snitta tikar med en valp i magen. Finns också tikar som har så mycket fostervatten att det av den anledningen inte kommer igång som det skall. Vore väl trist att förlora både tik och valp/valpar - eller hur?

Datum: Måndag den 26 Januari 2004 Kl: 10:18
Jodå, Master, jag kan vara hemma "om det skulle bära till". Jag ville bara ha forumets synpunkter på när det skulle ske, sannolikast. Min bästa kompis är veterinär så den biten är också avklarad. Dock har hon gått fem dygn över, utifrån första parningstillfället, vilket ju inte är lugnande direkt.

Namn: Master.
Datum: Lördag den 24 Januari 2004 Kl: 22:53
Jag blir mörkrädd när jag hör att man inte kan vara hemma hos sin tik om det skulle bära till.Har man planerat in en valpkull eller inte,som seriös så har du nog planerat noga för allt.

Namn: Torsti Mäkinen
Datum: Fredag den 23 Januari 2004 Kl: 20:39
Vad du än gör så lämna inte tiken! Vi har förlorat 8 - 9 valpar på två kullar trots att vi hade superkoll på tiken och valpningarna! Läs på i förväg och ge henne allt stöd som du bara kan, var beredd att åka till veterinär - som du varskott i förväg! Det finns inget mera deprimerande än att föra ut döda hundvalpar i skogen och stoppa dom under en granrot, det kan jag lova!

Torsti

Datum: Torsdag den 22 Januari 2004 Kl: 17:24
Hugo, kom på att jag faktiskt hade en pointer en gång som kunde skotta skit.

Ha det.

Datum: Torsdag den 22 Januari 2004 Kl: 16:37
Hej Hugo. Nej, jag är inte speciellt orolig. Bara att jag måste planera min jobbledighet, om det går. Jag har haft kullar tidigare och det har aldrig varit några problem. Det är nu 64 dygnet och tempen oförändrad, dessutom tycker jag att hon inte är tillräckligt tjock längst bak, så det tar nog några dagar till.

Namn: Hugo
Datum: Torsdag den 22 Januari 2004 Kl: 12:17
Ta det lugnt Torkel, låt tiken vara i en stor bur eller hundgården, när det väl kommer går det inte att hålla emot, fråga din fru!!
Det är väldigt ovanligt att det går fel och för det mesta sköter tiken allt, utom möjligtvis att skotta skit!!

Datum: Onsdag den 21 Januari 2004 Kl: 12:49
Jodå, jag vet att det blir en del semester jag får ta ut. Men först får vi se om det blir något.

Namn: Gittan
Datum: Onsdag den 21 Januari 2004 Kl: 11:06
Man kan räkna +/- 5 dagar från första parningen innan valpningen kommer igång. Lämna dock aldrig en tik ensam som har valpar. Tar man en kull på sin tik får man också ta sig den tid som krävs. Allting kan hända och när det händer så går det fort. Om tiken exempelvis får mjölkkramp gäller det att snabbt ta sig till veterinären om hennes liv skall kunna räddas.

Datum: Onsdag den 21 Januari 2004 Kl: 09:29
Nu, på 63 dygnet efter första lyckade parningen, så är tempen 38 så det är nog någon dag kvar (förhoppningsvis till helgen).

Namn: Cairna
Datum: Tisdag den 20 Januari 2004 Kl: 10:23
Mina tikar har med några få undantag alltid valpar efter första parningen och ofta 1-2 dagar tidigare. Så det är nog bara att hålla sig hemma from idag.
Men sedan då jag lämnar aldrig en tik med valpar mer än korta stunder de första veckorna, och senare högst 2-3 timmar

Namn: Lotta
Datum: Tisdag den 20 Januari 2004 Kl: 10:16
Hann skriva resten oxå då dottern min kom åt skicka knappen. Om du är osäker på när hon ska valpa så ska hon INTE vara i hundgården om du inte har koll på henne hela tiden. Ingen hökdare å valpa ute direkt och inte nu när de är vinter. Tempen sjunker dygnet innan dom stratar valpningen och av vad jag kommer ihåg så sjunker den till 36 strecket.
Men håll dej hemma dessa 3 dagar för å inte missa både valpningen och tiken.

Namn: Lotta
Datum: Tisdag den 20 Januari 2004 Kl: 10:13
Jag skulle räkna från den sista parningen.

Datum: Tisdag den 20 Januari 2004 Kl: 09:56

Halloj. Jag har en undran som kanske kan utmynna i en gissningstävling. Min tvååriga laikatik parades för nio veckor sedan. Hundarna var tillsammans ett par dagar innan de satt ihop. Första gången de satt ihop var på 13:e löpdygnet. Imorgon, onsdag, var detta för 63 dygn sedan. Grejen är bara att de satt ihop 17, 18 och 19 dygnet också. Värre än kaniner alltså.
Jag kan inte vara hemma hos tiken förrän det verkligen drar ihop sig, med tanke på jobb, så hon går i hundgården.
Vad tror ni, när föder hon? (Jag tempade henne igår natt - 37,7 C, vilket väl är normalt.)

<< tillbaka
EftersöksService: 798    ApportService: 451    Forum: 28 806    
Startsida