Log in
 Antiskällhalsband...  
Namn: thomas
Datum: Måndag den 26 November 2012 Kl: 13:28
Tänk om folk kunde svara på tråden,och en fråga,inte spela besserviss och komma med andra förslag .Svara på frågan...

Namn: sigrid
Datum: Måndag den 17 Oktober 2011 Kl: 17:47
Du som hyrde ett halsband - var? Någon som känner till ställen som hyr ut i Stockholm?

Namn: sonja
Datum: Måndag den 13 December 2010 Kl: 22:58
kolla in www.uffessakerochting.se
där finns billiga saker som kan vara till hjälp

Namn: chivas
Datum: Torsdag den 10 Januari 2008 Kl: 07:33
Jag hyrde halsband hos en djurbutik, ett citronhalsband.
Dock får du tänka på att halsbandet kan lösa ut om en annan hund står bredvid och skäller då får fel hund en dusch.

Jag betalade 125kr för en vecka i hyra plus flaskan med citron för 100 kr.

Namn: Jenny
Datum: Onsdag den 9 Januari 2008 Kl: 15:43
Hej!

Jag funderar som många andra på att skaffa ett antiskällhalsband till min hund. Jag har googlat på det och hittat många olika alternativ. Ni som är lite erfarna, vilket är bäst; citronspray eller ljud?

Dessutom tycker jag att de antiskällhalsband som jag har hittat på nätet är oerhört dyra! Ingen under 1000:- . Är det någon som har något tips på var man kan hitta billiga antiskällhalsband?

Hälsningar Jenny

Namn: annika
Datum: Måndag den 17 September 2007 Kl: 21:47
Hej Anna,

Du kanske ska börja med att inte tillåta honom att ranta efter dig i lägenheten hela tiden? Träna honom regelbundet att vara kvar i ett mindre rum där han har sin bädd, med kompostgaller för dörröppningen. Enklast att börja när han är rastad, kanske fått göra något koncentrerat arbete, t ex spåra, ätit sin mat och kommit ned i varv. Till att börja med kan du ju finnas inom synhåll i rummet intill. Kan han orden "gå och lägg dig"?

Är han mycket stressad så kan du kanske sitta alldeles i närheten (och läsa tidningen/se på TV/dricka kaffe?), inte prata med honom - hellre nonchalera - tills han lugnar ner sig, istället för att träna alltför korta stunder. Annars kanske han tror att han kan skälla/gnälla/stressa sig ur rummet bara han är tillräckligt ihärdig. Det är bara en sak han behöver koncentrera sig på - "lägg dig". Och enda utvägen ur rummet för hunden, är att bete sig på ett lugnt sätt.

När han klarar det och är lugn, kan du hänga en handduk halvvägs över gallret. Och förstås röra dig hur som helst i lägenheten. Sedan handduk över hela gallret, och du kan gå ut och in genom ytterdörren med olika intervall. Kan också vara tryggare för hunden att vistas i mindre utrymme istället för att stressa omkring i hela lägenheten.

Så småningom kan du ta bort kompostgallret, säga "gå och lägg dig" och han ska vara kvar där med öppen dörr. (Bryter han så tar du bestämt tillbaka honom.) Likadant när du går ut genom ytterdörren.

Var över huvud taget konsekvent och noga med vardagslydnaden. Det har man igen i alla lägen.

Jag säger inget speciellt till mina hundar när jag går hemifrån. Dom vet inte om jag är borta 1 minut eller 3 timmar.

Hunden är ju ett flockdjur så det är ju inte så konstigt att den inte vill vara själv. Det måste tränas ända från valpåldern. Men en del menar att beteendet är en ledarskapsfråga. Att hunden egentligen inte är rädd att vara själv, utan att den är rädd för vad som ska hända "hans" flock när matte/husse själva är ute på byn -eftersom han inte kan se till dem... (Omvänt ungefär som om vår 3-åring skulle ta bussen själv in till stan utan oss...)

Namn: anna
Datum: Måndag den 17 September 2007 Kl: 19:28
Hej

Jag köpte ett antiskällhalsband med citrondoft för typ 1000 kr. Jag hade gjord en del efterforskningar på vilket märke man skulle köpa och om andra tyckte att det fungerade. Jag va glad i hågen och tänkte att detta skulle fungera, eftersom det har rekomenderats. Jag har en spaniel på snart ett år. Jag provade att lämna honom med det och jag trodde att det funkade i början. Men upptäcke efter bara några gånger att han totalt struntade i detta. Han bara skällde och halsbandet gav ifrån sig doft men han slutar inte skälla för det. han bryr sig ine om detta alls. Jag känner mig för tillfället ganska upgiven med min ensamhemma-träning. Jag vet inte riktigt vad nästa steg i träningen är, har övat att lämna korta stunder men han bara ylar och skäller. Han följer mig runt i lägenheten hela tiden och har väldigt svårt att slappna av hemma. Han är aktiv från morgon till kväll. någon som har något tips på vad man kan göra?

Namn: villrådig
Datum: Tisdag den 7 Augusti 2007 Kl: 20:20
Hej
Jag har samma problem som många andra här. Min hund på 10 månader har åxå separationsångest. Han skäller och ylar när vi lämnar lägenheten. Jag har åxå funderat på ett antiskällhalsband. Har letat lite på nätet och hittar ganska många varianter och märken, endel med ljud och en del med doft. vad är bäst: ljud eller doft. undrar om ljudvarianten kan försöra ens jaktträning med pipa (har en spaniel). kan någon ge någon rekomendation på ett märke??

Namn: carina
Datum: Lördag den 16 Juni 2007 Kl: 18:58
är det någon av er som ej är nöjd med sitt antiskällhalsband som sprutar citrondoft???
I så fall hör av er på CinaHolmberg@hotmail.com för jag är jätte intresserad av att köpa ett sådant till min lille vovve.
Eftersom jag tetat det och det är KANON BRA!!!!

Namn: Torkel
Datum: Måndag den 4 Juni 2007 Kl: 10:58
Vem, Maja? Syftar du på Connie så tror jag att han/hon var ironisk.

Namn: maja
Datum: Lördag den 2 Juni 2007 Kl: 03:53
hoppas ngn har satt honom i fängelse!!!!!

Namn: Connie
Datum: Torsdag den 19 April 2007 Kl: 20:10
En välplaserad spark i magen, eller ett karateslag över nosryggen går lika bra som elchocker.

Namn: ronnie
Datum: Tisdag den 17 April 2007 Kl: 21:25
bästa metoden är elhalsband,har provat citron med dåligt resultat.

Namn: sasse
Datum: Onsdag den 4 April 2007 Kl: 16:53
har andvänt antiskäll länge på min hund alternativet är avlivning...
Hon blir inte stressad av de och hon har inte strypt sig heller...

Ett bra alternativ på skällande hundar men de hjälper säkerligen inte alla.. en del är ju tuffare än andra...

Namn: A
Datum: Fredag den 18 Augusti 2006 Kl: 19:40
Tack för dina råd Annika. Vad gäller promenader så använder vi oss redan av att t ex gå i båge mm. Men ska ärligt säga att han inte alltid går fot. Att inte låta honom gå lös på vår inhägnade tomt tror jag vi kommer att ha svårt för men jag är jättetacksam för dina tips och ska tänka på dem. TACK!

Namn: Annika
Datum: Torsdag den 17 Augusti 2006 Kl: 23:36
Hej A,
Låter som din hund tagit på sig ledarrollen och tror sig ska vakta flocken. Jag skulle inte låta honom springa fritt på tomten fortsättningsvis. Varje gång han skäller på folk längs staketet så lyckas han ju skrämma iväg dem - enligt hans sätt att se (eftersom folk går förbi därifrån..).

Är han känslig för en vattendusch så kan det förstås kanske hjälpa med antiskällhalsband, men kommer han tillräckligt mycket upp i affekt så struntar han nog i det. Kan ju vara värt att prova både på promenaden och på tomten. Men skällandet är ju bara ett symptom på något annat.

Jag skulle ha börjat på promenaden att han aldrig någonsin får gå före dig i kopplet. Ha honom fotgående redan innan han upptäcker mötande så behöver du inte hiva in kopplet, vilket kan trigga honom. Så fort han uppmärksammar dem på långt håll (innan utfallen), beröm och droppa godis på marken (liten avledning). Fortsätt träna fot men gå en tydlig båge runt den mötande (med dig själv närmast mötet) så han slipper möta dem "öga mot öga". Vänligt beröm när han håller uppmärksamheten på dig istället. Stanna direkt efter mötet och belöna på lämpligt sätt (lek, kel, godis) oavsett hur han skött sig. Då kan han få en förväntan på att möten innebär något kul. Så småningom belönar du bara efter mötena så att han blir förväntansfull så fort han ser någon komma. (Här gäller att ha en belöning som är värd namnet.)

Sök upp ställen där det finns många hundar och människor så att det blir väldigt vanligt med möten. Träna gärna kontakt, lydnad i de situationerna så han fokuserar på dig. Klickerträning är ett mycket bra sätt att träna en sån här hund med, för då kan husse/matte inte avslöja sig på rösten om man känner sig stressad eller spänd.

Många hundar sköter sig bättre när de går okopplade, men det beror ju på vilken lydnad man har.

Koppelryck tror jag inte på.

Namn: A
Datum: Torsdag den 17 Augusti 2006 Kl: 18:52
Har en kastrerad hund drygt 4 år som ofta skäller på andra hundar vi möter, mest hanhundar, kan dock avledas med godis. Han skäller också tyvärr på människor som går förbi vår tomt. Vi har staket så han tar sig inte ut men han skrämmer halft ihjäl somliga när han plötsligt dyker upp innanför staketet och skäller och springer utmed staketet. Kan ett antiskällhalsband måntro hjälpa och i så fall vilken sort?

Namn: Y
Datum: Torsdag den 15 Juni 2006 Kl: 12:11
Det sitter en mikrofon i halsbandet , så det är ljudet från skallet som utlöser duschen.

Namn: ola
Datum: Torsdag den 15 Juni 2006 Kl: 09:26
Hva er det som løser ut halsbåndet ?
Kan dette også skje om hunden sover ?

Vil dette i så fall skape en veldig stressig hund ?

Datum: Söndag den 11 Juni 2006 Kl: 11:08
Eva
På min förpacning står det att det " är totalt ofarligt och smärtfritt för hunden " . Men om man har en ihärdigt skällande hund så rekomenderar dom att man ska vara hemma, för att inte riskera att behållaren ska gå tom och då kan hunden lära sig hur man snabbt kan bli av med obehaget.

För mig har det i alla fall fungerat över förväntan,och jag har lämnat hunden ensam redan från början.

Namn: Eva
Datum: Lördag den 10 Juni 2006 Kl: 16:17
Y; Jag vet egentligen inte varför man inte får lämna hunden ensam med halsbandet på men det står i varje fall på min förpackning. Det står att man skall kunna ingripa utifall hunden lyckas få tag på apparaten osv så jag antar att det har hänt saker när folk har lämnat hunden ensam.
Om hunden vet att du finns i närheten så får du försöka att vara klurigare än hunden och lista ut ett sätt så att den tror att du har lämnat den. Ibland kan det vara mycket knepigt.

Datum: Fredag den 9 Juni 2006 Kl: 09:33
Eva
Varför får man inte lämna en hund ensam med citronhalsband?
Vad gör man med en hund som aldrig skäller så länge husse är i grannskapet?

Namn: Eva
Datum: Torsdag den 8 Juni 2006 Kl: 22:32
Här kommer några kanske nya tankar.

Många experter råder till att "köra slut"/aktivera hunden innan man lämnar den ensam. På så vis så tror man att hunden inte skall orka annant än att sova eller åtminstone vila.
Gå till er själva - har ni lättare att klara av hård stress eller rädsla om ni är helt slutkörda? Svaret är nej, förståss. För att klara av att stå ut med något otäckt eller stressande så måste man vara mycket utvilad så att hjärnan är så klar som möjligt.

Min egna erfarenhet är att om man tränar lydnad, i olika situationer och miljöer, så inser hunden att husse/matte "tar hand om" alla sorters situationer och hunden kan därmed slappna av.

Ett annat sätt är att låta hunden vara "själv" inomhus dvs låt den ligga i ett annat rum och tex tugga på ett ben osv. När ni är ute så gör ni däremot mer saker "tillsammans" såsom pälsvård, sitta och gosa, lydnad osv. Vänd på förhållandena så får du samtidigt en hund som kan vara ensam inomhus och som vill vara tillsammans med dig utomhus.

Låt en radio vara på så kan det underlätta men inte vilken kanal som helst. Är hunden rädd att vara ensam så skall du ha P1 på (mest tal) men om hunden stressar av att vara ensam så är P2 bättre (klassisk musik). Faktiskt inget skämt.

Så till citronhalsbandet. Man får inte lämna en hund med citronhalsband ensam! Sätt hunden i ett annant rum när du är hemma istället så att du kan ingripa om något skulle hända.

Namn: Thu
Datum: Torsdag den 8 Juni 2006 Kl: 00:26
jag har en blandras på 6,5 år gammal. Vi har fått för mkt gnälnnade från grannarna om vår hund skäller aldeles för mkt när han blir lämnad ensam hemma. Just nu funderar jag på att skaffa antiskällshalsband. det verkar vara eett sista hopp för oss.
Kan det hända att hunden väljer sig vid lukten? är det svaårt att träna en medelsåler hund ? Jag fick honom för 6 månader sedan för hans ägare var hundallergisk.

Namn: M
Datum: Tisdag den 15 Mars 2005 Kl: 17:40
Placera om henne hos en lugn, trygg, hundvan pensionär där hon inte behöver vara ensam?

Namn: Hugo
Datum: Tisdag den 15 Mars 2005 Kl: 17:16
Camilla, om du inte har möjlighet till det som JK skriver om tycker jag du skall avliva hunden.

Namn: JK
Datum: Tisdag den 15 Mars 2005 Kl: 14:56
Hej Camilla. Om det är som du skriver, att hunden fått pisk då har den säkert aldrig känt sig riktig trygg, och troligen krävs det mycket för att få tillbaka den på banan?
Mycket kärlek, och låt den bli "säker" på dig och omgivningen innan du börjar lämna den ensam. Mycket aktivitet (hjärn-aktivitet) och lydnadsträning kan säkert vara bra!

Namn: Camilla
Datum: Tisdag den 15 Mars 2005 Kl: 08:43
Hej ..vad gör jag med en otrygg hund som man inte kan lämna ensamm????Hon fyller snart ett år, å jag har fått tillbaka henne, från dem som köpte henne som valp, eller rättare sagt jag tog tillbaka henne, hon har inte fått nån trygg het alls inte lärt sej nånting, som att gå i koppel, kan inte vara ensamm, då ylar hon, är inte inte riktigt rumsren, lämnar man henne bara en liten stund så både kissar å bajsar hon, men för övrig är hon en jätte trevlig hund, alltid glad, vet inte riktigt hur go hon ska vara, för att hela tiden vara tillags.(hon har blivit mycket bannad å slagen av förra ägaren) Så snälla ge mej ett tips) Mvh Camilla.

Namn: NS
Datum: Fredag den 7 November 2003 Kl: 11:00

Hej Anders!

Känns bra att det ordna till sig med ensamhetsträningen.
En sten föll.. som man brukar säga.

MVH
o Lycka till

Namn: MM
Datum: Fredag den 7 November 2003 Kl: 08:16
Tack för tipsen Anders! Läste dessa tips någonannanstans så jag har redan börjat jobba på detta. Hon vill ju alltid vara med, så det är inte alltid så lätt.
Hon har t.ex fått sova bredvid mig i sängen ganska ofta för hon är helt oemotståndligt gosig :o) men nu får hon sova i "sitt eget" rum. Positivt att man slipper byta sängkläder var och varannan dag oxå..:o)

Namn: Anders
Datum: Torsdag den 6 November 2003 Kl: 18:25
Här kommer essensen av tipsen, direkt citerade....
1:"Har fått ett tipps från en "hundpsykolog" om att tjata upp hunden i sin korg i tex sovrummet. så småningom så skulle då jycken kunna ligga lungt i korgen och inte behöva jaga efter husse hela tiden.När den sedan kan ligga lungt i sin korg medans man är hemma såkommer den troligen att lungna ner sig när den senare blir ensam korta stunder."
2:"Nummer ett innan man lämnar en hund i början,som säkert alla redan vet är att se till att hunden är ordentligt slutkörd."
3:"Göra som du säger XXXXX, lägga den på plats i annat rum, när den äruttröttad, så att den hör övrig familj."
4:"En sak jag själv märkt kan vara viktig är att när man kommer hem ochhunden är tyst, Nonchalera den till en början precis som attingenting har hänt. Precis som att vadå har vi varit borta ?"
5:"Om hunden gjort något den inte får, skall man absolut inte banna den då. Detta för att inte spela upp hunden och ge den en illusion om att ni tycker det varit synd om hunden som varit själv."

Jag använde mig av en kombination av tips 1, 3 och 4. Var väldigt noga med att noncha hunden när jag kom hem, de första dagarna fick jag gå in på toa direkt...men det löste sig relativt snabbt. Sen tog det lite mer kraft av mig att "tjata" upp hunden i korgen som står i ett annat rum, men det löste sig det oxå...nu sticker han dit av sig själv när han vill ha lite lugn och ro.
Det var som att han inte hade fattat att han inte behövde vara på helspänn hela tiden, söka efter saker som händer eller djävulskap att göra.
Efter denna något jobbiga period så upplever jag att jag till viss del fått en annan hund i hemmet, en mkt bättre hund i hemmet bör väl tilläggas.

Hoppas nu inte allt detta blev för rörigt, säg till om jag ska förtydliga mig....

Namn: Tony
Datum: Onsdag den 5 November 2003 Kl: 11:26
Återigen så beror det på vad hunden kopplar halsbandet till. Skallet eller golvmattan eller jukkapalmen......
Mvh Tony

Datum: Onsdag den 5 November 2003 Kl: 07:43
Anders, jag blev nyfiken på vad det var för tricks du blev tipsad om av din uppfödare?
Jag hade på halsbandet häromdagen och när jag kom hem så var hon rätt så orolig hela kvällen (bara inomhus). Var det något du märkte hos din hund i början?

Datum: Tisdag den 4 November 2003 Kl: 21:25
Om man räknar alla tänkt om som realiteter tror jag ett att vi skulle finnas till överhuvudtaget...eller är det tvärtom??
Nåväl, Vilket är målet, att hunden lär sig bli ensam hemma, eller sluta skälla hemma iaf. Om det uppnås och under resan dit så kanske hunden får en eller två onödiga citronsprejgrejer i ansiktet, vad gör väl det???
Jag tror ändå att halsbandet är mkt mer konsekvent än vad vi "flockledare" någonsin kan vara...
Det var iaf så mitt resonemang gick, fast jag kan ha fel i mitt tänk, är det någon som tycker tvärtom?

Namn: x
Datum: Tisdag den 4 November 2003 Kl: 20:42
Då får jag väl be så hemskt mycket om ursäkt, Mike. Det var otroligt dumt och larvigt av mig att skriva så. Det ska inte upprepas.

Namn: Tommy
Datum: Tisdag den 4 November 2003 Kl: 18:28
Jag har använt antiskallhalsband med citrondoft till min hund och mina erfarenheter är mycket goda. Snarkningar och andra mer stillsamma ljud löser inte ut halsbandet vad jag märkt. Det gör däremot skall i sömnen. Slag mot plasthöljet löser lätt ut men om det har hänt hunden vet jag inte.

Namn: Mike
Datum: Tisdag den 4 November 2003 Kl: 17:49
x!
visst kan det hända olyckor med halsband, präcis som det kan med allt annat och helt ärligt skall det varnas för allt som kan gå snett här i livet så skulle vi alla springa runt och varna varandra varje gång vi gick ut av sängen för inte att prata om vad som kan hända när vi är på jakt med hundar och kompissar.

Att ta risker är en del av livet men därför behöver man varken bli dumdristig eller gå runt och varna om allt och inget, så visst skämtar jag när du varnar för att låta hunden gå med halsband, det känns lite overkill.

MVH
Mike

Datum: Tisdag den 4 November 2003 Kl: 16:03
Mike, jag vet en hund som fastnade med sitt halsband i en buske hemma på egna tomten. Husse stod på en stege en bit ifrån och rensade takrännor, märkte ingenting. När han hittade hunden hade den snott in sig och strypt sig.
Vet även en hund som satt och skrubbade sig och fick in bakbenet i halsbandet, fick panik och kom inte loss. Matte var uppmärksam och kom till snabb hjälp.
Det händer även dödsolyckor med lekande hundar med halsband på. Innan man får isär två panikslagna hundar som trasslat in sig och fastnat i varandra kan mycket hinna hända.
Så skämta du, men faktum är att det inträffar tragiska händelser pga halsband.

Datum: Tisdag den 4 November 2003 Kl: 13:37
Tack för alla svar.

Håller med dig X om att det inte känns riktigt bra, men jag har som sagt dåligt med alternativ...
Satt och funderade igår på att om det kan utlösas av skall, borde det ju kunna utlösas av snarkningar oxå. Jag ringde idag och kollade och tydligen så är det så!
Så jag ställer om frågan. Hade ni vågat använda det då?
Tror ni att en hund som är orolig över att vara hemma själv somnar så djupt att den snarkar?

Namn: Mike
Datum: Tisdag den 4 November 2003 Kl: 11:33
``En ensam hund kan också av misstag komma huvudet i mikron med kokning av hjärnan och död som följd´´

Tragiska olyckor kan hända överallt och alltid, har dock aldrig hört om någon hund som har strypt i halsbandet i hemmet.

Det känns helt säkert bättre att hunden en kort period av sitt liv har ett antiskallhallsband än att den skall stressa fram för dörren i väntan på att husse och matte äntligen öppnar.

MVH.
Mike

Datum: Tisdag den 4 November 2003 Kl: 11:07
Funkar det så är det väl bra. Dock känns det väl lite fel att hundens oro och separationsångest ska tas bort med citronspray...?
Vill bara komma med en liten varning. Tänk på att en ensam hund med halsband på sig kan fastna någonstans och i värsta fall strypa sig. Tyvärr händer den sortens tragiska olyckor ibland.
Hoppas det löser sig och går bra!

Datum: Måndag den 3 November 2003 Kl: 20:11
Hej.
Har en münster valp som inte kunde vara ensamm hemma. Jag och min tjej gjorde "allt". började med korta stunder och utökade...naturligtvis snabbade vi på för mycket så det gick inte. I sommras växlade vi våra semestrar och stannade hemma bara för att kunna träna denna lilla krabat. Ensamhetsträningen var högt på listan över sakar vi önskade åstadkomma. Men det gick till helvete med den ändå.... Vi måste ha gjort något radikalt fel!
Nåja, en kompis till mig hade ett antiskallhalsband som han tyckte att jag skulle pröva, han menade på att hunden stressar upp sig själv av skallandet, kan man bara bryta det så brukar det mesta lösa sig sen...Nåja, jag var desperat vid detta laget så jag smackade på hunden halsbanden och lämnade honom själv...döm av min förvåning, när jag återkommer är det helt tyst, jag möts i dörren av en mkt glad men tyst hund, tar av halsbandet och går ut och går med jycken som inte verkar det minsta påverkad. Jag använde halsbandet varje gång hunden skulle vara ensam sedan under 3månader, nu sedan ett par veckor behöver jag inte använda det längre. Hunden lugnade ned sig succesivt och jag kunde börja göra lite tricks som uppfödaren tippsade mig om så idag funkar det jättebra, 4½h är inga problem.

Namn: M
Datum: Måndag den 3 November 2003 Kl: 18:33
Att stå och skälla stressar säkert betydligt mer än en dusch citron. Nu tystnar hon ju och lägger sig sökert av bara förskräckelsen. Många seriösa uppfödare använder denna metod mot konstanta skällare som stressar sig själva och övriga flocken. Dessutom blir säkert du stressad av det.

Namn: Hugo
Datum: Måndag den 3 November 2003 Kl: 16:27
Hon kanske lugnar sig när hon lär sig att inte skälla. Dessutom verkar det som du inte har så mycket val.

Datum: Måndag den 3 November 2003 Kl: 15:58

hej på er!

Mitt problem är min treåriga tik som inte kan vara hemma själv. Har provat att träna korta stunder och sedan utöka.
Samtidigt har jag sett till att hon har fått aktivera sig innan så hon är trött. Hon har även sällskap av min äldre tik som alltid har varit lugn och trygg hemma. Detta har tyvärr inte fungerat speciellt bra.(har tränat detta mycket)

Dagtid så är de på "hunddagis". Men ibland vill man ju faktiskt hitta på nå´t annat på kvällarna än att bara träna hund :o), och det är inte alltid så lätt ha med hundarna överallt. Skulle vara så skönt att kunna lämna dem ett par timmar. Jag bor ju i lägenhet och har redan fått lite gnäll för skällande. Har tyvärr ingen bra hundvakt som kan hjälpa till heller..

Förra veckan införskaffade jag ett antiskällhalsband som sprutar upp en citrondoft när hunden skäller. Detta känns verkligen som en sista utväg. Jag har bara vågat prova lite grann och visst blir hon tyst, samtidigt som hon tycker det hela är läskigt. Nu vill jag veta er åsikt. Vågar man använda ett sån´t här halsband, eller är det grymt mot hunden när hon inte kan slappna av hemma? eller kan det vara ett sätt att bryta mönstret med skälleriet?

Mycket tacksam för alla råd!

<< tillbaka
EftersöksService: 796    ApportService: 451    Forum: 28 806    
Startsida