Log in
 Namn sökes...  
Namn: Bettan
Datum: Onsdag den 4 Februari 2004 Kl: 16:54
Titta på
http://www.canis.no/sverige/hundenavn/
där får du massor av förslag.

Namn: William
Datum: Onsdag den 4 Februari 2004 Kl: 12:09
Vet nån ett namn till en tik ?? ge mig svar snälla

Namn: Mårten
Datum: Torsdag den 18 December 2003 Kl: 18:18
Min morfars jaktkompis hade en en valp för många år sedan. Valpen fick inget namn och fick då heta "Valpen". Sedan när Valpen blev stor så påpekade någon i jaktlaget att "...du kan väl för f-n inte kalla hunden för Valpen, det är ju en vuxen hund....", så blev han omdöpt lite snabbt till "Valpén".

Kul historia tycker jag och den drar jag minst en gång varje jaktsäsong runt kaffeelden.

Namn: Frank-T.
Datum: Tisdag den 16 December 2003 Kl: 10:24
At hunder ikke hörer 's'-lyder er så vidt jeg vet et velkjent fakta. Vel faktisk også ganske logisk. Jeg snakket selvfölgelig om hunder som rörer sig, t.ex. i jaktterreng, ikke om jycken hemma på mattan.

Som oftest går det vel bra også for s-hundene, men om man har filosofien om at hunden kun skal kunne et visst antall kommandoer - men de skal den til gjengjeld fullstendig forstå - så er det kanskje verdt å tenke på innen man står oppe på fjellet og roper etter Liss eller Siss eller Sussi.

Namn: Birgitta
Datum: Måndag den 15 December 2003 Kl: 16:22
Camilla

Nu vore det kul att höra vad du döpte din valp till!

Namn: Susanne
Datum: Måndag den 15 December 2003 Kl: 12:01
Hej!
Det gäller att man själv tycker om namnet och att det är enkelt att uttala.
Det finns så många hundnamn så det är bara att välja ett som passar.
Lycka till.
Mvh Susanne

Namn:
Datum: Lördag den 13 December 2003 Kl: 21:20
Det var roligt, Mervin. Jag har haft fyra heltama, pratande undulater och den fjärde fick namnet Kvarting. Den flög en gång ut och satte sig i en hög björk utanför huset (den flög ofta ut). Man fick titta sig omkring så man verkligen var ensam innan man sträckte händerna mot skyn och ropade på kvartingen. (Han kom alltid flygande ner och landade på handen).

Det var en rolig undulat. Den satt alltid på labradorens rygg och när hon gick ut följde fågeln med. Och när tiken gick in igen satt fågeln fortfarande kvar och följde med in.

Namn: Mervin
Datum: Fredag den 12 December 2003 Kl: 18:45
Appropå lite roliga namn så kände jag en schäfer för några år sedan. En kompis tog hand om honom som omplaceringshund. Han hette Bingo. Han var inte så där jättelydig så hans nya husse döpte ganska snart om honom till Molle, det accepterades och funkade trots att hunden var vuxen.
Att stå alldeles ensam och vråla "bingo" gång på gång efter en jycke på drift tyckte kompisen var lite skämmigt.

Namn: Nilla
Datum: Fredag den 12 December 2003 Kl: 15:43
Jag tycker Dumle är ett fint namn. Kort, lätt, fyndigt och inte så jättevanligt. Det kanske skulle kunna passa?

Namn:
Datum: Torsdag den 11 December 2003 Kl: 22:08
Jag har gått kurs med en Jack Russel som hette Kjell-Arne! Han lyssnade inte särskilt han heller....

Namn:
Datum: Torsdag den 11 December 2003 Kl: 20:13
Jag träffade en tik på ett jaktprov en gång som hette Marie Louise. Hittills det roligaste namn på en hund jag hört någon ropa... Marie Louise var inte heller speciellt hörsam så det vållade ideligen stor munterhet hos åskådarna när husse vrålade på sin tik.

Namn: Mervin
Datum: Tisdag den 9 December 2003 Kl: 15:57
Camilla, du ska ta ett namn som du gillar.
Jag föredrar tvåstaviga, tycker att det är lättare att få det att låta tydligt när jag ropar. Försök att undvika namn som kan missuppfattas av hunden. Läste om en som kallade sin hund Kalle. Det blev problem vid lydnadstävlingar när tävlingsledaren ropade "kalla in"...varvid Kalle startade :)
Det kan ju vara roligt om man hittar ett namn som inte så många andra hundar i omgivningen har. Nu är det väl populärt med "människo"-namn och det tycker jag är ganska kul.
Lycka till med valpen. Jag tror du kommer att hitta ett bra namn. Det brukar kännas när det är rätt.

Namn: Linda A
Datum: Tisdag den 9 December 2003 Kl: 15:52
Jag säger bara Ssss... till mina hundar när de ska sitta och nog sitter dem så de hör nog S också.

Namn: svol
Datum: Tisdag den 9 December 2003 Kl: 13:14
rb -> Jag har kommit på att alla hundar som jag har haft/har har jag gett tvåstaviga namn, men sen har det i alla fall blivit att jag sagt den enstaviga förkortningen till dom. Till exempel valpen som jag har nu heter just Grabben och jag har redan börjat säga Grabb till honom. Så det är nog lika bra att ta ett enstavigt namn.

Namn: rb
Datum: Tisdag den 9 December 2003 Kl: 08:19
Ta något tvåstavigt. Du kommer i vilket fall att kalla den något tvåstavigt i slutändan. Bo blir Bosse. Lars - Lasse. Bartolomeus - Batte, von Grabenfeldts - Grabbe. Där fick du förresten några fler förslag.

Namn: Mackan
Datum: Tisdag den 9 December 2003 Kl: 01:25
Anton af ....St.Johns.....

Om namnet ställer till problem, va då med framtiden? Kalla den Gunnar i så fall och fundera hellre över hur det ska bli hund av eländet.....

Datum: Måndag den 8 December 2003 Kl: 21:46
Frank-T
Gäller det endast när hunden springer och man ropar efter den?

Min förra hund lärde sig sitt och jag hade komandot S enbart, hon satte sig alltid. Min uppfattning är att hunden hör S om den vill. Men du får gärna förklara din åsikt lite närmare, såvida det inte var ett skämt.

Namn: Frank-T.
Datum: Måndag den 8 December 2003 Kl: 21:11
Tvertimot, så er namn med 's' i ikke bra. Ganske enkelt fordi hunden hører ikke s-lyden når du roper etter den.
Hasse blir Ha_ _ e.

Namn: rb
Datum: Måndag den 8 December 2003 Kl: 15:18
Håller med Annette. Ta vad som helst som du tycker om. Jag har hört att hundar reagerar bättre på s- och i-ljud, men jag tror det går lika bra med Urban, Snodden eller Limpan.

Datum: Måndag den 8 December 2003 Kl: 13:14
Hazze är väl jättebra, eller Azzar kanske.....

Namn: Anette.U
Datum: Måndag den 8 December 2003 Kl: 11:50
Kalla den för ngt. helt annat-ngt. du trivs med!MVH.

Namn: Tony
Datum: Måndag den 8 December 2003 Kl: 11:32
Hazze ;-)

Namn: Camilla
Datum: Måndag den 8 December 2003 Kl: 11:26

Hej

Jag har köpt en Chesapeake bay retriver valp som heter Double Coats Hazard och undrar om det är någon som har några bra tips vad han kan kallas i och med att Hazard är lite jobbigt namn.

<< tillbaka
EftersöksService: 798    ApportService: 451    Forum: 28 806    
Startsida