Log in
 Sittar sig...  
Namn: chivas
Datum: Måndag den 10 November 2003 Kl: 21:44
du har inget uppflog normalt på ett vanligt prov

Namn: Mike
Datum: Måndag den 10 November 2003 Kl: 17:52
Tack för svaret chivas, men hur blir det sen på jaktproven jag hade fått uppfattningen av att det var ett inte önskvärd beteende på retrieverjaktprov.

MVH
Mike

Namn: chivas
Datum: Måndag den 10 November 2003 Kl: 16:12
Ett tips, träna inkallning med störning tex som nu uppflog.
Iofs så är det en önskvärd sak att hunden sätter sej ned vid uppflog att den då respekterar viltet.
Börjar du stöta med den så kommer det ta överhanden från apporteringen, Det är roligare att stöta än att sitta passiv.

Jag tycker du ska vara glad som har en hund som respekterar vilt i den situation du hamnade i.

Namn: Mike
Datum: Måndag den 10 November 2003 Kl: 15:59

Jag är börjat jaga in min unghund denna säson en 20 månaders tollare, så det har varit mycket passivitet, han har nästan bara fått apportera skadoskjutit vilt och allt är gått bra.

I går skjöt jag en dålig träff på en fasan och skickar hunden, då han är på väg tillbaka med fasanen stötar han upp ytterligare ett par fasaner och sittar sig utan tvekan ned, han håller dock fast i den fågel han har i munnen.

Detta är väl inget speciellt önskvärd beteende hos en retriever, då jag har tränat mycket på att sitta still för springande/uppflygande villt så är det kanske inte så konstigt, men för att sedan kanske kunne använda honom som stötande vill jag inte förstöra själva sittandet utan gärna undvika det i apporteringssammenhang.

Några förslag på hur jag kan få honom att inte sitta sig under apporteringsarbetet men fortfarande ha honom att sitta sig i uppflog när han är vid min sida och sedan när han förhoppningsvist kommer att gå som stötande.

MVH
Mike

<< tillbaka
EftersöksService: 798    ApportService: 451    Forum: 28 806    
Startsida