Log in
 Sedering vid hd-röntgen...  
Namn: Filuren
Datum: Onsdag den 29 Oktober 2003 Kl: 18:49
"Den elaka" var det det du menade när du skrev, citat: Husse, du skriver så här i ett tidigare inlägg:
"Jag har själv en hund med C-höft ( slapp led ) som jag tänker röntga om. Är resultatet detsamma som tidigare, får jag vackert acceptera faktum.
Såpass mkt kurage får man väl ändå ha att man följer spelreglerna...."

Jag hoppas du inte tänker avla på den hunden även om den får ett annat resultat i en ev. omröntgen.... ?????????

Namn: Den Elaka
Datum: Onsdag den 29 Oktober 2003 Kl: 15:14
Lotta 2, jag kunde inte sagt det bättre själv ;)

Namn: Lotta2
Datum: Onsdag den 29 Oktober 2003 Kl: 13:42
Hej Filuren
Det är nog precis så som du säger att då hade ingen ifrågasatt det. Jag har inte dömt ut din hunds a-höfter, varför tror du det? "Barnbarnskommentaren" var menat som ett klargörande av hur det kan bli inte som ett påhopp på just din hunds höfter. Tråkigt om du kunde uppfattade det så, det var i alla fall inte avsikten. Jag menade bara att första generationen kan se ut att bli kanonbra utan att det är någon garanti för att de inte skulle bära på gener för HD som sedan nedärvs till nästa generation.

Datum: Tisdag den 28 Oktober 2003 Kl: 21:41
Har INTE ropat hej men vad jag menar är att om jag inte röntgat min hund vid den tidpunkt jag gjorde så har hon ju haft A direkt och ingen har kunnat diskutera saken. Kan Lotta2 och "den elaka" förklara varför min hunds A-höfter är utdömda (hunden ej lämlig för avel) när inte andra hundar med A-höfter är det? Är ni synska eller har ni andra kunskaper som gör att NI kan värdera A-höfter olika?

Datum: Tisdag den 28 Oktober 2003 Kl: 21:18
Per Erik är genetiker och utgår från genetiken, arvbarheten mm vilket väl egentligen är det som är intressant om vi vill förbättra höfterna, där håller jag helt med "den elake"! Audell har en enorm rutin på att avläsa plåtar och är (om jag inte är helt ute och cyklar) dessutom veterinär. Dom har två olika specialiteter utan att för den skull den ena är sämre eller bättre än den andra. Audell är väl med all sanolikhet bättre än P-E att avläsa plåtar medans P-E är duktigare på genetiken.

Vad det gäller nedärvningen så har man sett att när man avlat på hund med HD, så har hela kullen kunnat vara fri. Det är oftast i nästa generation (barnbarnen) som den stora "kraschen" kommer.
Så "Filuren" ska nog vänta lite till med att ropa hej.

Namn: Husse
Datum: Måndag den 27 Oktober 2003 Kl: 20:53
Okay, nu förstår jag varför du "nollar" Audell.. Han hade fel i ett fall du var personligt engagerad i... Dessutom, läser han "bara" av plåtar. ( lär man sig förmodligen inget på..) Jag böjer mig helt för dessa två argument.

Som att jämföra en mittfältare och en toppforward i fotboll och säga att forwarden inte kan spela boll, han gör ju bara mål...

the case is closed, hälsar Husse

Datum: Måndag den 27 Oktober 2003 Kl: 17:39
Husse,

Jo jag har själv pratat med Lars Audell ang ett ärende (HD-plåtar) för en tid sedan där det visade sig att han hade fel, därmed litar jag mer på Per-Erik Sundgren. Dessutom är Per-Erik genetiker, Lars läser endast av röntgenplåtar.

Namn: Gittan
Datum: Fredag den 24 Oktober 2003 Kl: 08:23
Tänkte bara berätta att jag pratat med "min" veterinär och när jag röntgade min hund var det innan!!!! reglerna trätt i kraft. Nu måste veterinärerna uppge med vad och hur mycket hunden blivit sederad. Så nu kan alla andas ut.

Datum: Torsdag den 23 Oktober 2003 Kl: 16:59
Jodå ,din elaking, avläsande veterinär på SKK, Lars Audell har uttalat sig i Apportören, eller i vart fall i en artikel som var med i Apportören ( SSRK:s medlemstidning), där han sa ngt i stil med att "slapp led kan med fördel röntgas om". OBS ! inte ordagrant citat, och jag vet inte vilket nummer det var på rak arm, men jag kan plocka fram källmaterialet på ngn dag om du tvivlar.
Så ... varför tvivla på den veterinär som är i särklass mest bevandrad bland höftplåtar i hela Sverige ?

Datum: Torsdag den 23 Oktober 2003 Kl: 11:30
"Den elaka" - Då det är en underförstådd uppmaning så finns den naturligtvis inte nedskriven men de flesta vet om det. Vem som har sagt det har jag heller inget "bevis" för, samtal är ju inte dokumenterade så det får du väl göra din egen bedömning på (vilket du för övrigt tydligen gjort). Vill du veta mer om uttrycket "slapp led" kan du gå in på veterinärlänkarna på denna sida där Christer Nelser har svarat någon som hade frågor om detta. Länken heter: AD/HD röntgen och finns under gamla frågor.

Datum: Torsdag den 23 Oktober 2003 Kl: 08:21
Husse: Varför röntgar man då sin hund vid så låg ålder?

Filuren: "Anmärkningen "Slapp led" är en underförstådd uppmaning att röntga om hunden eftersom senor och muskelatur inte är "färdigväxta" vid röntgningstillfället"
Vart står den uppmaningen om att man ska röntga om hunden vid ett C med slapp led? inte på SKK iaf? Eller har någon sagt det till dig? Isf vem?

Gittan: Tala om vilken veterinär du går till så kan de ,som tänker som Milton skriver i ett inlägg byta veterinär till en som röntgar utan sedering, byta till din. Jag menar så slipper de leta land och rike runt efter en veterinär som inte kan FCI:s regler.

Datum: Onsdag den 22 Oktober 2003 Kl: 19:34
Om vi pratar om att låta C-höfter gå i avel, håller jag bara med dig. Ett bestämt nej.
Men, angående just anmärkningen slapp led, är det ju faktiskt en skillnad. Detta på grund av att unghundar har slappa ligament och inte är så väl musklade som en äldre vältränad hund. Faktum är ju att många av dessa hundar får okay vid omröntgen. Inte för att någon veterinär eller uppfödare "fuskar", utan för att hunden ifråga har blivit bättre. Jag är inte så säker på att Sundgren pratar om fenomenet slappa leder i artikeln du citerar ?
Om en unghund får bedömningen A på ena höften och C, med tillägg slapp led, på andra och röntgas om till A på båda, så har den ju faktiskt blivit just bättre i sina leder.

En sak till angående röntgen och sedering;
Hur viktigt är det att hunden ligger rätt vid röntgen- tillfället ? En intessant länk om detta http://www.barkmyrenskennel.com/h%C3%B6ftledsdysplasi.htm

Datum: Onsdag den 22 Oktober 2003 Kl: 19:15
Till den Elaka, glömde en sak.... "senor och muskelatur inte är färdigväxta", jag tror alldeles säkert att du vet vad jag menar men du tycker tydligen om att anmärka på ord eller???!

Datum: Onsdag den 22 Oktober 2003 Kl: 19:08
Jo, du Elaka, alltid hittar man nåt som man kan tolka för att bevisa att man har rätt men vad jag förstår så är det omröntgade C hundar som blir B-gränsfall som Per-Erik pratar om och jag ser inte att han överhuvud taget nämner fenomenet "slapp led". Alla hundar med betyget C får inte anmärkningen "slapp led", endast ett fåtal. Det han pratar om är en omröntgen av C-hundar i allmänhet och DET är en annan femma.

Vi har faktiskt själva en hund som vid första röntgen fick C på en höft (A på den andra) med anmärkning slapp led. Vid omröntgen ett halvår senare visade det sig att bägge höfterna var A. Om det vore så att denna hund var ett gränsfall (och därmed olämplig i avel) skulle den inte ha fått betyget A vid andra röntgen eller hur? Kan nämna att denna hund har sju avkommor och där sex hittills (den sjunde förhoppningsvis på gång) är röntgade och ingen har varken höftleds- eller armbågsfel.

Datum: Onsdag den 22 Oktober 2003 Kl: 18:45
Filuren, har du läst igenom ditt inlägg innan du postade?
Annars...läs det igen och se om du verkligen tror på det själv som du skrivit.

"Anmärkningen "Slapp led" är en underförstådd uppmaning att röntga om hunden eftersom senor och muskelatur inte är "färdigväxta" vid röntgningstillfället."

Namn: Den elaka
Datum: Onsdag den 22 Oktober 2003 Kl: 18:39
Så här skriver Per-Erik Sundgren på Genetica ang detta:

"Det har ju tillkommit ett problem med den nya röntgenavläsningen. Tidigare visste vi rätt säker att HD I hundar inte var lämpliga i aveln. Säkerheten i Lars Audells avläsningar var mycket god. Nu har man infört mätteknik som dessvärre inte förefaller vara lika stabil. Därtill har vi mer begränsade erfarenheter av vilka samband det finns mellan de nya mätvärden och hundarnas faktiska funktioner i höftlederna.I den situationen skulle jag faktiskt avråda från att slå ned på B-hundarna som på något sätt undermåliga.

Så till frågan om omröntgen. Om vi alls skall använda de här systemen för avelsurval så är omröntgen för att få C-hundar godkända förkastlig. Det leder bara till att godkänna hundar för avel som enligt det system vi har ligger vid gränsen för att få anmärkning på sina höftleder. Dom blir inte bättre av att omröntgas även om de vid omröntgen råkar hamna en liten bit på andra sidan gränsen. Så till skillnad från ordinarie B-hundar så vet vi om de omröntagde och i andra omgången godkända C-hundarna att de tillhör den sämre delen av B-klassen. Om det då är så att man verkligen vill förbättra höftledsstatus gör man hela rasen en otjänst genom att trixa med sådana gränsfall.

Nu är jag väl medveten om att det naturligtvis kan finns B-hundar i gränsområdet som hade tur att klassas som B redan i första omgången. Dem kan man inte identifiera och därför inte heller göra något åt. Men genom att inte acceptera omröntagde C-hundar kommer B-klassen genomsnittkvalitet att höjas. Därmed får man positiva effekter i aveln av att undvika omröntgen. Omröntgen bör därför inte göras för att få hundar godkända utan enbart om det finns medicinska skäl."

Jag håller med honom om det.

Datum: Onsdag den 22 Oktober 2003 Kl: 16:37
Den Elaka.
Precis som Filuren skrev om slappa leder så är den anmärkningen på en, eller båda höfterna ngt som avläsande vet. på SKK, Lars Audell anser att man "med fördel kan röntga om", när hunden blivit lite äldre och musklat sig mer. Anmärkningen slapp led är väl något som har ökat rätt så mycket sedan det nya avläsningssystemet började gälla, om jag inte har missförstått.

Många av dessa slappa leder blir åxå okay vid omröntgen så - Jodå om hunden i övrigt (be)visar rätta anlag och är frisk och kry, så kan jag gott tänka mig att avla på den, men det är mycket, mycket annat som skall stämma innan man är där...Fel kan det bli ändå...

Huvudsaklig anledning till omröntgen är, om "Den Elaka" vill att jag skall rentvå mitt samvete och bikta mig här på Forum, att två hundar i kullen ( min + en till) fick samma anmärkning. Som både ägare till den ena och uppfödare till den andra är det av intresse för mig att se hur utfallet blir. Seriöst nog för dig, eller ???

Datum: Onsdag den 22 Oktober 2003 Kl: 14:13
Och varför skulle inte husse avla på den hunden. Vet du något som ingen annan vet. Om höfterna är godkända - då är dom det, annars skulle de inte bli godkända - så enkelt är det. Anmärkningen "Slapp led" är en underförstådd uppmaning att röntga om hunden eftersom senor och muskelatur inte är "färdigväxta" vid röntgningstillfället. Detta kan bero på flera orsaker men ytterst sällan på ärftliga fel och skulle det så vara blir ju inte höfterna godkända.

Datum: Onsdag den 22 Oktober 2003 Kl: 11:41
Husse, du skriver så här i ett tidigare inlägg:
"Jag har själv en hund med C-höft ( slapp led ) som jag tänker röntga om. Är resultatet detsamma som tidigare, får jag vackert acceptera faktum.
Såpass mkt kurage får man väl ändå ha att man följer spelreglerna...."

Jag hoppas du inte tänker avla på den hunden även om den får ett annat resultat i en ev. omröntgen....

Gittan, får man fråga vilken veterinär du går till? Efterson du tydligen får välja sedering eller icke sedering verkar ju den veterinären inte speciellt seriös. Han/Hon ska väl ändå hålla sig till reglerna.

Datum: Onsdag den 22 Oktober 2003 Kl: 11:21
Skall försöka klargöra så att du förstår. Om jag går till veterinären och denna säger att du kan själv välja om du vill sedera din hund eller ej utgår jag från att detta är OK. I mitt fall väljer jag då att inte sedera hunden.Då kan jag inte se att jag som du påstår medvetet brutit mot reglerna. Inte trodde jag att man som hundägare är skyldig att känna till huruvida olika undersökningar på veterinärklinker skall gå till.Skall jag kontakta SKK hädanefter innan jag går till veterinären med min hund? Om det nu är så att det blivit en regel som säger att hunden måste sederas är det inget att göra åt. Men jag måste få ha min personliga åsikt i alla fall. Tror knappast att jag vilselett någon, jag utgår från att folk lyssnar med på "sin" veterinär än olika personers åsikter på detta forum.

Namn: Stina
Datum: Onsdag den 22 Oktober 2003 Kl: 10:28
Vad jag inte kan förstå i hela den här baletten är varför det skall vara sedering om hunden ligger still. Hur hunden ser ut skelettmässigt ändras ju inte vid sedering, utan endast musklernas inverkan. Borde inte avläsningen kunna göras korrekt även utan sedering? Låt vara att man talar om ifall hunden har sederats, då man vet att det påverkar resultatet. Det är väl skelettet som nedärvs, och om det inte är sämre än att god muskelmassa ger A eller B höfter borde väl det räcka? F.ö är bra HD status på föräldradjuren bara en liten del i det hela. Kost, motion och föräldradjurens närmaste släktingar är väl så viktiga och där finns det inga regler att följa. Har bara avelsdjuret A eller B är det helt OK att avla, även om resten av kullsyskonen är HD-belastade aldrig så grovt. Skall man inte avla på sin hund borde det inte ha någon som helst betydelse om man väljer osederat, oavsett regler, eftersom man gör det för sin egen skull.

Datum: Tisdag den 21 Oktober 2003 Kl: 23:53
Vill bara korrigera ordvalet i det tidigare inlägget till Gittan. Du uppmanar inte andra men du vilseleder dom genom att säga att det avgör dom själva och dessutom påstår du att det är bra om de röntgar utan sedering.

Datum: Tisdag den 21 Oktober 2003 Kl: 23:49
Avvikande åskt ja, men det var väl inte bara det du hade. Du skrev tidigare den 14 oktober >>En förutsättning för att röntga hunden utan sedering är naturligtvis att hunden är så pass medgörlig så att det fungerar. Har själv röntgat nyligen utan sedering på min hund.<<
Då har du gått från tanke till handling ( väl medveten om att du bryter mot reglerna) såvida vi inte har 2 stycken Gittan med i diskussionen.
Dessutom uppmanar du andra att göra samma sak, den 13 oktober skriver du >Det är du själv som bestämmer om din hund skall sederas eller inte. Om hunden klarar det utan sederingsmedel är det bra.>

Datum: Tisdag den 21 Oktober 2003 Kl: 22:14
Håller fullständigt med att om det finns regler skall man naturligtvis följa dessa. Men det måste väl vara tillåtet att ha en avvikande åsikt utan att man skall behöva kallas för oseriös för det, eller???

Datum: Tisdag den 21 Oktober 2003 Kl: 22:03
Måste bara säga att jag inte kan förstå diskussionen.
Vi har regler ang sedering att följa.
Då tycker jag det är självklart att alla hundar av en och samma ras skall ha så lika förutsättningar det går att få inför röntgen. OAVSETT vad resultatet för den enskilde uppfödaren blir.

Jag har själv en hund med C-höft ( slapp led ) som jag tänker röntga om. Är resultatet detsamma som tidigare, får jag vackert acceptera faktum.
Såpass mkt kurage får man väl ändå ha att man följer spelreglerna....

Namn: Pyret
Datum: Tisdag den 21 Oktober 2003 Kl: 17:47
Glömde, det är ju egentligen inte stor mening att tjafsa eftersom reglerna nu säger att hunden skall sederas.

Namn: Pyret
Datum: Tisdag den 21 Oktober 2003 Kl: 17:41
Vi hör ju nu till den typen av uppfödare som räknas som oseriösa därför att vi hittills röntgat våra hundar även utan sedering. Många har också påstått att våra utmärkta resultat på höfterna beror på att vi röntgat utan sedering.
Vad många inte vet är att vi röntgat ett flertal hundar i förtid utan sedering och senare officiellt med sedering (domitor). Med SAMMA utmärkta resultat. Vi har alltså inte haft ett enda avvikande resultat avseende röntgen utan eller med sedering.
Vi röntgar våra hundar (både HD och AD) eftersom vi tycker att det är en grundförutsättning för avel, vi hjärttestar och utför flera andra tester som inte krävs av vare sig SKK eller rasklubb, men vi vill gardera oss och veta hur det ser ut på våra hundar.

Däremot så är upplevelserna av röntgen med domitor och utan eller ev med plegisil som använts hos bla Lars Audell två olika upplevelser.
Med domitor har hundarna ofta varit helt utslagna pga för stora doser, de har inte gått att väcka på normal uppvakningsdos utan har ofta behövts flera. I dagar efteråt är hunden klart påverkad, vinglig, dålig matlust, kräks, sover djupt med knappt hörbara andetag, svår att väcka ur sömn. Det här är inte acceptabelt tycker jag. Det är bedrövligt att behöva lugna valpköpare i telefon där jag gått i god för att det är helt lugnt att röntga hunden och valpköparen sedan är gråtfärdig av oro eftersom hunden visar kraftiga ovan beskrivna symtom.
Min ras är stor och tung och röntgen utan sedering är trots det inga problem, inte mkt extra plåtar som behövts tas för att hunden inte är sövd. Kan nog garantera att man tagit fler plåtar på de sederade hundarna pga att de legat snett etc.
Hundarna är vana att hanteras på bord, att borstas och vändas på hit och dit. De accepterar det utan protester. Och kan man undvika att utsätta hunden för den här risken tycker jag att det mera är att se som ett värnande om hundens välmående än en önskan om att fuska.

Kan förresten berätta att en hund jag känner till fick sin röntgen ändrad från D med pålagringar till friröntgad på något år.
Sederad vid alla 3 röntgentillfällen.
Jag vill hellre påstå att vid en omröntgen är man mer noggrann med positioneringen - alltså att hunden ligger rakt - än vid normalfallet.
Jag vill t o m påstå att alla veterinärer eller röntgenpersonal inte är kompetenta och att speciell utbildning och kompetens skulle krävas av personalen snarare än att hundarna måste sederas.
Så är det ju vid ögonlysning, hjärttest etc. Så varför får vilken klåpare som helst göra en röntgen som ändå anses så viktig av så många och där resultatet har så stor betydelse i många raser.

Mmmm många funderingar och påståenden från en uppfödare som själv väljer att se sig som seriös trots att jag har en avvikande åsikt från en del i olika frågor.

Datum: Tisdag den 21 Oktober 2003 Kl: 14:59
Jag håller med Lotta2 i det hon skriver.
Finns det regler ska väl de följas av alla, eller hur?!
Att "fuska" och röntga utan sedering gynnar väl ändå inte hundrasen(-erna). Och det gynnar knappast de oseriösa uppfödare som håller på med sådant heller.
Skärp Er!

Datum: Måndag den 20 Oktober 2003 Kl: 23:10
Tänk om alla som var emot införandet av högertrafik fortsatt att köra på vänster sida.............

Datum: Lördag den 18 Oktober 2003 Kl: 21:18
Tänk att saker och ting ändras över en natt. Först har vi ett system för avläsning av HD sen ändras det. Tidigare var det OK att Välja om man ville sedera sin hund eller inte. Nu har FCI kommit ut med nya regler och vi som inte direkt tycker och tänker som dom betraktar du direkt som oseriösa. På din fråga om man inte bryr sig om att bekämpa HD, tycker jag är så befängd att jag inte gitter bemöta den.

Namn: Lotta 2
Datum: Fredag den 17 Oktober 2003 Kl: 22:01
Det är väl inte upp till veterinären att avgöra om man ska följa reglerna eller inte. Knappast upp till dig heller.
Vill du påstå att det är OK att göra som man vill oavsett vad reglerna säger bara för att man är veterinär? Om FCI satt upp riktlinjer för vad som gäller vid HD-röntgen som ska avläsas för ett resultat så är det alvarligt om det finns veterinärer som inte följer dessa riktlinjer. Fast det beor väl kanske på om man anser att HD är värt att bekämpa eller inte.......
Lotta

Datum: Fredag den 17 Oktober 2003 Kl: 16:06
Lotta-2
Nu får du väl ge dig.
Så länge veterinären tycker att man skall röntga sin hund utan sedering tycker inte jag att du skall komma med uttalande om att man är oseriös för den saken skull

Namn: Lotta 2
Datum: Torsdag den 16 Oktober 2003 Kl: 16:01
Jag tänkte mer på uppfödare typ den som Milton hänvisade till.
Det är väl knappast hjärtfel på alla hans kullar får man väl hoppas. Det är heller inte ovanligt att när man röntgar om C-hundar så väljer men att inte sedera för att öka chanserna till "godkända" höfter. Ingen uppfödare vill ju se oseriös ut på pappret genom att avla på hundar med höfledsfel men många drar sig inte för att välja oseriösa metoder. Inte blir våra hundar friskare av det!

Namn: Lena S
Datum: Torsdag den 16 Oktober 2003 Kl: 10:16
På SKK:s hemsida finns rapporten som ligger till grund för artikeln i sista Hundsport.

Namn: Lotta
Datum: Torsdag den 16 Oktober 2003 Kl: 08:12
Linda A
JAg vill bara säga att det är flera med namnet Lotta som diskuterar på detta forum.
Sedering vet inte "pip & gnälltränings Lotta" något om.
Mvh
Den "gamla" Lotta

Namn: Linda A
Datum: Torsdag den 16 Oktober 2003 Kl: 07:36
Anledningen till min fråga är att jag har en hund med hjärtfel och därför inte vill utsätta henne för sedering eller narkos om det inte är absolut nödvändigt. Så det har ingenting med att försöka fuska fram ett bra resultat att göra, eftersom jag inte tänkt avla på henne ändå pga hennes hjärtfel. Man kanske inte alltid ska ha förutfattade meningar Lotta?

Namn: Lotta
Datum: Torsdag den 16 Oktober 2003 Kl: 01:12
Enligt reglerna (FCI)ska hunden vara tillräckligt avslappnad vid höftledsröntgen med hjälp av narkos eller sedering. Att röntga utan sedering är ett sätt att försöka att få ett bättre resultat på höfterna vilket är väldigt oseriöst. hunden har inte bättre höfter "på riktigt" bara för att man försöker hitta kryphål att få det att se bättre ut.
SKK tidning Hundsport tar upp just detta i sitt sista nummer för dom som vill läsa mera. (nr 10)

Namn: Milton
Datum: Tisdag den 14 Oktober 2003 Kl: 19:27
Har röntagat min hund utan att den sederats. Alla hundar från hans kennel har i alla tider röntgats utan att sederats. Det gäller bara att ha en lugn hund som inte sprattlar omkring. Vad gäller strålningen har jag alltid fått vara inne hos hunden själv medan personalen stått bakom strålsäkrad vägg.
ett alternativ är att använda en mindre dos om man tycker hunden blir obrukbar efter sederingen. Går inte veterinären med på det - byt veterinär!

Datum: Tisdag den 14 Oktober 2003 Kl: 10:29
En förutsättning för att röntga hunden utan sedering är naturligtvis att hunden är så pass medgörlig så att det fungerar. Har själv röntgat nyligen utan sedering på min hund. Naturligtvis måste man tänka på personalen i detta fall. Prova att lägga hunden på röntgenbordet och se hur den reagerar blir den alldeles hispig får man ju ge något lugnande.

Namn: Christine
Datum: Måndag den 13 Oktober 2003 Kl: 20:34
Sedering= lugnande

Namn: chivas
Datum: Måndag den 13 Oktober 2003 Kl: 18:18
vad är sedering??

Namn: Tony
Datum: Måndag den 13 Oktober 2003 Kl: 16:54
Ja nu vet man ju varken ut eller in. Strålskyddslagen borde ju gälla i detta fall tycker man ju rent spontant.
Mvh Tony

Namn: Sofia
Datum: Måndag den 13 Oktober 2003 Kl: 16:34
Det är inte riktigt så enkelt att man som djurägare får välja själv. Enligt strålskyddslagen SKA djur som röntgas vara sederade (eller ännu hellre helt sövda) om allmäntillståndet tillåter det. Detta för att man ska behöva ta så få bilder som möjligt och därmed spara röntgenpersonalen från onödig strålning.

Anledningen till att man använder Domitor (ev + Torbugesic) i så stor utsräckning är troligen att det finns motgift mot detta, vilket det inte finns mot Plegicil (det alternativet som gav bättre resultat). Motgiftet gör att det är säkrare eftersom man kan väcka hunden omedelbart om den går ner för djupt / reagerar annorlunda, och det är dessutom praktiskt att kunna skicka hem en relativt pigg hund tämligen omgående efter utförd undersökning.

Namn: Torkel
Datum: Måndag den 13 Oktober 2003 Kl: 16:29
Då hade visst min veterinär fel. Jag tror han sa att alla måste sederas och att man måste ange dos, vilket han tyckte var lite underligt eftersom man inte behöver ange vad hunden väger. Jag ska röntga två hundar snart, och lite pirrigt är det allt, eftersom det ju ändå är en potentiell dödsdom det handlar om.

Datum: Måndag den 13 Oktober 2003 Kl: 15:30
Jo det är nog som Gittan och Inga säger.
Mvh Tony

Datum: Måndag den 13 Oktober 2003 Kl: 15:01
Det är du själv som bestämmer om din hund skall sederas eller inte. Om hunden klarar det utan sederingsmedel är det bra.

Namn: Inga
Datum: Måndag den 13 Oktober 2003 Kl: 14:09
Inte tror jag att det finns nån regel som säger att man måste sedera hunden vid armbågs och HD -röntgen,om hunden är tillräckligt samarbetsvillig och veterinären har tålamod
så tror jag att det funkar bra utan.
Sist som jag lät röntga en hund gjordes det helt utan sedering.

Namn: Torkel
Datum: Måndag den 13 Oktober 2003 Kl: 13:43
Så sa min veterinär som jag talade med igår i frågan; hunden måste sederas. Det "mildare" medlet (jag vet ej vilket) som omnämns i undersökningen används bara på ett fåtal ställen.

Datum: Måndag den 13 Oktober 2003 Kl: 12:58
Som jag har begripit det så måste man sedera och det skall anges vid inskickningen av bilderna vilket medel som använts. Fast jag kan ju ha fel.
Mvh Tony

Namn: Linda A
Datum: Måndag den 13 Oktober 2003 Kl: 12:07
Hej!

Kan man få välja att HD-röntga utan sedering eller räknas inte resultatet hos SKK då?

Mvh Linda A

Namn: Laura
Datum: Måndag den 13 Oktober 2003 Kl: 11:42

Har ni läst rapporten om "Sedering vid HD-röntgen" som finns
på SKKs hemsida. Artikel om rapporten finns i senaste numret av Hundsport.
Vi har ju röntgat våra hundar nu i X-antal år, vi betalar till veterinären, vi betalar till SKK, vi betalar till Posten för att få veta undersökningsresultatet. Sedan nu efter dessa X-antal år läser man i en rapport att just sederingsmedlet kan påverka resultatet och att man nu ska begära alla använda samma medel. Det är ju bra men vi hundägare då, vi hänger bara med, nu blir det ändring på sederingsmedllet, senast var det ändring med Norbergsvinkel, innan dess var det ändring från siffror till bokstäver. Borde inte vi snart få reda på vad orsakar HD när de flesta hundarna har HD-fria föräldrar minst 4 generationer tillbaka.
För övrigt står det på SKKs hemsida att om hunden har sederats med medlet Domitor eller Torbugesic eller deras kombination så är karenstiden 28 dagar!! Alltså att man inte kan anmäla hunden till utställning eller prov utan att kunna åka dit för doping. Jag tittar här på trav- och galoppsportens karenslista där inget medel ger längre karenstid än 14 dagar. Plegicil på häst ger en karenstid på 96 timmar, vet ej hur det är med hund.
Som sagt, läs gärna rapporten om sedering, intressant.
mvh

<< tillbaka
EftersöksService: 798    ApportService: 451    Forum: 28 806    
Startsida