Log in
 Blodsockerfall...  
Namn: Sven-Åke
Datum: Söndag den 18 Januari 2004 Kl: 14:42
Jag förstår verkligen ditt bekymmer!
Min sons hund råkade ut för liknande bekymmer i höstas under jakten. Hunden började ragla och stöp sedan och var helt borta under ca en halvtimme. Han fick bäras hem från skogen. Efteråt var hunden mycket knepig i huvudet och fungerade inte under hela efter eftermiddagen.
Efter denna pers har hunden varit helt symptomfri.

Kontaktad vet. ville avvakta om problemet skulle upprepas innan någon medicinering skulle vidtagas.

På "nätet" fick han tips att det nog berodde på blodsockerfall och man rek. att vattna hunden, även om det finns vatten i naturen.

Man rekommenderade en blandning av en msk. druvsocker eller honung, (Inte vanligt socker!!!) en tsk. salt och ½ tsk bikarbonat eller bakpulver. Koka upp vanet först och förvara blandningen i en ren flaska.
Se till att hunden dricker blandningen ofta, lite grand i taget. Om hunden vägrar får du lura i honom eller hålla fast och hälla i mungipan.

Namn: Nina
Datum: Lördag den 17 Januari 2004 Kl: 12:01
Tack för era svar! :)

Ja, jag kommer absolut att åka in och utesluta bl.a. epilepsi om detta blir vanligt förekommande... :(

Otroligt otäckt är det och eftersom jag vill kunna arbeta ganska hårt med min hund så är jag mån om att få veta vad det är och vad som orsakar detta...

"Skönt" ändock att höra att jag inte är den enda som råkat ut för detta! :)

Tacksam för ännu fler tankar och/eller erfarenheter... :)

Nina

Namn: Gittan
Datum: Lördag den 17 Januari 2004 Kl: 10:21
Hej Nina!
Jag har en labbetik som hade liknande symptom och som tyvärr utvecklade epilepsi. Om jag får råda hade jag gått till veterinär för att utesluta eventuell EP.

Namn: Lena
Datum: Lördag den 17 Januari 2004 Kl: 10:06
Hej!
Jag har en golden flicka som fyra gånger har fått någon form av "anfall" som liknar det du beskriver. Hon skakar i bak-kroppen, men är "med" hela tiden. Sist tog jag tiden och det varade 3 min. Strax efter går hon med högt lyftade bakben. Sen är hon helt som vanligt igen.3 gånger har detta hänt under vila och en gång under en lydnadstävling. Har varit hos en duktig veterinär men vi hittar inga fel.
Lena

Namn: Maria
Datum: Lördag den 17 Januari 2004 Kl: 09:10
Hej Nina.
En bearded colliehanne jag hade för några år sen drabbades 2 ggr av just blodtrycksfall. Det hände när vi busade rejält i snön och symptomen var att han blev vinglig och yr och ramlade och han låg kvar i nån minut för att sen vara som vanligt. Veterinären sa att det inte var nåt fel på hunden men pga den häftiga andningen under leken så skedde det, tydligen inget konstigt med det...men rädd blev jag första gången.

Namn: Nina
Datum: Lördag den 17 Januari 2004 Kl: 00:01

Hej!

Tänkte höra om någon här varit med om att en hund drabbats av plötsligt blodsockerfall?

Min flathane på 11 månader har två gånger under de senaste 2 veckorna drabbats av plötslig matthet, obalans och lite skakningar på promenaderna. Det som varit lika under dessa gånger är att det varit under/efter hård ansträngning och kanske framförallt "uppspelthet"...
Dessa "anfall" går över på ca 2 minuter och sedan är han pigg och glad och springer och skuttar som vanligt igen! Han är "med" i huvudet hela tiden och svarar på kommandon så gott han kan trots obalans och tar emot godis osv.

Ringde idag och pratade med veterinär som trodde att det kunde handla om blodsockerfall då han anstränger sig hårt och gav som råd att ge hunden lite mat precis innan hård ansträngning...

Tänkte nu höra om det fanns någon med erfarenheter eller tankar om detta här?

(Jag kommer givetvis att åka in och ta prover osv. om detta förekommer fler gånger)

Tacksam för alla funderingar och svar... :)

Nina

<< tillbaka
EftersöksService: 798    ApportService: 451    Forum: 28 806    
Startsida