Log in
 Gordonsetter +-...  
Namn: Maria Köhler
Datum: Måndag den 16 Februari 2004 Kl: 14:53
Utger mig inte för att vara expert, men det viktigaste är nog inte rasen i sig om du ska använda den i skog. Det mesta vad gäller användningsområde ligger mycket i personligheten, föräldrarna och allra mest dressyren (alltså dig själv). Gordon var förr om åren känd för sin utmärkta användning i skog, jaktprovsmässigt har deltagandet i skog minskat. Själv har jag två som jag använder på fält.

Känner utmärkta Gordons och Pointers som använts i skog. Läs mer om Gordon på http://www.avance.pp.se/SGSK (klicka på Historia och läs om rasen).
Läs mer om Pointer på http://www.pointerklubben.se/index.asp?Id=4&lev1=4.
Lycka till!

Namn: Hugo
Datum: Onsdag den 28 Januari 2004 Kl: 09:02
Det är lättare att lära hunden vända rätt med rätt framdrift när du har begränsningar ex fältkanter och framför allt bra överblick.

Namn: Torsti Mäkinen
Datum: Tisdag den 27 Januari 2004 Kl: 23:54
Hugo skrev: >>Oavsett vilken ras du väljer bör du lära den ett skolat sök på fält innan du ger dig ut i skogen.>>

Då frågar jag :Varför just på fält?

Torsti

Namn: Hugo
Datum: Tisdag den 13 Januari 2004 Kl: 11:02
Oavsett vilken ras du väljer bör du lära den ett skolat sök på fält innan du ger dig ut i skogen.

Namn: Annica
Datum: Tisdag den 13 Januari 2004 Kl: 08:24
Jag har själv gordonsetter och tycker inte att varken päls eller magproblem är värre än i andra raser. Det beror som mycket annat på individen och inte på rasen i sig. Gordonsetter är ofta smarta hundar, ibland lite för smarta för att det ska gå att göra saker den (för husse/matte) enklaste vägen. Dom är kluriga och väldigt personliga. Dessutom orkar en gordon i god kondition jaga många dagar i sträck i hur uselt väder som helst, ju blötare och kallarare ju större glädje har du av hunden. Vad gäller pälsen är det också individuellt. Det finns både gordon, engelska och irländska settrar med massor, lagom eller ingen päls alls. Som vanligt gäller det att göra en grundlig förundesökning innan du bestämmer dig för uppfödare och härstamning - och det gäller alla raser! Lycka till.
Annica

Namn: Maud/Rospigan
Datum: Måndag den 12 Januari 2004 Kl: 19:48
Adressen underlättar... :-)
http://www.zetter.just.nu/

Namn: Maud/Rospigan
Datum: Måndag den 12 Januari 2004 Kl: 19:47
Kika på Zettertjärns Kennel's hemsida (gordon). Hon brukar ha trevliga hundar, och kan ge råd om vad som passar i skog. Hon jagar mest på fjäll, men har stor kunskap om rasen.

Lycka till!

Namn: chivas
Datum: Måndag den 12 Januari 2004 Kl: 18:51
Jag har jagat över Gordon, en trevlig hund men 2 saker bör du vara lite uppmärksam på.
Pälsen det fastnar massor av skit, inte alltid så trevligt.
Vissa har problem med magen vilket kan ge dyra kostnader för specialfoder och veterinärkostnader.
I övrigt är det väl som vanligt åk runt till uppfödare och försök bilda dej en uppfattning om hur hunden är.

Namn: mike
Datum: Måndag den 12 Januari 2004 Kl: 17:13

skall skaffa mig en fågel hund och har fastnat för gordonsetter är intresserad att få lite synpynkter jagar mest skogsfågel men men är även inne på pointer men det kanske passar bättre med gordon i skogen??

<< tillbaka
EftersöksService: 798    ApportService: 451    Forum: 28 806    
Startsida