Log in
 Tax...  
Namn: Michael
Datum: Fredag den 31 Oktober 2003 Kl: 23:21
I alla fall:

Jag har fått några väldigt trevliga tips pr mail som ett resultat av denna tråden. Jag tackar så mycket för dessa mail och till dom som har försökt att ge seriösa tips om detta ämne på denna tråden.

Inom kort ska jag ge mig på att få ordning på en liten "rådjurstax", det ska bli jättekul.(och säkert en jättelik utmaning....)

Michael

Datum: Fredag den 31 Oktober 2003 Kl: 23:13
Lilla pluttplitt;

Dressera hundar måste man klara av om man vill ha tax eller setter, tror nog det är lugnt.

I och med att du vet att mina settar är damer så kan du väl ta fram ditt lilla pluttenamn.......

Michael

Namn: Store pitt förlåt, plutt
Datum: Fredag den 31 Oktober 2003 Kl: 21:59
Michael, Klart du ska ha en liten tax av den jävligaste sorten!
Sen måste du självklart ha en pejl så du hittar åt kräket när det är dax att gå hem, Ta då en med ståndindikator så du har nytta av den vid jakt med setterdamerna

Datum: Fredag den 31 Oktober 2003 Kl: 12:01
Pille plitt;

Du skriver:
"Är han tillräckligt hjärndöd jagar han år ut och år in utan att du behöver skjuta ett endaste rådjur." Låter jättebra i och med att jag ville ha taxen till att jaga rådjur....

En egensinning stentuff tax passar förövrig mig bättre än en mujk, pjollrig basset.....

Jag förmodar att ditt inlägg var på skoj, men det är aldrig lätt av veta med alla dessa anonyma, plutt, x, m och gud vad dom heter.

Michael

Namn: Pelle plutt
Datum: Fredag den 31 Oktober 2003 Kl: 11:37
Tax, varför då? Skaffa en Bassett istället. Inte alls lika egensinnig och betydligt mjukare och livligare temperament.
Jagar max en timme och släpper direkt på långdängarna. Bara
att släppa igen. Hunden fattar inte att det är han som är orsaken till bytet. Det är jakten som är det primära. Bytet
är sekundärt. Är han tillräckligt hjärndöd jagar han år ut och år in utan att du behöver skjuta ett endaste rådjur. Nackdelen är väl att dom är helt tokiga på katter och lite pjoltiga om föret är skarpt.

Namn: rb
Datum: Torsdag den 30 Oktober 2003 Kl: 09:22
Upps..såg nu i ditt första inlägg att du redan hållit på med hundar en hel del, så du vet förstås allt det där.

Namn: rb
Datum: Torsdag den 30 Oktober 2003 Kl: 09:17
Jag kan inte taxar specifikt, men jag skulle välja en uppfödare med välmeriterade, mentalt stabila hundar och som har hundarna som familjehundar och inte enbart som hundgårdshundar. Jag tror det är bra för valpen att ha kontakt med människor under den första tiden och att uppfödaren intresserar sig för att avla på hundens förbarhet. Gå gärna på jaktprov för taxar innan du köper. Då kan du snacka med folk och få lite koll på kvalitetsskillnader mellan hundar och vilka egenskaper man ska kolla efter. Du lär dig också läsa provprotokoll och poängbedömning. Om möjligt, följ med på jakt eller prov med föräldrarna så att du kan se sök och höra skall etc i praktiken. Ta uppfödarnas snack med en stor nypa salt (i de flesta fallen iallafall).

Namn: Hugo
Datum: Torsdag den 30 Oktober 2003 Kl: 08:47
Kolla så att så många som möjligt är drevchampion J(d)CH i stamtavlan tänk på att det är betydligt lättare att få sin tax till JCH än en stående fågelhund, synnerhet engelska. När du hittat din valp är det bara att lära den att lyda i alla miljöer. Sedan är det bara att gå ut i skogen och sätta sig med kaffekorgen och bössan, släpp hunden, jag tycker inte man skall släppa för tidigt, gör hunden rejält skogsvan och lydig, släpp sedan vid c:a 10 månaders ålder. Viktigt naturligtvis att det är jaktsäsong för jag anser att man skall skjuta så snart som möjligt efter upptag. Låt hunden komma fram först till bytet (så att hunden fattar att det är den som är orsaken till bytet) sedan beröm och ge en smakbit vid passningen. Lycka till!

Datum: Onsdag den 29 Oktober 2003 Kl: 22:43

Hej!

Börjar få många rådjur så jag som bara har hållit på med olika fågelhundar funderar på att köpa en strävhårstax. Vilka linjer ska man fundera på? Vad ska man tänka på vid injagning etc??? Detta har överhuvudtaget inget med fågelhundar att göra men någonstans måsta man jo fråga.....

<< tillbaka
EftersöksService: 798    ApportService: 451    Forum: 28 806    
Startsida