Log in
 Lydnadsapportering...  
Namn: Kristin
Datum: Tisdag den 4 November 2003 Kl: 00:53
Apporterings kurs med dressyrapporteringstekniken

Det finns många olika sätt att lära ut apportering bland annat tvång och enbart lek/spontan. Detta är en mellanväg.
Grunder är: Hålla, bära, gripa och hämta – med glädje!

Låt hunden vara overksam vid utläggande eller diskussioner. Beröm hunden då den är lugn o tyst. Nonchalera om den skäller.

Träningstillfälle 1 Vi ska lära hunden att hålla apporten.
Hunden sitter. Du håller apporten i handen visar apporten och för den mot hundens mun och med ordet apport visar att den får ta apporten Tar hunden den i munnen får den belöning. Det är mycket trevligt att ha en apport i munnen! De flesta hundar vet ännu ej vad apport betyder (grip o håll) så de tar den fel, nosar bara, nonchalerar den eller hugger o biter i den.
När hunden visar intresse för apporten får den beröm (o ev. godis ibland). Man går så fort man vet att hunden har lärt sig, ett steg vidare och kräver då att det den har lärt sig gäller. Men man ska gå ytterst sakta tillväga. När hunden har apporten i munnen är den mycket duktig. För varje gång ni vet att den vet, så för ni apporten ca några centimeter ner mot marken. Likadant som första gångerna men lite lägre bara.
Varje gång hunden har apporten i munnen så skall ni efter en kort stund med kommandot loss få den att släppa apporten i er hand. Släpper hunden den innan så säg inget eller Nej! säg ej ordet apport igen - det ska räcka med ett kommando! Stoppa tillbaka apporten och säg ett losskommando. Till slut lägger ni apporten på marken och hunden kan apportera den därifrån. Detta kan ta ca 10 dagar. Träna ett par gånger om dagen o ha någon vildag emellan. Under tiden skall ni även träna på inkallning och sitt (gärna i kombination med att hunden skall stanna - den sätter sig när den är på väg från er).

Träningstillfälle 2 hunden bär apporten.
Vi säger ordet apport ger hunden apporten och börjar gå. Har vi tur så håller den tag i apporten! Fungerar det ej så börjar vi långsammare och börjar med att resa upp hunden.
Var beredd med ett nej! om den släpper. Stoppa tillbaka apporten utan kommando och ta ett steg i taget.
Prova andra saker än vanlig dummy (någon enstaka gång för att den ska lära sig att apport är vad den ska göra, inte vad dummyn heter samt för att se om den börjar tugga på apporten).
Vi lägger även in viss provokation genom att råka stöta till apporten. Till exempel streck fram handen och klappa hunden i ansiktet. Hunden får ej släppa förrän ordet loss kommer.

Träningstillfälle 3 Hunden ska självmant gripa apporten.
Moment 1: Ta hunden i koppel mot apporten som ligger några meter framför, apport och gå direkt vidare. Stanna och låt hunden hålla apporten några sekunder sen avlämning med loss. Om det ej går i början så stoppa in apporten i munnen och gå vidare. Moment 2: Du placerar hunden sittande. Lägg sen apporten några meter framför och ställ dig själv ytterligare några meter bortom. Uppmanar hunden att komma mot dig, ta apporten o sen fortsätta fram o lämna till dig. Ta gärna hjälp av någon som t.ex. håller i långkoppel.
Träna glad inkallning även utan apport. Det är bra om hunden tar kontakt med föraren innan den får apportera.
Träna sitt (stanna) med röst- visselpipa (tex. med en lång signal)- hand - vapen -skott, både när hunden är på väg till och från dig.

Träningstillfälle 4: Hunden skall hämta apporten.
Medhjälpare håller hunden (ev. långlina). Förare springer med apporten och ropar häråt till hunden. När hunden släpps slänger föraren apporten och rusar åt sidan. När hunden börjar springa säg apport! Förhoppningsvis tar hunden apporten och fortsätter till föraren.
Föraren har ryggen mot hunden. Glad inkallning!
Föraren minskar avståndet då han springer ut, men ökar kastavståndet med apporten, till dess föraren står vid hunden och kastar (el. lägger ut). Hunden skickas ut med apport! (obs om den vet att apport betyder grip – annars ut/varsegod/ja! Och ordet apport precis innan den ska ta apporten).
Detta för att få glädje och tempo i apporteringen. Glad inkallning!
Nu är det också dags att träna handtecken. Detta för att så småningom kunna dirigera din hund till en apport.
Ni har väl redan fått in sitt med en hand i luften?
Börja med att lägga in hit/kom också med pipa (tex. två korta stötar).
Detta är en bra metod om man orkar vara konsekvent o träna!
Lycka till!
Kri..

Namn: JR
Datum: Söndag den 2 November 2003 Kl: 08:11
Tack, Melker!

Namn: Melker
Datum: Lördag den 1 November 2003 Kl: 23:35
På sidan 10 finns tråden"Avlämningar med vilt". Lite ur sitt sammanhang men jag antar att det är nedanstånde klipp Du syftar på:

"Jag håller med Husse, gå tillbaka och träna "håll fast". Det innebär i Ditt fall att Du får ta in fågeln i köket och hålla på tills det fungerar där.

Du kan förmodligen få hunden att ta fågel genom att gå ut och kasta lite men Du får INTE fram en kontrollerad avlämning på det sättet.

Jag blev lite rädd när Du skrev att Du försökte tvångsapportera hunden med fågel. Gör inte det!!! Det är ett fåtal personer som landet som lyckas med tvångsapport. På en föreläsning nämnde Erik Wilsson att 70% av hundinstruktörerna ofta misslyckas med tvångsapport.

För att få kontrollerat grepp och avlämning samt få hunden att apportera allt från grillkorv till grävling rekommenderar jag lydnadsapportering. Det finns säkert en hel del varianter, men kort så brukar jag göra så här:

1. Sätt hunden i en störningsfri miljö.
2. Ha apporten gömd bakom ryggen.
3. Öppna hundens mun, sätt snabbt in apporten, kommendera "håll fast" och beröm när hunden håller.
4. Var beredd att stödja under hakan om hunden vill släppa. Om hunden krånglar är jag bestämd och ser till att den håller apporten vilket ibland inte är helt enkelt.
5. Träna intensivt men i korta pass en period, allteftersom det går bättre får hunden hålla längre tid, bära fot och kallas in med apport.
6. När håll fast och bära fungerar börjar jag med gripande av apport från min hand. Beroende på hund så kan gripandet gå av sig självt, kunna lockas fram eller kräva fysisk insats från Dig. Var snabb med beröm när hunden greppat apporten.
7. När hunden greppar kommer kommandot "apport".
8. Träna gripande på synligt utlagd apport från marken på gradvis ökande avstånd. Var noga med att hunden hela tiden är under kommando och inte får leka eller vägra.
9. Nu börjar hunden vara färdig med lydnadsapporteringen och det sätts ihop med de lite roligare sök-, spårnings-, markerings- och dirigeringsmomenten."

Namn: JR
Datum: Lördag den 1 November 2003 Kl: 20:49

Melker har tidigare gett en kortfattad beskrivning av lydnadsapport tekniken, steg för steg. Var finns den? Jag vore tacksam för länken!

<< tillbaka
EftersöksService: 798    ApportService: 451    Forum: 28 806    
Startsida