Log in
 Aggresiv mot andra hundar...  
Namn: rb
Datum: Fredag den 7 November 2003 Kl: 15:00
Finns det en motsägelse mellan Roger Markströms råd och passivitetsträningen som beskrivs av Rödseth? Menar Markström att hunden blir överstressad om man utsätter den för retning, tex bollkastning, utan att den får hämta?

Namn: Hugo
Datum: Fredag den 7 November 2003 Kl: 13:00
Emla har rätt, jag lär mina hundar ignorera andra hundar, dom skall vara uppmärksamma på mig, faror utifrån tar jag hand om. Chippen din hund är nog bara osäker, låt han slippa träffa fler hundar tills dess han blivit äldre. Att skylla på stress är ju poppis, klart det finns stress med i bilden men tänk inte på det, lägg tiden på lydnadsdressyr med din hund i stället. Han kommer lugna sig med tiden, om du inte förstorar upp problemet.

Namn: Emla
Datum: Fredag den 7 November 2003 Kl: 10:40
Jag skulle INTE låta hunden hälsa på alla hundar ni möter. Att träffa andra hundar och läsa av och mäta krafterna mot är jobbigt och onaturligt. Dessutom skickar vi fram våra hundar först, så att DE får ansvaret för att se om de vi möter är snälla eller elaka. Vissa hundar orkar inte med detta utan signalerar i god tid (aggression är ett sätt att öka avståndet) att de inte vill ha de nära.

Jag skulle istället träna på massor av hundmöten där det helt enkelt inte händer något. Man möts på ett antal meters håll. Stannar. Sen står man bara och "ignorerar" varandra tills båda hundarna är lugna. Sen går man vidare utan att det händer nått mer.

Att gå in och bråka och banna hunden i dessa tillfällen kan kännas rätt och till viss del kan det vara rätt att banna på att de visar aggressiva signaler, men hundar är väldigt bra på att läsa av sinnestämning, men förstår kanske inte alltid VARFÖR man blir arg, så de kan lika gärna tro att DU blir förbannad på den andra hunden och att den faktiskt ÄR farlig.

Problemet är ju att hitta okända människor som vill och orkar göra denna träning. Kanske det kan gå med era bekanta ändå? Meningen är ju inte att din hund kslal frma utan bara synas på lagomt avstånd och då kanske han inte känner igen ekipaget?

Man skall helt enkelt avdramatisera alla dessa möten till att bli ingenting.

Namn: Pyret
Datum: Fredag den 7 November 2003 Kl: 09:12
Hejsan

Detta brukar vara ett av symtomen på bl a stress, jag hittade några utmärkta diskussioner här på forumet som behandlar detta med avstressande/aggressionsdämpande signaler. Det är under rubriken Antistress, Roger Markströms råd under dessa inlägg är helt outstanding. Tror du kan få all hjälp om du kontaktar honom :o))
En människa med imponerande insikt om våra hundars sätt att fungera.

Om du vill läsa något om detta ämne, kan jag varmt rekommendera dig att köpa boken "Lugnande signaler - I samspråk med hunden" Av Turid Rugaas. ISBN 91-973079-2-0
Den är en AHA-upplevelse och ger läsaren en helt ny syn på sin kommunikation med hundarna.
Lycka till

Namn: Chippen
Datum: Torsdag den 6 November 2003 Kl: 22:28

Hej!
Har en münsterhanne som är drygt ett år. Han har den senaste tiden börjat resa ragg och skälla kraftigt så fort han ser okända hundar. De hundar han har träffat tidigare är det aldrig några problem med. Hur ska jag bli av med beteendet? Gå på fler lydnadskurser etc med andra hundar? Under valpkursen fanns det inga tendenser till aggresivitet. Skall jag låta honom hälsa på alla hundar (jag gillar själv inte den tanken, tycker att han bör kunna nonchalera dem)? Skall jag "trötta ut" honom genom att gå med honom ofta bland andra hundar? Vad skall jag göra när han skäller eller är på väg att skälla? Många frågor...

<< tillbaka
EftersöksService: 798    ApportService: 451    Forum: 28 806    
Startsida