Log in
 Wachtelhund...  
Namn: Micke
Datum: Torsdag den 15 Januari 2004 Kl: 19:32
Hej och tack framför allt till Bengt, skall prova din metod, den verkar lovande!! Däremot att låta rappen vina, ja sådana svar kan bara komma från en sorts husse! När jag jagar gör jag och hunden det tillsammans, och det finns inget värre att se än en strykrädd hund! Men visst kan det behövas åthutningar, men då på rätt sätt och med måtta!!

Namn: Bengt R.
Datum: Fredag den 9 Januari 2004 Kl: 17:35
Kan inte låta bli att funder över om det verkligen var fel av den vuxna hunden att morra mot valpen. Det kan ju faktiskt vara så att valpen inte respekterade den vuxna hunden. En annan förklaring kan också vara att den vuxne ville mota bort valpen. Detta var ju omöjligt eftersom de satt tillsammans i bilen.
Sedan är då frågan vad du gjorde för att bestraffa. Tog tag och ruskade eller liknande, förmodar jag. En vild gissning men hundens reaktion tyder på detta.
Du skrämde hunden när du tog tag i den och nu blir han rädd så fort händerna kommer nära. Att han spänner sig och darrar kan vara ett tecken på att han är i konflikt. Rädslan gör att han morrar men egentligen säger instinkterna honom att han inte skall morra på sin ledare.

För några år sedan botade jag pointern Ormögas Kyra från hennes rädsla för främmande personer. Hon hade varit bortlämnad på dressyr och kom tillbaks fullständigt skräckslagen.
Jag fick henne av ägaren på kvällen efter ett prov. Jag satte mig på golvet i stugan och låste fast henne i min famn. Första halvtimman var hon spänd som en stålfjäder, nästa darrade hon och sedan vet jag inget mer för jag somnade. När jag vaknade två timmar senare sov Kyra i min famn. När jag väckte henne slickade hon mig undergivet i ansiktet och rädslan för mig och andra var som bortblåst.

Min förklaring på detta är habituering (avtrubbning). Kyra var rädd när jag höll fast henne. Mitt fasthållande skall ses som en retning som upprepas gång på gång. Alltså precis samma sak som om jag klappar händer ett antal gånger efter varandra. Första gången reagerar en hund men efter ett antal "klappar" så slutar hunden att bry sig.

Mitt råd är att du skall göra så här. Ta lugnt och bestämt din hund och håll fast den. Du får absolut inte använda några våldsamheter. Håll fast tills hunden verkligen slappnar av, med andra ord tills den somnar. Det finns en risk att du får upprepa detta flera gånger och du skall också vara medveten om att det kan ta timmar innan hunden slappnar av.
En parantes i sammanhanget är vad som hände med Kyra. Jag meriterade henne på prov med ett första pris i öppenklass. Hon hade inte riktigt formatet på söket för att göra sig i segrarklass så dumt nog sålde jag henne. Har ångrat detta flera gånger om! Jag han dock med att ta en kull valpar och tre av dessa är nu i segrarklass. Inte nog med det, hon har fått en kull hos den nya ägaren och i denna föddes Jörgen Sandbergs guldpokalvinnare Wijjägarens Varenne.

Namn: Mikael
Datum: Fredag den 9 Januari 2004 Kl: 12:36
Ja och så finns det dom som säger att förr i världen så kunde man uppfostra hundar.

Namn: Nils
Datum: Fredag den 9 Januari 2004 Kl: 11:46
Vilket fantastiskt klarsynt inlägg om att rappen skall vina. Det är väl det vi alla vill ha? - en kuvad hund som är rädd för husse och som hukar sig så fort man höjer handen. Vad är det vi vill att hunden skall förstå genom att puckla på den? Den får stryk men kommer den att förstå varför? Troligen inte, utan den kommer att bli mycket osäker på husse. Nej min åsikt är att du får prova vidare med alla möjliga varianter tills du nått dit du vill, och då ge beröm. Ta in hundarna i bilen i olika ordning, Låt en vara inne en vara ute, sitt själv med (kan bli trångt och ta tid men om du sitter med hundarna och talar lugnande till dess det blir tyst så har du nått en bra bit), se till att det inte finns saker i bilen som de anser som "sina".

Det är jobbigare och tar längre tid att skapa förtroende och ett bra ledarskap men det ger tusan så mycket mer än att banka "s....n" ur sin hund.

Namn: Konrad Most
Datum: Fredag den 9 Januari 2004 Kl: 09:01
.....låt rappen vina tills morrningarna övergår till ångest tjut. Så lät råden om hunden morrade åt sin husbonde. I varje fall i början på 1900-talet.

Datum: Torsdag den 8 Januari 2004 Kl: 17:28
Tack för era svar! Hunden är kontrolerad från topp till tå och helt frisk! Hunden som åkte med var enbart en valp & rangen var redan uppgjord mellan dem! Tror inte det beror på rädsla, utan osäkerheten att dela husse! Verbala tillsägelser räcker ej utan nonchaleras av hunden.

Namn: Tony
Datum: Torsdag den 8 Januari 2004 Kl: 12:50
Har du kollat att hunden är helt frisk och inte har ont någonstans? Det kan vara svårt att säga förståss men man bör nog kolla på sådana saker och det som Trudi säger. Har han ont eller är lite osäker på dig så kan en "tillrättavisning" leda till just det som du beskriver.
Mvh Tony

Namn: trudi
Datum: Torsdag den 8 Januari 2004 Kl: 11:23
För mig låter det som om du och din hund missförstår varandra. Din hund kände sig troligen hotad/rädd för den andra hunden i samband med bilåkningen och det var därför han morrade, INTE för att kaxa sig. Rädsla kan inte tillrättavisas bort och hunden förstod nog inte vad du menade. Nu förstår han heller inte dina tillrättavisningar utan känner sig hotad och är försvarsberedd.
Om du försöker se på din (senpubertala) hund med andra ögon kommer du säkert på själv hur du ska göra.
Min hane i ungefär samma ålder reagerar med underkastelse och tillskärpning om jag nöjer mig med verbal tillsägelse inkl uppblåst kroppsspråk men reagerar ungefär som din, minus morrningen, vid "handpåläggning" i spända situationer. Det har, som jag uppfattar det, inget med vekhet att göra, snarare signalkänslighet och hundens känsla för fair play.

Datum: Torsdag den 8 Januari 2004 Kl: 10:08

Hej!
Söker efter lite tips, gällande en hund som ej "ger" sig!
Har haft Wachtel tidigare men ej stött på detta, problemet är: Hunden en hane på 20 mån, lugn och snäll mot alla. För några mån sedan började dock morrningar i samband med ´bilåkning med en annan hund. Detta har utvecklats så att han ej accepterar tillrättavisning, utan börjar morra. Har provat det mesta men hunden ger sig ej!Lägger man handen på honom så skakar han under morrandet "spänner" sig. Tacksam för tips!//Micke

<< tillbaka
EftersöksService: 798    ApportService: 451    Forum: 28 806    
Startsida