Log in
 Problem eller...  
Namn: K-G Gunnarsson
Datum: Fredag den 7 November 2003 Kl: 17:15
Jag anser att hare är det bästa viltet att jaga in en wachtel på, men man behöver inte undvika rådjuren helt. Hunden måste gå ner i tempo och arbeta spårnoga för att klara av harens avhopp mm. Det ger även lugnare rådjursdrev så dom buktar bättre.

När hunden kommer skallande på bakspåren tror jag inte att du ge den översvallande beröm men om den kommer in helt till dig kan du klappa om den lungt och låta den gå tillbaka och fortsätta på löpan. Sitter du bara lungt kvar så borde hunden visa fortsatt intresse för löpan och våga ta för sig mer och mer.
Jag tror att detta är en mognadsfråga för hunden, när det väl släpper så får du säkert bättre drev.

Lycka till !

Namn: Bo
Datum: Fredag den 7 November 2003 Kl: 09:47
Det ska jag prova,Jag jagar i stora skogar där Rådjursbeståndet minskat kraftigt på grund av lo och där fågel beståndet är stort,så beteendet kanske inte är så konstigt,det är bara skjutet fågel för honom ännu också.
Hare finns det gått om tror du att det kan vara nåt att jaga in den på?Han har haft några drev på hare och dom dreven har varit lite längre kanske 30 sekunder,men det slutar alltid med att han kommer skällandes i bakspåren.

Datum: Torsdag den 6 November 2003 Kl: 17:25
Det är alltid svårt att ge korrekta råd när man inte känner hunden, men hur reagerar den om du går ut och sätter dig i skogen någon timma med en bra bok eller jakttidning. Många hundar tar försig mer och ökar självständigheten när dom vet att husse sitter på samma ställe och är tråkig ur hundens synvinkel ( för hos husse händer det inget intressant).

Sätt dig någonstans där du tror att det finns vilt i närheten, och varje gång som hunden har varit borta en sväng så ger du den lite uppmuntrande beröm.

Datum: Torsdag den 6 November 2003 Kl: 12:51
Jag har spårat ganska mycket med goda resultat och passerar vi ett färskt spår så drar han iväg på det tyst tills han får kontakt med djuret i löpan ,då skalldriver han i ca 10 sekunder sedan driver han med skall i bakspår till mig och tycker att han varit jätte duktig.

Datum: Söndag den 2 November 2003 Kl: 18:45
Hej Bo!
Att en wachtel unghund har intresse för fågel är nog naturligt och det brukar avta med stigande ålder, men det är inte ovanligt att även rutinerade hundar plockar upp morkullor och annan skogsfågel om tillfälle ges. det brukar bli ett hetsigt upptag på 15 sek och sedan tyst.

Angående dom korta drevtiderna så är det nog mer ovanligt.
Hur reagerar hunden om ni korsar en färsk viltlöpa?
Har du spårat något med hunden?
Har hunden haft synkontakt med djuren vid dom första dreven?
Mvh K-G Gunnarsson

Datum: Söndag den 2 November 2003 Kl: 17:16

Hej jag har en wachtel på ett och ett halvt år som är tokig i Fågel,han går på löpan och skäller för fulla muggar och stöter han fågeln om den fortfarande finns kvar så driver han den med skall i ca 10 sekunder,sedan springer han tillbaka och fortsätter fast fågeln redan flugit,övrigt vilt driver han bara så länge han har kontakt ca 30 sekunder och det ser ut som han vind driver.Vad beror detta på är han omogen eller har jag ett problem.Det är hans första riktiga jakt sesong.tack för alla svar.Bo

<< tillbaka
EftersöksService: 798    ApportService: 451    Forum: 28 806    
Startsida