Log in
 Injagning på vildsvin...  
Namn: Jonas
Datum: Måndag den 12 Mars 2012 Kl: 23:57
Har hört talas om en kennel i Skåne, Spirith of Ishtar, som föder upp Rhodesian Ridgebacks ("Afrikansk lejonhund) som har alla har 100 procent Afrikanska linjer. Denna ras används i bl.a. Afrika, Australien, Ryssland och USA för ställande grishundar. Spännande!

Det är emellertid avgörande att man skaffar en "äkta" Afrikansk hund vilka som sagt var går att köpa i Skåne. I dag skiljer man på den Europeiska varianten och den Afrikanska. Den Europeiska har de "lyckats" avla bort nästan allt av denna rasens erkända jaktegenskaper. Synd för det är egentligen en utpräglad jakthund.

Har sett en i ett hägn som imponerade mycket på både mig och övriga. Man såg att hunden "hade det" trots att den bara var 1.5 år gammal och för första gången fick träffa grisar "live". De används tydligen nästan bara för rovviltsjakt, bl,a för björn, lo och varg.

Namn: magnus
Datum: Måndag den 24 April 2006 Kl: 13:46
Till Anna angående inlägget om Porcelaine den 31 oktober 2003. Jag är väldigt intresserad av att köpa en Porcelaine och om du känner till någon kennel i Frankrike så får du gärna höra av dig. Jag har kollat i Skandinavien och den verkar inte finnas här.

Namn: Torsti Mäkinen
Datum: Söndag den 2 November 2003 Kl: 22:37
Tack för alla synpunkter om vildsvinshundar! I dagarna läste jag i någon tidning något om att " en bra vildsvinshund är som vilken bra hund som helst" (syftande på tex. en bra älghund). Det verkar nog riktigt, det kanske har gått lite troll i det här med vildsvinen. För några är sedan förekom det ju en massa konstiga och ibland helt vettlösa korningar för att få fram vildsvinshundar. Det låter nog vettigare att välja ur de duktigare exemplaren ur de raser vi redan har än att börja med det mödosamma och långsiktiga arbetet att avla fram nya. I Keith Erlandsons bok "The Working Springer Spaniel" finns bilder på cockers i Frankrike som används för vildsvinsjakt! En bra hund tycks aldrig vara av fel ras...

Torsti

Namn: Anna
Datum: Fredag den 31 Oktober 2003 Kl: 14:56
I Frankrike använd hundrasen Porcelaine i flock för jakt på gris. Kanske någon som är intresserad av import? Mycket vacker hund för övrigt.

Anna

Namn: sofia
Datum: Torsdag den 30 Oktober 2003 Kl: 16:17
Apropå Pitbull - när jag var i Botswana och jagade användes korsningar mellan pitbull och vorsteh till eftersök på bl a leopard... Det vore väl något det!

Namn: Frank-T.
Datum: Onsdag den 29 Oktober 2003 Kl: 22:42
Jaktsättet er kommet til av forskjellige anledninger. Först og fremst pga den uoversiktlige skogen og native bushen, der man ikke vil ha en masse "halvgale" vildsvinsjägere med skytevåpen. Dessuten, för i tiden hadde folk flest her heller ikke så lett adgang til våpen, og så er det jo billig og basic å ta livet av den vilde grisen på samma sätt som med den tamme grisen hjemme på gården.

Namn: *PW*
Datum: Onsdag den 29 Oktober 2003 Kl: 17:05

Jo, jag känner till det Frank. Det var väl mest jaktsättet som jag reagerade på:)

Datum: Onsdag den 29 Oktober 2003 Kl: 10:47
Vel PW, rene pitbulls er de nok ikke, og disse bastardene er også avlet frem til å fungere som grishunder. Omtrent på samme måte som de fleste arbeidende vallhundar også er bastarder. Vi kan iallefall godt bli enige om at noen spesielt ädel jakt er det ikke...
Sjekk evt. www.geocities.com/northstream_nz/intro.html
gå inn på Hunting - New Zealand - Pig Hunting

Namn: *PW*
Datum: Onsdag den 29 Oktober 2003 Kl: 10:08

Tack o lov så är den jakten inte tillåten här Frank-T. Men de som vill hävda PB´n som jakthund blir förstås glada av att höra att de används till jakt:) Om det nu kan kallas jakt...?

Namn: Torkel
Datum: Onsdag den 29 Oktober 2003 Kl: 10:02
Mikael Thams bok är bra. Hans film är i princip upplagd efter boken, vilket ju är bra. Det lite trista med vildsvinshundar är att så få är lämpade. I en kull efter duktiga föräldrar kanske två valpar fungerar bra. Min bestämda uppfattning att injagningen är mindre viktig för dessa två än för övriga i kullen. Riktigt bra grishundar verkar ha det mesta från början.

Datum: Onsdag den 29 Oktober 2003 Kl: 10:02
Her på NZ er vildsvinjakt en av de mest utbredte jaktformene, med hunder som enten er "bailers" eller "holders" - hundene er alle bastarder storlek medium -halvstor - ofte närt beslektet med hunder ala pitbull.
Grisen drepes i de aller fleste tilfellene med kniv.

Namn: rb
Datum: Onsdag den 29 Oktober 2003 Kl: 09:30
Torsti
Jag tror att du inte behöver behandla hundar ämnade för vildsvinsjakt på något särskilt sätt. Vildsvinsjakt kräver de rätta anlagen, men ingen särkild dressyr, utom en bra injagning förstås. Som vanligt gäller väl att ha en bra grundlydnad som för alla jakthundar.

Ämnet vildsvin skulle kanske kräva ett nytt kapitel i nyutgivningen av Stens jakthundsbok, när/om den nu kommer???

Finns det förresten några bra böcker om injagning, jakt och eftersök på vildvin?

Namn: NS
Datum: Onsdag den 29 Oktober 2003 Kl: 09:00
JK,
**Därför tror jag hellre på åtel-jakt med bra belysning där man kan skjuta säkra och välriktade skott.**

Vill bara klargöra en sak:
Enl jaktförordningen.

14 § Fast belysning vid väg eller byggnad som satts upp i annat syfte än att underlätta jakten får användas vid jakt efter vildkanin, rödräv, mårdhund, grävling, mink, mård, tvättbjörn eller vildsvin. Vid jakt efter dessa djur får vidare ficklampa eller annan liknande lampa användas
1. när djuret skall avlivas i samband med jakt med ställande hund,
2. för jakt vid gryt eller lya, eller
3. när ett fångstredskap vittjas. Förordning (2001:451

Alltså är det olagligt att använda belysning vid åteljakt.
Men det har getts ut speciella tillstånd för belysning av länsstyrelsen på vissa ställen.

MVH
NS

Datum: Onsdag den 29 Oktober 2003 Kl: 08:07
Jag bor i Uppland och har fått vildsvin runt knuten första gången i år. Jag hörde även att de sett vildsvin i NV Dalarna! Vi har alltså även en nordlig spridning. Därför är jag intresserad av att jaga in min hund på svin så småningom.

Jag tror inte att det är några problem med kombinationen vildsvins- och familjehundhund. Hunden ska ha dådkraft och rovviltskärpa. Det är vitt skilda egenskaper jämfört med skärpa mot människor. Många hundindivider har dessa egenskaper redan idag, och därför kan man hitta bra vildsvinshundar hos en massa olika raser. Däremot är kanske hundar av den typen hårdare än tex fågelhundar i allmänhet är, vilket ställer vissa krav på föraren vad gäller hundfostran.

Personligen tror jag på en liten kvick hund som ställer vildvinet - typ tysk jaktterrier, och att man har större hundar till eftersök, men jag har ingen erfarenhet som stöder det.

Farlig jakt? Jovisst, vi kan nog räkna med fler olyckor. Jag hörde att det var en jägare i Skåne som skjutit flera hundra vildsvin som blev skadad nyligen. Hundar lär också stryka med även om de är bra. Vi har nog en hel del att lära av tyskar och polacker vad gäller vildsvinsjakt.

Namn: JK
Datum: Onsdag den 29 Oktober 2003 Kl: 07:11
Hundar för vildsvin, är väl ännu inte ett fullt utvecklat område? Ska man lära sig det riktig så ska man åka till Tyskland eller Polen och lära av de som hållit på länge med detta vilt. Michael Tham har på ett bra sätt gett oss den första insikten i ämnet. Att det behövs eftrsökspatruller och vildsvinshundar är det ingen tvekan om när det jagas som på filmen där grisarna drivs ur såterna och ett antal skyttar pepprar på med kulvapen. Ett parti i filmen gick det många skott men få grisar, och att skjuta kula på löpande gris är inte det lättaste. Därför tror jag hellre på åtel-jakt med bra belysning där man kan skjuta säkra och välriktade skott.

Namn: Torsti Mäkinen
Datum: Tisdag den 28 Oktober 2003 Kl: 21:53
Det här med vildsvin är intressant för en som bor långt ut i Roslagen och vars enda vildsvin bestod av en i hägn skjutet ungdjur.

Min sambo Maud och jag håller lite jakthundskurser varje år och vildsvinen börjar närma sig våra trakter, vi börjar få en del kursmedlemmar som kommer med potentionella vildsvinshundar men själv vet vi inte mycket om hur de skall vara funtade - vi kan lydnad och spaniels, lite retrivers samt stående hundar, älghundar men vildsvin ... vad är det?

Joo, så mycket vet vi att vildsvinshundar skall vara modiga men ej dumdristiga, ha en bra kamplust och en stor försvarslust så att de kan (åtminstonde prova att ...) stoppa en skadeskjuten gris om den skulle vilja försöka att förinta eftersökspatrullen. Samtidigt skall de ha en riktigt bra förmåga att tålmodigt och noggrannt kunna följa ett blodspår mycket långt eftersom ett vildsvin inte ger sig så lätt bara för att det har tappat några hinkar med blod utan kan går undan väldigt långt.

Vad jag har förstått så är detta (vildsvinet alltså), tillsammans med björnen, vårt farligaste vilt att skadeskjuta! Varg och lo - släng er i väggen!

Trots sin tuffhet måste en vildsvinshund även funka bra med främmande människor, andra hundar och med familjen inklusive barnen. En synbarligen svår ekvation...eller kanske inte? Vad säger ni som har bra vildsvins- och björnhundar?

Torsti

Datum: Tisdag den 28 Oktober 2003 Kl: 15:12
Jag har en tysk jaktterrier avlad från föräldrar med måttlig skärpa (för att vara en tjt) som jagar vildsvin, så jag tror att de rätta anlagen finns där. Vart hittar man ett hägn med vildsvin? Om man inte har hägn-möjligheten, kan man då få hunden intresserad med ett vildsvinsskinn eller liknande?

Namn: Torkel
Datum: Tisdag den 28 Oktober 2003 Kl: 14:20
Hejsan. Jag tycker absolut att man ska börja i hägn. Det behövs inte allt för mycket steg-för-steg-inlärning, om det är en hund med hyfsad mentalitet. Om jag bedömer att min hund har vad som krävs - dådkraft, snabbhet och skärpa – så börjar jag helst på en ensam vuxen gris. En riktigt tuff hund får övertro på sin förmåga om man släpper den på en årsgris eller mindre. Samma beteende på en 100-kilos galt kan vara ödestigert. Idealiskt är att hunden lär sig sin begränsning, säkerhetsavstånd etc under kontrollerade former. Ju färre grisar det finns i hägnet desto bättre. Sedan ska man inte skärra upp sig för mycket för att hunden kan få pisk. De flesta riktigt bra hundar behöver uppleva hur det känns när man är oförsiktig.

Datum: Tisdag den 28 Oktober 2003 Kl: 13:27

Detta är ett område som kanske inte passar fågelhundar. Fast jag såg faktiskt en bild någonstans på en spaniel som ställde vildsvin!

Min fråga är om någon har tips på hur man bäst jagar in sin hund på vildsvin.

<< tillbaka
EftersöksService: 796    ApportService: 451    Forum: 28 806    
Startsida