Log in
 Championatregler - retr...  
Namn: *PW*
Datum: Tisdag den 4 November 2003 Kl: 02:50

Hmm skriver och postar för fort...

"Visst är det helt klart lättare att få en bra jaktlabbe än en jaktgolden" ... skulle det förstås stå:))

Ett tillägg sedan... även om det finns jaktgolden som är helt klart "för mkt" så finns fortfarande även där mkt bra hundar och i valet mellan jaktgolden och andra typer i den rasen så väljer jag helt klart ändå jakttypen. Brister i mentaliteten finns ju även i de andra typerna.

Datum: Tisdag den 4 November 2003 Kl: 02:46

Tack Ferro:) Recepten kommer tillbaka så småningom på vår hemsida, vi håller på att göra om lite:)

Det du sett och hört om golden stämmer även med mina erfarenheter. Tyvärr så är mentaliteten ett problem i alla typer enligt mig. Det är snarare vissa linjer och kombinationer som ger det ena eller det andra. Har på MH fått riktigt trista erfarenheter även av utisar och DP.

Visst är det helt klart lättare att få en bra jaktlabbe än en jaktlabbe men nog syns även för "överhettade hjärnor" även där)pip i stress, hårda hundar samt miindre trevliga mot andra av samma kön...) Men precis som du säger så är avelsbasen bredare hos labbe så att man lättare hittar bra hundar där och i en så liten ras som golden (när det gäller jakt) så syns de mindre bra exemplaren genast mer.

Mentaliteten är något som man måste ta mer på allvar i alla typer och eftersom jag är mest inne på jaktgolden så försöker jag se problemen där, analysera och kanske hitta rätt väg i bra linjer. Kanske borde jag göra som så många andra och byta ras... många som frågar när jag ska gå över på labbe.. men än så länge så är det de guldlockiga som jag håller varmast om hjärtat och än ger jag inte upp;)

Namn: Ferro
Datum: Måndag den 3 November 2003 Kl: 17:25
PW.
Tack för dina svar. Alltid intressant att höra olika åsikter när det gäller våra retrievers. Var inne på din hemsida för ca ½ år sedan och hittade ett mycket gott recept på timjan potatis och en whisky sås som inte gick av för hackor!! Tillbaka till hundar... När det gäller golden har jag hört både gott och dåligt, när det gäller mentaliteten på jaktmodellen´. Vissa säger att de inte håller rent mentalt och att många individer nästan kryper ur skinnet p.g.a överhettade hjärnor inför apporteringsarbete samt att avelsbasen är väl liten. Jag har sett några suveränt duktiga på våra Dalajaktprov och några som passade in på beskrivningen ovan, men antar att även här får man granska noggrant innan valpköpet. Många anser att jaktlabradoren är ett mycket säkrare kort att satsa på om man vill ha en bra jaktis. Vad säger ni där ute? Var finns skillnaderna? Själv kan jag bara jämföra med flattar och även här har vi både hispigt och gnälligt samt lugnt och fokuserat.

Datum: Måndag den 3 November 2003 Kl: 08:57
Ferro...

Jag instämmer och har samma erfarenhet som Dig vad gäller olika rasers mognad generellt.

Fast en tidig mognad för arbetet märker jag hos jaktypen hos Golden (som är min ras) och där lurar sig många förare som tränar sina brådmogna hundar. Mentalt är dock Golden ofta sen och bör få vänta med start på prov osv.

Labbarna känns helt klart mer mogna, åtminstone de jag tränat med.. men generellt tror jag att många hundar ..även labbarna egentligen skulle må bra av senare start och att de fick bli färdiga långsamt.

Idag lägger jag första året åt passivitet och lydnad alt. "lugna arbeten" på heta hundar. Medans min första golden var startklar redan innan han nått mogen ålder...

Datum: Måndag den 3 November 2003 Kl: 08:50

Mikael...

Nu svarade jag en som ville höra andras erfarenheter på jakt kontra DP hundar här i denna tråd!

De "lyser inte med sin frånvaro" på utställning. De går bara dit när de behöver sin tvåa.. flera tar faktiskt även en etta på utställning. Men att nöta vänstervarv och se det som meriter är inget som man gör med en jaktis. Det är helt riktigt!

Namn: Mikael
Datum: Söndag den 2 November 2003 Kl: 15:39
PW
Det råder ju ingen tvekan om att jaktisarna dominerar jaktproven, Det vore ju konstigt annars. Men tråden handlar om utställning och där lyser dom med sin frånvaro.

Datum: Söndag den 2 November 2003 Kl: 09:53
Hej igen.
Ja motiviationen har hunden inga som helst problem med när det gäller träning, jaktprov samt (än så länge) under vår första praktiska jakt. Det går verkligen finfint och hunden är taggad men samtidigt fokuserad och lugn. Förstår ändock att en jaktmodell har renodlats för ovanstående arbete. En annan fundering är så klart raserna. Jag har ju flat och många anser att flatten är den som mognar sist av de tre raserna och säkert ligger det en hel del i det?! Vi skulle säkert ha spikat ettan i UKL om vi startat tidigare på säsongen. Men i vår del av landet börjar jaktproven först en bit in i maj och jag kände inte för att åka längre ned i landet där miljön är helt annan jämfört med stora skogar som vi tränar i här hemma. Jag förstår också att när det gäller rasernas mognad så är labben oftast klar för start långt före en flat även om undantag finns även där. Men skyndar man långsamt så har man säkert mycket igen där när det väl är dags.

Namn: xx
Datum: Söndag den 2 November 2003 Kl: 01:14
Du Chivas har som du tycker svar på det mesta men säkert som många fler med mig tycker så är vi nog ense att egentligen så kan du ingenting det avspeglas ju stort i frågan om championatreglerna.

Datum: Lördag den 1 November 2003 Kl: 20:07
Satistiken säger väl mest skulle jag tro.. när hela kullar i jaktlinjerna tar ettor på rad medans DP eller utisar tar: 00033222001.. på jaktproven i NKL... (nu generalliserade jag en hel del men ändå)

Själv bärjade jag med rena jaktlinjer.. gick sedan över till mer DP blod.. och har haft två sådana.. går nu tillbaka på rena jaktlinjer.

Det jag vet är att jag garanterat får när jag väljer en jaktis är en hund med massor av will to please och arbetslust. Det gör jag inte om jag väljer DP... där är det mer lotteri och risken att jag får en hund som inte är helt fokuserad på jobb utan som kan störas av både löptikar och annat istället för att jobba är rätt stor. Jag har haft en DP av den typen som.. "har lite annat i huvudet" mellan varven så att det kan störas när jobbet blir mer krävande och mer utdraget.. jag har även en DP som är precis som en jaktis men han är mer än vinstlott än självklarheten i den kullen han kommer från.

Så som sagt.. min egen erfarenhet.. visst är det otroligt mkt lättare att jobba med rena jakltlinjer. Även om det naturligtvis är roligt om hunden är både "vacker" och duktig.

Det fina med Jaktis är ju just att man inte beöver träna så mkt.. när vi skaffade vår första så hade jag inte haft retriever utan bara vuxit upp med brukshundar och drivande hundar osv. Jag kunde inte särskilt mkt om retrievrjakt..så när vi började starta på jaktprov så var det inte min förtjänst att det gick så bra på proven i början... jag "åkte bara med hunden"... han tog hem proven själv. Inte förrens ett par år senare så började det bli jag som förde hunden. Eller i alla fall så att JAG kände det som att det var jag som jobbade ihop med min hund.

Det som jag tycker är mest slående är at med en jaktis så är det verkligen kvalitet på träningen mer än kvantitet...de har redan de förmågor som de ska ha så det handlar bara att försiktigt slipa det hela till en färdigt resultat. Med DP så kände jag att det kan bli mkt kvantitet som inte altid ger resultat... jag fick lägga ner enormt mkt tid åt att motivera hunden att arbeta ritkigt bra... motivera behövde jag inte ens fundera på när jag körde jaktis...

En reflektion som flera med mig gjort av att ha hundar ur båda eller ur alla tre typerna.

Datum: Fredag den 31 Oktober 2003 Kl: 13:56
Hej.
Visst är det mycket mera arbete med att få en 2:a i ÖKL jämfört med utställningsmeriter. Har sedan sommaren en fullcertad flathane = SU(u)CH som tog sin 1:a i NKL strax efter två årsdagen. Nu jobbar vi vidare mot en start i ÖKL nästa vår. Att jag tycker så beror väl kanske på att jag har en hund med en tilltalande exteriör och anser att det har gått ganska lätt med den exteriöra meriteringen. Jag skulle kanske tycka annorlunda om jag hade en ren jaktmodell. Känner dock att jag vill ha en modell av hund som fungerar inom båda områdena, dock förstår jag att det måste vara lättare om man enbart väljer den ena av riktningarna. Men är det verkligen så lätt att få till jaktmeriterna med en ren jaktmodell av labb eller flat som vissa påstår? Visst undrar man ibland när man harvat länge och väl med ett moment som man anser borde sitta. Här skulle jag vilja ha kommentarer från de som har rena jaktlinjer och de som även har DP linjer. Men även här måste väl mycket bero på hundföraren och allt jobb som denne lägger ned på sin hund?!

Namn: chivas
Datum: Fredag den 31 Oktober 2003 Kl: 12:40
Ja det får ju stå för dej.

Namn: Anna
Datum: Fredag den 31 Oktober 2003 Kl: 12:20
´Ja enigt min mening så ligger det massor av mer tid bakom en ökl 2:a på jaktprov än ett cert...

Datum: Torsdag den 30 Oktober 2003 Kl: 11:56
Den stora grejen är att lyckas att få certen om man är intresserad av utställning. Det är där jobbet ligger och många många kommer att sållas bort på vägen genom att de inte lyckas ta certen.
Jaktmeriten är den lilla delen i denna championtitel det stora är att lyckas med att ställa ut sin hund så den vinner tävlingen.
Det gödslas inte med cert på en utställning om det nu är någon som tror det.

Det är mycket som dommaren tittar på när det kommer till granskning för det finare priserna, är din hund ur päls enligt dommaren den dagen kommer du kanske inte ens med till konkuransbedömningen. Så att tro att man bara kan få alla cert på en vecka den ska genast tänka om.

Och om det nu är jakten som är det viktigaste för en presumtiv hundköpare så lär ju inte en utställnigsmerit av champion klass ens vara intressant som avelsdjur för eventuella valpar.

Namn: Anna
Datum: Torsdag den 30 Oktober 2003 Kl: 11:36
Idag enligt rasdata 50 NORDUCH men vi kan väl slå en koll om två år för att se utvecklingen, jag tror inte att de är en bagatell som ni vill göra gällande.

Ett av det största argumenten för championatreglerna var att de jakt´, utställning och Dual intresserade skulle få s.k var sitt championat. Tycker ni att de NORDUCH ska var lättare att nå en SUCH.

Dvs för att få en SUCH ska du få 3 cert i Sverige samt jaktmerit. För att få bort sitt s.k parentes championat på t.ex NUCH, SU(u)CH så behöver jag ett till cert från Finland samt minst 3:a NKL från jaktprov och då blir jag NORDUCH enligt nya reglerna och får bort parentesen...

För mig är det en stor skillnad på en NORDUCH med 2:a ÖKL mot för en NORDUCH med ej uppfylld jaktmerit, dvs 2:A ÖKL.

Namn: Melker
Datum: Torsdag den 30 Oktober 2003 Kl: 11:17
Som "rasutomstående" måste jag ge Chivas rätt här. Om det finns 50 NORDUCH på 50.000 hundar (1 på tusen!) så borde det finnas allvarligare saker att lägga sin energi på.

Datum: Torsdag den 30 Oktober 2003 Kl: 09:03
Mike.
Nej kämpa för att behålla din ras i en del. Jag tror rasen mår bäst av det. Plus man slipper alla läger som håller på sitt och osämjan som kan uppstå mellan intresseroganisationerna

Namn: Mike
Datum: Torsdag den 30 Oktober 2003 Kl: 07:51
Kanske det är en storm i ett vattenglas om man har labbe eller någon annan ras som är delad i jakt och utställning.

Men för oss med mindre racer som fortfarande inte är delade känns det mera angeläget att hålle racerna samlade för att ha så stor avelsbas som möjligt och fortfarande ha båda exteriöra och arbetsmässiga egenskapar kvar.

Vi har inte råd med en delning av våra racer med följande extremiteter som man tyvärr kan se hos bl.a labbarne.

Datum: Onsdag den 29 Oktober 2003 Kl: 22:26
Jon
Är det ett stort problem att det kommer enligt dej att bli så mycket enklare?
Flertalet av er här inne ger ju inte mycket för ett utställningschampionat så jag förstår faktiskt inte varför det är sånt liv om det.
Beslutet är ju taget i demokratisk anda i alla styrelser.
Rasen är delad som majoriteten ville, och ärligt hur många tror du i procent som kommer lägga ner tid på att åka norden runt för att ta sina cert. Det är inte så att man bara knallar rakt in med en fläsklabb på en utställning och plockar alla cert. Det är lika mycket vilken dommare och upplägg i utställning som det är på jakt.
Detta är en storm i ett vattenglas.

Namn: Jon
Datum: Onsdag den 29 Oktober 2003 Kl: 21:54
Chivas; det är betydligt enklare att få en NORDUCH med endast en 3:a NKL som nu de nya reglerna tillåter än mot de gamla reglerna som innebar en minst en 2:A i ÖKL.

Jag tycker inte att intresseinriktningarna ska få styra när det gäller en NORDUCH utan parentes. En NORDUCH tycker jag ska ha minst en 2;a ÖKL för de nya champoinatreglerna skulle ge en varudeklaration.

Tro mig Chivas.........jag vet att få en NORDUCH utan 2:a ÖKL i rasen flatcoated retriever är i betydligt lättare att få än en SUCH!

Datum: Onsdag den 29 Oktober 2003 Kl: 20:09
Jon
Jag tror inte du riktigt vet vilket jobb och engagemang som ligger bakom en champion oavsett inriktning.
En enkel sökning på www.rasdata.nu ger 53 st NORDUCH av 48352 registrerade hundar.
Så någon explosion av NORDUCH kommer nog inte att ske.

Datum: Onsdag den 29 Oktober 2003 Kl: 19:44
Nu är inte jag så insatt i olika klubbars avelsrådgivning, valphänvisning men ngn av SSRKs rasklubbar borde ha krav på både jakt o utställningmerit eller?!

Att man sen tycker att NORDUCH utan 2:a i ÖKL gör varken från eller till tycker jag är underligt resonemang. att bli NORDUCH öär nog inte så svårt - titta på t.ex. flatcoated retrievern där tror jag kommer att vimla av NORDUCH med de nya championatreglerna

Namn: Iakttagarn
Datum: Onsdag den 29 Oktober 2003 Kl: 18:41
Största ansvaret för de "delade" raserna får nog rasklubbarna ta på sig. Det är rasklubbarna som t ex har avelsrådgivning. Vad krävs/har krävts för att komma med på hanhundslistan, valplistan o s v? Har kraven varit att hundarna skulle vara meriterade i både jakt och utställning har det nog sett annorlunda ut. Att som labbeklubben försöka bli en egen specialklubb direkt under SKK därför att man inte tycker om hur jaktproven är utformade i dag och för att man vill utbilda egna jaktprovsdomare kan inte medverka till homogena raser!

Datum: Onsdag den 29 Oktober 2003 Kl: 17:52
Dock är det så att det inte så himla lätt att bli NORDUCH så det är inte så mycket att oroa sej över egentligen. Oron är egentligen obefogad paranteser eller inte.
Jag var och tittade på utställningen i vadstena i sommras och min ena hanne som i vissa kretsar bedöms vara enorm var en liten valp i jämförelse med tikar i unghundsklass så det krävs faktiskt ganska mycket hund för att klara av att bli NORDUCH paranteser eller inte.

Det är väl egentligen inte så mycket att bli upprörd över om det nu är någon som åker norden runt med en hund och visar upp den och bli nordisk champion utan jakt så kanske det är den totala lyckan för den personen.
Varför ondgöra sej över en sån sak?

Låt dom som tycker om utställning ha sina champions med litet u det är ju lika för alla.

Namn: urtypen
Datum: Onsdag den 29 Oktober 2003 Kl: 17:11
Jag tycker att SSRK samt rasklubbarna förstörde för sina raser långt innan de delade championatet. Så införandet av titeln i sig gör varken till eller från. Rasen är delad och nej, det är inte till gagn för någon ras.

Datum: Onsdag den 29 Oktober 2003 Kl: 16:48
Hej urtypen! Du är en duktig skribent och formulerar dig väl.

Du verkar ha en god inblick så då kanske jag få fråga dig, angående det NORDUCH som man blir idag utan en 2:a i ÖKL, är inte det en miss av SSRK vid införande av de nya championatreglerna. Jag menar att man kan bli NORDUCH utan parentes och den erfodliga öppen klass 2:an på jaktprov.

Tycker Du att det är att en sådan titel har "behagat" oss alla beroende på smak och intresseinriktning? är inte det en vilseledande titel som SSRK har varit med att driva igenom eller?

För mig är det skillnad mellan en NORDUCH som har en 3:a i NKL och en NORDUCH som har minst en 2;a i ÖKL!

Datum: Onsdag den 29 Oktober 2003 Kl: 14:12
Ja så kan man oxå se det.
Det finns många sett att bedömma hur en hund är eller vad som blev av en viss parning.

Namn: P
Datum: Onsdag den 29 Oktober 2003 Kl: 13:55
Chivas som är så "duktig" skriver "Att ställa upp på jaktprov är ett sätt att bedömma kvaliten på hundarna i avelsyfte. Jag ska inte avla på mina hundar så då faller det att få dom högt meriterade."
Jaktproven är faktiskt precis tvärtom; ett sätt att mäta avelsresultatet, det visar om den meriterade hundens föräldrar var bra "nedärvare" av anlag. Det säger ju inget om den prövade hunden blir en bra "nedärvare", det får ju den hundens avkomma visa på framtida prov. Det är inte så enkelt att två champions får champions. Visst är det mer troligt att en högt meriterad hund har värdefulla egenskaper att lämna vidare, men våra prov (och utställningar också för den delen), är ju tänkt att vara ett sätt att utvärdera avelsresultatet.

Datum: Onsdag den 29 Oktober 2003 Kl: 09:50
Men det är ju just det som är grejjen Mikael!

I linjerna med Utställningshundar som går bra på prov mm så är det bara de duktigaste förarna som får upp hundarna till de högre nivåerna. Utställningshundarna är defenitivt INTE lättare att föra än jaktisarna. En myt som många tyvärr tror på är att "jaktlinjerna går så bra på prov för att det är duktiga förare som väljer de". Men se på resultatlistorna i statistiken varje år... en hel kull med både mkt duktiga mer kända förare samt mindre kända förare som kanske bara har sin första hund når sama resultat i jaktlinjerna. Inte samma sak hos utställningslinjerna. Själv så hade jag aldrig ens haft hund innan jag nådde EKL med min första labb. Det giock av sig själv och hunden är lätt att föra. Inte som kompisaens hund som är så egensinnig att man måste tjata och bråka för att få den att vara följsam och effektiv. Gissa vad de har för hundtyp. Den är snabb men den är inte lätt att styra.

Vad gäller Älghundar så är det så att rätt folk ställer ut hundarna där. Jägarna därav resultaten på hundar som både kan jaga och vara vackra.

Som hos tax. Efter sin första jaktprovsetta måste man ta pris på utställning innan man får jaga vidare efter SJCH.. fungerar i den rasen. Tyvärr inte i retriever och spaniel.

Sant är att om man krävde en jaktmerit som exempelvis uppflytt i ÖKL för retrievern innan de fick gå i jaktklass och om utställningscerten bara delades ut i den klassen så skulle väldigt många som idag blir fullcertade och tar sin parantesitel inte ens kunna ta några cert eftersom många av de kämper i eviga tider i NKL... de kan inte ens komma upp i ÖKL.. med eller utan duktig förare.

Men önskan om att de båda typerna ska gå att sammanföra är god. Heder åt de uppfödare som försöker och kanske även lyckas. Även om det är så få som lyckas att det knappast kan sägas vara ett jämnt avelsresultat.

Oavsett vad du väljer Mikael så hoppas jag att du blir nöjd med ditt val. Hur som helst så är labb en härlig ras. Oavset typ eller utseende.

Det fina med att det finns flera olika typer är ju att alla kan hitta en hund som passar ens egna smak. Kanske inte är så dumt med parantestiteln ändå...

Lycka till.

Datum: Onsdag den 29 Oktober 2003 Kl: 08:23
Urtypen.
Jag tror du har ett litet fel i ditt påstående om jakt och utställning. Älghundar har jag bestämt för mej måste ställas ut innan de får starta på jaktprov.
Ja som sagt detta med linjer och champions, jag ska leta efter det jag vill ha och sen titta på individerna.
Jag vill ju oxå veta vem det är som har fört hunden till de höga placeringarna. Det är inte säkert att en vanlig "bonne" (som jag) klarar av att få en jaktchampion trots att man har världens bästa ämne. Det finns ju faktiskt en förare också som man inte får glömma bort.

Anledningen till mitt val är att jag tycker utställningar är trevliga och jakt är kul därför vill jag ha både och.
Så vi får väl se vad det blir i slutändan.

Namn: Tekla
Datum: Onsdag den 29 Oktober 2003 Kl: 08:23
Ni har väl hört historien om paret som ville ha ett barn med utsökt skönhet och stor intelligens? Dom beställde en provrörsbaby med Marilyn Monroe som mamma och Einstein som pappa. Barnet blev föräldrarna upp i dagen - mammans intelligens och pappans utseende...

Precis så kan det bli när man avlar på hundar också. Det genetiska urvalet tar inte alltid hänsyn till vad uppfödaren vill ha.

Datum: Onsdag den 29 Oktober 2003 Kl: 07:27
väljer man en som kommer från jaktlinjer så kan man vara helt säker på att man får en hund som kommer att fungera till jakten.(En hund som funkar på godsjakt fungerar ju helt självklart på torparjakt! Att tro annat är ju bara dumt) Den kommer ha all arbetslust som krävs och den kommer att ha så pass mkt will to please at den inte blir för egensinnig och självständig. (Vilket lätt händer med utställningslabben eller den som "ska vara" både och)

Risken när man väljer andra linjer är att man kan få en som blir "varken eller" lika väl som en som är "både och" .

De flesta är idag väl medvetna om att det är så gott som omöjligt att få en hund av uställningstyp att bli en bra jakthund och blandning av dessa typer ger ett mkt ojämnt resultat. Vill man ta risken att få varken eller så ska man naturligtvis välja en blandning. Själv vill jag veta vad jag får. Ska jag jaga så väljer jag jaktlabbe.

Anledningen att det "blev så här" är ju inte alls så konstig som många tror. En utställnngshund kan gå i klassen där man tar sina utställnngscert helt utan att ens varit i närheten av jakt eler jaktprov. I de raser där dubbelchampions är mer vanliga så måsta hundarna ta pris i jakt först innan de ens får ställas ut i den klassen där certen deles ut. Där har man redan lagt grunden. FÖRST en god jakthund SEN tar vi utsälningscerten.

Datum: Tisdag den 28 Oktober 2003 Kl: 22:14
Mikael - du kan alltid kolla ett par kennlar långt norrut i landet. De senaste dubbelchampionerna kommer därifrån.

Datum: Tisdag den 28 Oktober 2003 Kl: 20:44
Tekla.
Jag ska leta i alla fall efter en dubbelchampion. Jag kanske aldrig hittar någon men jag ska försöka i alla fall.
Men det kan också bli så att man inte bryr sej ett dugg om titlarna och faller pladask för nåt helt otitlat så att säga.

Svens inlägg var kryddat rejält det håller jag med om men det ligger lite i det. Alla borde vara nöjda, eller har jag fel.

Lite konstigt är det att retrivern har hamnat där den är i andra raser är inte dubbelchampion lika sällsynt, vorster tex finns det en hel del har jag för mej.

Namn: Tekla - igen
Datum: Tisdag den 28 Oktober 2003 Kl: 20:31
Jag bara tycker att Sven tar i så han nästan kräks...Annars är det en go stämning här nu. Varför förstöra den med så grova uttryck? Tycker det vore kul om du istället framlägger lite mer finkänsligt hur du vill ha det och hur du tycker att det blivit. Tråden handlar ju om Championaten och därmed om de olika typerna och vi kan vältra oss i fullkomliga orgier om vad vi tycker hit och dit. Jättekul, tycker jag, även om vi alla har hört det mesta många gånger tidigare.

Datum: Tisdag den 28 Oktober 2003 Kl: 20:21
Mikael, jag önskar dig också lycka till i din strävan att hitta föräldradjur som är både UCh och JCh. När det gäller labrador så får du leta ordentligt... dom exemplaren växer inte på träd (knappast golden och spaniel heller men däremot finns det några fler flattar som uppnått denna dubbeltitel). Jag tycker att du ska gå igenom vad du i första hand vill ha din hund till och sedan välja uppfödare baserat på dina önskemål. Har du lust att idka utställningssport så ska du naturligtvis inte välja en renodlad jaktlabbe - då blir du bara besviken. Men ska du ha hunden till jakt/jaktprov SAMT trevlig familjehund så tycker inte jag att du ska leta efter UCh-titeln hos föräldradjuren. Hittar du en frisk kull (alltså att föräldrarna är friska) och det finns JCh på samma djur kan du ju lugnt utgår ifrån att de mycket väl ser ut som en labrador. De kommer förmodligen inte att göra dig besviken ute i jakt/provmarkerna och säkerligen inte heller hemma i soffan ihop med ungarna. Stirra dig inte blind på titlar - få tag på en bra uppfödare istället. Någon vis har sagt att "det är ingen konst att hitta bra föräldradjur - konsten ligger i att hitta en bra uppfödare". Och det är väldigt sant faktiskt!

Datum: Tisdag den 28 Oktober 2003 Kl: 14:01
Jag vet inte om jag är naiv men det är långt ifrån alla som har en labrador även vi som har andra raser har också åsikter.....

Datum: Tisdag den 28 Oktober 2003 Kl: 13:59
Ska man ha en massa championat som behagar en massa olika intresseinriktningar, då ska har man ju missat oss som vill att en NORDUCH ska en 2:a i Öppenklass på jaktprov eller?

Datum: Tisdag den 28 Oktober 2003 Kl: 13:34
Enligt statistik innan beslutet om delade championat togs fanns ca 150 labradorer som skulle bli CH om de vore okopplade. Av dessa fanns 4 som skulle bli JCH varav 3 var utställda men ej fått 2:an. De resterande var labbar utan jaktmerit och av dem, endast en bråkdel som hade startat på jaktprov. Därmed tror jag att de som avlar på jaktegenskaper är mycket noga med att ha en exteriör på sina hundar som är funktionell (undantag finnes givetvis även där). Problemet är att "utställningsfalangen" inte har haft samma intresse att dels bevara jaktegenskapena och dels inte bryr sig om att hunden ska vara byggd för det ändamål den från början är framavlad till. Titta även på inskickade bilder till t ex Apportören över nya championat. Ett överflöd av U(u)CH och VCH. JCH ligger ganska lika som tidigare med någon enstaka J(j)CH. Med det vill jag ha sagt att "ursprungslabben" finns där men bedöms inte så idag utan bedöms som extrem jaktlabbe istället. Synd, men bevarad är den enligt mitt sätt och se.

Namn: Sven
Datum: Tisdag den 28 Oktober 2003 Kl: 13:01
Jon
Ja men alla är väl nöjda nu.
Jaktlabbarna slipper den förhatliga utställningen och fläsklabbarna slipper hämta döda kaniner.
Vad är problemet. Alla har ju fått som dom ville ha det.
Rasen är delad och de båda lägren behöver ju inte bråka längre utan var och en kan sköta sitt och skita i vad grannen gör.
Sen att extremerna åt båda håll ser för jävliga ut kan man ju skita i. och att det största bestarna knappt orkar runt i ringen.. vem bryr sej, SSRK har ju medlat åt båda hållen alla borde ju för fasiken vara tvärnöjda.
Likadant att det värsta jaktlabbarna är så felkonstruerade att dom aldrig ens kan få en trea,, Och? championatet är ju okopplat, le och var glad.

Datum: Tisdag den 28 Oktober 2003 Kl: 11:35
Men för att få titeln NORDUCH ändrades dramatiskt över en natt. Poängen med ändringen av championatreglerna för retriever var ju att man skulle varudeklarera hundarna....och därför så var det så himla viktigt att hundarna skulle bli champions - oavsett intresseinriktning.

Att man inte sen erkänner att NORDUCH utan 2:a ökl betraktas som ett fiasko.

För man skall ju som så populärt heter tillgodose allas viljor -; SSRK för alla ?!

Datum: Tisdag den 28 Oktober 2003 Kl: 11:03
Snälla, kan Ni som har koll på läget klippa in ett par direktlänkar till bilder på typiska jaktlabbar respektive typiska utställningslabbar.

Namn: Laura Lindgren
Datum: Tisdag den 28 Oktober 2003 Kl: 10:14
till Bengan
Jag vill bara påpeka att en fullblodshäst - galopphäst ser likandan ut idag som t.ex. sextio år sedan. Det är ju det som är poängen, alla fullblodshästar kan härledas i sin stamtavla till samma ursprung.

Datum: Tisdag den 28 Oktober 2003 Kl: 09:46
Tack

Datum: Tisdag den 28 Oktober 2003 Kl: 09:32
Mikael, Lycka till!!

Datum: Tisdag den 28 Oktober 2003 Kl: 09:25
Jo utvecklingen går framåt helt klart, på gott och ont.
Jag har iallafall bestämt mej vad jag ska leta efter det är en jakt och utställningschampion. Då har jag vad jag anser det bästa av två världar.
Tack för era synpunkter.
Mikael

Namn: Bengan
Datum: Tisdag den 28 Oktober 2003 Kl: 09:17
Sluta att tjata om att labben bör se ut som den gjorde för hundra år sedan! Det vore väl för bedrövligt om det inte skett en utveckling exteriört på alla dessa år. Att dom sedan inte ska se ut som ett slaktsvin det är ju självklart om den ska kunna jaga. Titta på en galopphäst eller varför inte en stövare för sextio år sedan, inte skulle vi väl vilja att dom skulle se ut idag som dom gjorde då? Inte ens vi ser ju likadan ut ( tack och lov ).

Datum: Tisdag den 28 Oktober 2003 Kl: 09:02
Mikael, säkert har det förekommit någon gång men jag tror att det i så fall uppvägs av att det oxså är tvärt om. Det finns nämligen jaktprovsdomare som framhåller "utställningstypen" där också och kanske överser med vissa saker om de bara visar lite vilja. Hörde personligen från en jakprovsdomare som uttryckte saken så här: En "jaktlabbe" måste vara dubbelt så snabb och dubbelt så effektiv för att få en 1:a av mej. Slut citat. Jag tror dock inte att det är så vanligt förekommande numera, var nog vanligare för en 10 - 12 år sedan. De flesta domare som är aktiva i dag dömer praktisk jakt och A-prov och då är det nog inte lika lätt att överse med vissa saker. Bedömningen på jaktprov i allmänhet har ju också förändrat sig. Numera tittar man mycket på samarbetsvilja, dirigerbarhet, stadga, fart och stil m m vilket gör att det inte är så lätt att blunda för vissa fakta. Det är nog svårare att döma bort en bra hund på jaktprov än på utställning då det på utställning är en tolkningsfråga baserad på tycke och smak. På jaktprov är det en faktisk prestation som alla kan se.

Datum: Tisdag den 28 Oktober 2003 Kl: 08:30
Ja det var ju en tråkig utveckling.
Är det likadant på jaktproven att om man kommer med en "utställnigslabrador" så får man automatiskt en nolla om det är "rätt/fel" dommare.

Datum: Måndag den 27 Oktober 2003 Kl: 23:10
Mikael, som jag sa .... titta på bilden, titta på "jaktlabben" titta på "utställningslabben" så förstår du nog vad jag menar. De hundar som idag är JCH (utan parantes) har till övervägande del 2:a på utställning, bättre får de sällan, kanske någon enstaka 1:a. Detta beror på den utveckling som skett av "utställningslabbarna" (finns naturligtvis extremfall av "jaktlabbar" oxså men de är jämförelsevis mycket, mycket få). För ca 20 år sedan skulle dagens "jaktlabbar" lätt ha tagit minst en 1:a på utställning och ska man tala klarspråk så är det faktiskt så att det idag räcker det att domaren (vissa, inte alla) vet om att hunden kommer från en jaktlinje så är det automatiskt en 3:a eller 0:a oavsett hur de ser ut. Det är den krassa verkligheten och detta är största orsaken till att det finns delade championat idag, tror jag.

Datum: Måndag den 27 Oktober 2003 Kl: 22:19
Iaktageren.
Menar du med ditt inlägg att de hundar som är jaktchampions är så dåligt konstruerade anatomiskt att de inte får bättre resultat än 2-3 och sämre?

Jaktlusten är det ju tydligen inget fel på eftersom de går bra på proven.
Var är det dessa hundar brister på utställningen?
Vad är vanligaste anledningen till det dåliga resultatet?

Datum: Måndag den 27 Oktober 2003 Kl: 18:15
Mikael, problemet är bara att "urtypen" får sällan en 2:a, oftast en 3:a eller sämre på utställning. Titta på bilderna från t ex "Jakten i Sverige" 1937 och jämför dagens utställningslabbar med bilden av den labrador som finns avbildad där så förstår du vad jag menar.

Datum: Måndag den 27 Oktober 2003 Kl: 09:58
Urtypen.
Jo att en titel visar att det har gått bra är ju inget snack. Jag ska leta efter alla varianter så man får jämföra hur hundarna ser ut och är.

Det optimala måste ju då vara en hund som är champion i alla tävlingar då är det ju inget tvivel om att den har lyckats i allt.
Ja tiden får utvisa vad det blir.

Datum: Måndag den 27 Oktober 2003 Kl: 09:53
Hur många av dessa elithundar som tävlas i högsta klass används på vanlig "torparjakt" ?
Eller är det så att dessa hundar används mest för tävlig?
Om man hittar en hund som är nordisk jaktchampion, kan man veta var den har tagit sin huvuddel av vinsterna på tävling? Går det att se protokoll ifrån tävlingarna?

Är den utställd i alla länder som den har gått jaktprov på eller är det bara ett land?

Datum: Måndag den 27 Oktober 2003 Kl: 09:51
ett ps till hundar med SJCH är ju faktiskt att de alla måste vara godkända på praktisk jakt= de kan alla jaga och fungera på riktig jakt. Bättre med tietln alltså än bara en sklät etta i ÖKL eller liknande. Nåt att tänka på.

Datum: Måndag den 27 Oktober 2003 Kl: 09:47

Ligger en hel del i det uttalandet men många JCH är ju just de som även syns mest på varmviltsproven samt de större jakterna runt omkring oss:))

Beror ju ibland en del på vad gör slags jakt man behöver hunden till:)Kvaliten i dessa linjer är dock så pass jämn att man kan vara rätt säker på att få en mkt bra jakthund.

God ide är ju dock att låta valet ta sin tid.

Mvh P

Datum: Måndag den 27 Oktober 2003 Kl: 08:49
PW.
Har tittat men jag har inte bråttom så jag ska kolla runt på lite utställningar och jaktprov framöver så jag får se dom "live" också.
Ska även titta på sjukdomssidan så man inte köper en dålig hund så att säga.

Men det Tekla skrev var bra sagt, "Championat i sig själv genererar inte med automatik bra jakthundar."

Så framtiden får visa vad det blir.

Datum: Måndag den 27 Oktober 2003 Kl: 07:26

Mikael.. kika på länkarna på vår sida så kommer Du se en del Labbekannlar som vi anser har mkt goda labbar och som har de linjer som presterar mest och bäst både här i vårt land samt utomlands.

Lycka till i jakten på en labe!

Mvh Pw

http://www.fimpen.com

Datum: Fredag den 24 Oktober 2003 Kl: 22:47
Hej igen Mikael.

Jag är säker på att du hittar en trevlig jakthund hos någon av våra etablerade uppfödare av just - jakthundar. En duktig jakthund har en bra exteriör - annars kan den inte jobba på ett smidigt sätt. Championat i sig själv genererar inte med automatik bra jakthundar. Men om man ändå vill ha föräldradjur med JCh-titel så kan du nog lugnt vända dig till uppfödare med sådana titlar på avelsdjuren - säkerligen har 90% av JCh sin utställningstvåa...

Lycka till!

Datum: Fredag den 24 Oktober 2003 Kl: 22:01
Hmmm
Alltså ska man leta efter den hund som har INTJCh
då vet man att man har allt i kombination med motsvarighet i utställningen. Har man allt då?

Finns det nån så hund i sverige som dessutom har valpar snart?

Om det nu inte finns nån sån hund med valpar, vad ska man dra ner på, jakten eller utstäälningen???

Datum: Fredag den 24 Oktober 2003 Kl: 21:51
Javisst är det konstigt? Men det beror på att varje land har sina egna regler och för att bli NORDJCh måste man ha JCh i minst tre nordiska länder. Och flera av dessa gör minsann inte avkall på exteriöra meriter i sina arbetschampionat. (Det gör nu inte Sverige heller - när det gäller Viltspårschampionat, Lydnadschampionat, Brukschampionat etc). Vad jag förstår är SSRK den enda hundklubb i landet som har ett arbetschampionat okopplat till utställningsmerit (möjligen har Border Collie något liknande för sitt vallhundschampionat?).

Går vi in på de Internationella championaten (både utst och jakt samt bruks, lydn etc) så är det FCI som bestämmer här. Och man kan inte bli INTUCh - alltså internationell utställningschampion, utan jaktmeriter. Så här står det i Tävlingsbestämmelserna för INTUCh (gäller ej amr cocker): "Två CACIB utdelade i två länder av två domare SAMT jaktprovsmerit (se SUCh)..."

Det internationella Jaktchampionatet, INTJCh, har motsvarande krav - förutom två CACIT i två länder ska hunden ha lägst en 2:a i kvalitetsbedömning på INTERNATIONELL utställning vid lägst 15 månaders ålder.

Det är mycket att hålla reda på alltså. Men enklast blir det ju om man kör på med sin hund och både jaktmeriterar och ställer ut.

Datum: Fredag den 24 Oktober 2003 Kl: 20:22
Konstigt det har blivit,,, man kan bli NORDUCH utan meriter
men inte jakt dito utan utställning.
Just nu fattar jag nästan ingenting.
Men om jag försöker förstå så är det så här att nordisk champion kan man bli utan jaktmerit, men nordisk jaktchampion kan man INTE bli utan utställningsmerit?
Vore det inte bättre att det vore lika för alla? att vill man ha utställningschampionen så måste man kunna jaga lite iallafall?
och likadant för jaktisarna att man måste vara lite snygg för att få sin titel?

Ja inte vet jag men det är ju då inte enkelt för en vanlig dödlig att hålla isär begreppen....

Datum: Fredag den 24 Oktober 2003 Kl: 16:57
Ja, Jon, och ändå var det just titlarna som var det springande budskapet för dessa skulle tala om i framtidens stamtavlor vad dagens hundar står för. Med det lilla parentestecknet behöver ingen vandra i okunnighet men NORDUCh säger ingenting längre. Dock kan man inte bli NORDJCh utan utställningsmerit... det är lite lustigt att det inte är likadant här. Men det beror på att i övriga nordiska länder måste hunden ha en utställningsmerit för att få erövra det nationella championatet. Fast det är bra tycker jag. Lite fason ska det väl kunna vara på våra championat.

Datum: Fredag den 24 Oktober 2003 Kl: 15:36
och inte är det ngt lättare när man kan nå ett NORDUCH utan 2a ÖKL och utan parentes.....!! Snacka om vilseledande titel

Datum: Fredag den 24 Oktober 2003 Kl: 14:35
Jo det förstår jag.
Men med dessa nya regler med paranteser hit och dit plus alla engelska meriter är det inte så lätt att veta vad man eventuellt ska köpa.

Och hur vet man vad en bra uppfödare är? är det den som har mest meriter?
Ja lätt är det inte.

Datum: Fredag den 24 Oktober 2003 Kl: 14:22

Eller så väljer man hundar från de uppfödare som fortfarande lyckas få fram många bra jakhundar:)

Datum: Fredag den 24 Oktober 2003 Kl: 13:32
Så då är det så med labrador också? enligt alla inlägg här och JK.s inlägg så är det väl bara att titta efter en annan ras.

Datum: Fredag den 24 Oktober 2003 Kl: 13:25

Det är många raser där det inte finns kvar "någonting" längre.... eller, bara finns små smulor kvar.

Tyvärr...

Datum: Torsdag den 23 Oktober 2003 Kl: 13:00
Så detta kommer att betyda att man kan styra sin rastyp helt efter sina egna ideer???
eller har jag fel?
Då blir det ju inget kvar av nånting

Datum: Torsdag den 23 Oktober 2003 Kl: 11:16

Tack JK för de sanna orden. Instämmer helt och hållet.

Namn: JK
Datum: Torsdag den 23 Oktober 2003 Kl: 10:56
Merde...Meriter och bedömmningar anpassas efter olika människors intresse och "behov" istället för att anpassas efter hunden(rasens) behov. Tragiskt men sant.
Det har redan gått så långt att det inte finns någon återvändo för retrievern, hoppas att det finns några uppfödare som tar tag i och avlar förnuftigt så att det finns jakthundar kvar om 20 år.

Datum: Torsdag den 23 Oktober 2003 Kl: 09:14
Vad bidde det av följande meningar när det gäller det NORDUCH saxat ur SSRKs remiss angående championatreglerna......??

"Ett nytt championatsystem bör grundas på det faktum att olika avelsinriktningar har olika behov av stöd. Det bör därför rymma såväl den mer renodlat jaktinriktade aveln och den mer renodlat utställningsinriktade aveln som den dual purpose-inriktade aveln. Förekomsten av en bibehållen championatmodell med till viss del kopplade meriter bör också i fortsättningen medverka till att aveln i rimlig omfattning kan bedrivas med en helhetssyn på hunden."

Namn: Nettan
Datum: Onsdag den 22 Oktober 2003 Kl: 19:26
Tack Tekla! :)

Datum: Onsdag den 22 Oktober 2003 Kl: 17:44
För att komma ur den något jobbiga diskussionen mellan diverse jägartävlanden här, så kan vi ju alltid gå tillbaka till frågan som tarvar ett svar - hur kan man bli NORDUCh utan jaktmerit.

Faktum är att det står så här i SKKs Championatbestämmelser:

Nordiskt Utställningschampionat tilldeleas den hund som erhållit godkänt utställningschampionat i tre av de nordiska länderna.

Och eftersom vi i Sverige med spaniel och retriever numera har ett godkänt utställningschampionat utan jaktmerit, U(u)Ch, så blir det så här. Om man har ett "riktigt" UCh (alltså MED jaktmeriten) så ser inte det Nordiska Championatet annorlunda ut. Lite synd, tycker jag, eftersom det inte syns om hunden har jaktmerit eller inte.

Namn: Nettan
Datum: Onsdag den 22 Oktober 2003 Kl: 16:15
Jag skulle precis som Sara vilja veta VARFÖR man kan bli NORDUCH utan jaktmerit.

Namn:
Datum: Onsdag den 22 Oktober 2003 Kl: 12:41
när det finns spaniel

Namn:
Datum: Onsdag den 22 Oktober 2003 Kl: 12:40
ja tur man inte håller på med labbar

Namn: Urtypen
Datum: Onsdag den 22 Oktober 2003 Kl: 12:24

Melker. Som man bäddar får man ligga. Chivas bäddar noga. Har föga med andra på detta forum att göra. Bara en som inte inser att han går över gränsen ideligen...
Annars är detta ett bra forum. Tack.

Datum: Onsdag den 22 Oktober 2003 Kl: 12:13
Klockemagaren,
Vad är ditt problem,
Du har ingen aning om vem jag är eller vilka marker jag har till mitt förfogande, Hur du kan komma med påståenden att jag har obefintliga fakta om min jakt är för mej en gåta.

jag har licenser och tillstånd plus marker att kunna jaga året runt dygnet runt.
Jag tränar mina hundar på det sätt som ger mej mest till den jakten jag bedriver.
Att ställa upp på jaktprov är ett sätt att bedömma kvaliten på hundarna i avelsyfte. Jag ska inte avla på mina hundar så då faller det att få dom högt meriterade.

Skillnaden mellan din jakt och min är att min säsong slutar aldrig jag kan om jag så vill jaga jämt.

Och om du vill ha när var hur, hur mycket jag jagar så finns även det på papper, men att lägga ut det skulle ju bara få dej en anledning att beskylla mej för att jag ljugit om det oxå.

Och för din information kan jag berätta att jag har lagt ner cirka 150'000kr på mina hundar i resor, träning och utrustning. Men att då få säga att jag har bra hundar är tydligen för mycket i detta land.

Datum: Onsdag den 22 Oktober 2003 Kl: 12:12
Hallå retrievermänniskor,
Ni kanske borde starta en parallelltråd till "Arg hund". Mitt förslag på trådnamn är "Kverulanta hundförare" ;-)

Namn: Klockemagaren
Datum: Onsdag den 22 Oktober 2003 Kl: 11:46
Ja chivas det kanske är bäst att inte lägga fram obefintlig fakta.
Avundsjuk varför? jag jagar från september till mitten av januari, resten av året jobbar jag och tränar med hundarna så att de kan vissa resultat på tävling och jakt,där det är andra personer inte jag som bedömer deras kvalite.
ja jag har den möjligheten att själva styra och ställa med arbetstiden där fins mat på bordet iallafall.
Så chivas där fins sedan 11 säsonger i datorn
" när, var, varför och hur mycket,inklusive tävlingsresultat" dessförinnan i bokform detta kan jag ställa till förfogande "kan DU"

Datum: Onsdag den 22 Oktober 2003 Kl: 10:24
men svaret på ursprungsfrågan var ju ja... vad gör det då att man sedan fortsätter om andra vinklingar i en debatt?

Namn: Sara Lindskog
Datum: Onsdag den 22 Oktober 2003 Kl: 10:21
Jag startade en fråga om nya CHAMPIONAT REGLERNA och undrade varför man kan bli NORDISK UTSTÄLLNINGSCHAMPION (NORDUCH) utan 2a ÖKL.

Men att sedan vissa personer har svårt att syssla med annat än pajkastning och har svårt att hålla sig till ämnet gör att detta forum, må vara vilken fråga som helst knappast är värt läsa och besöka längre.

Ha en fortsatt skön höst!

Med vänlig hälsning Sara Lindskog

Datum: Onsdag den 22 Oktober 2003 Kl: 10:20
Klockemagaren
ja jösses.. är det den svenska avundsjukan som rammlade fram.
Orkar inte ens bemöda mej att lägga fram fakta.

Namn: Tony
Datum: Onsdag den 22 Oktober 2003 Kl: 10:18
Man kan ju gå ut varje dag och jaga sork om man vill och sedan säga att man har jagat 365 dagar på ett år. Det beror ju helt på hur man räknar. Ingen av oss vet väl egentligen hur Chivas jaktår ser ut eller? Han kanske har tid att jag väldigt mycket, inget konstigt med det. Jag har en bekant som har ett hetidsjobb och han jagar nära på 130 dagar på ett år. Vissa älgkägare sitter 90 dagar på ett pass. Vips 90 jaktdagar!
Oftast hinner man titta till mailen eller Birddog även under en jaktdag om man sover hemma vill säga.

Mvh Tony

Datum: Onsdag den 22 Oktober 2003 Kl: 10:07
någon av hundarna som behöver 24h på sig att återhämta sig var visst helt sönderjagad ett tag för att kort därefter vara den bästa labben i hela sveriga. Det snackas mycket helt klart. Huka er gubbar. När det gäller Chivas så är vi alla bara små okunniga gossar utan erfarenhet och utan bra hundar.

Namn: Klockemagaren
Datum: Onsdag den 22 Oktober 2003 Kl: 10:01
Ja PW. Han med de litterära uppkastningarna har upplevt mer än alla andra plus att han jagar 130-160 dagar om året.
Är det på icke säsong eller? För han sitter här på forumet och häcker dagligen tydligen efter att ha läst ingenom de sista 2 veckornas inlägg där han svarar på allt och ingenting mitt i jaktsäsongen.
Eller väntar han på att hundarna skall vakna efter 2 timmars ankeapportering? där dom tydligen behöver 24 timmar på sej för återhämtning, men det är klart att har man urtypen utseendemässigt av labradoren så kan de behövas
Då kan man drömma om jakterna istället för att utföra dem.
Dröm och verklighet flytter ofta samman för vissa

Datum: Onsdag den 22 Oktober 2003 Kl: 09:41
Ja det kan jag hålla med dej om.
Men jag hinner väl det oxå

Datum: Onsdag den 22 Oktober 2003 Kl: 09:40
Synd bara att Du inte fått uppleva alla de Labbar som faktiskt finns som visar upp så många utmärkta mentala eganskaper som visar att de knappast är utdöende som goda jakthundar:)

Datum: Onsdag den 22 Oktober 2003 Kl: 09:01
Alla har väl upplevet olika saker och tur är väl det, det är ju det som gör mångfalden i livet.

Tex har jag upplevt ståndskall på kanadagås med labrador,
Om man som jag jagar mellan 130-160 dagar per år så är det ju kanske naturligt att man upplever andra saker än den som är ute 3 dagar per år på älgjakten och sitter och vakar på älgkalv.

Datum: Onsdag den 22 Oktober 2003 Kl: 08:50

Ja, Chivas för Du har ju förstås upplevt mer än alla andra.. som vanligt...;)

Datum: Onsdag den 22 Oktober 2003 Kl: 08:45
Och jag får väl kontra då med att säga att jag hitills inte har träffat på EN ENDA översexuell DP/Utställnings labbe.
Synd att du har träffat dom flesta.

Datum: Onsdag den 22 Oktober 2003 Kl: 08:43
Ja du och jag lever i 2 skilda världar av erfarenheter så det är ingen mening att tala om detta ämne.
Du ger dej aldrig och jag kommer inte heller att göra det.
Men det finns mer under solen än vad du kanske har upplevt.

Datum: Tisdag den 21 Oktober 2003 Kl: 22:18
Inte särskilt svårt att leta fram de inlägg du gjort där du talar om jaktlabbar.

Just i detta fallet så kommenterade jag mest detta som du skrev...

"En barnfamilj vill kanske inte ha en jaktfanatiker till hund hemma och köper då en lungnare variant då har intresset styrt och är det tillräckligt många som vill ha en lung och sävlig hund så styrs efterfrågan till den sorten"

Det var det jag menade med att de som kommer med jobbiga labar till kurser för att de har problem inte har köpt jaktfanatiker utan just sällskapsavlade/utställningsavlade hundar. Synd att det inte gav de en lugn och sävlig hund då....

För den som önskatr se dina inlägg om jaktlabbarna så är det bara att följa trådarna i detta eviga ämne...

Namn: Tor
Datum: Tisdag den 21 Oktober 2003 Kl: 10:45
Chivas, är intresserad av att veta vad du har för labbe. Maila mig gärna! Mvh

Datum: Tisdag den 21 Oktober 2003 Kl: 08:07
PW.
Jag har inte nånstans skrivit om jaktlabbar.
Det finns alla varianter i alla led så var inte så snabb att dömma ut inläggen.

Datum: Tisdag den 21 Oktober 2003 Kl: 07:43
Jag kan ju påpeka för Chivas då att de "barnfamiljer som valt en sällskapshund"... som kommer till klubbarna och har problem med ostyriga hispiga översexuella labbar inte har jaktlabbar!De har "vanliga sällskaps alt. utstälningsavlade labbar!"

Just jaktretrivern har/hade just de mentala egenskaperna som gav en mkt fin familjehund som gjorde våra retrievers så popoulära. Alltså den mentaliteten som inte utställningshundarna har...eller som bara vissa dito har.

Chivas får som vanligt jaktlinjernas hundar att låta som några slags vilddjur som inte går att ha i ett vanliga hem vilket alla vi som har daglig kontakt med dessa naturligtvis inte känner till. Samtliga jaktlabbar och jaktgolden osv jag kommer i kontakt med är mkt mjuka, lugna och trevliga sällskapshundar utanför arbetet som är med bland folk när man bara siter inne och fikar osv utan att fara runt opch härja. Men när det arbetas så är det full fart men dock UTAN at vara för egensinniga och envisa osv...

Faktum kvarstår. En hund som tappar sina jaktliga egenskaper har inte klängre de mentala viktiga bitarna kvar! Jaktmeriter ÄR viktiga men då de inte längre sätts som en nödvändig merit i "vissa led" så kommer allt fler av dagens retrievers att elt mindre vara rastypiska i såväl mentalitet som utseende.

Namn: Arne S
Datum: Lördag den 18 Oktober 2003 Kl: 20:34
Blir lite intresserad av att blanda mig i debatten om de olika championaten.

Jag tycker mig se att parenteserna på jaktsidan, alltså SJ(j)Ch, är mycket få. Det torde vara så att de allra flesta vill ha ett gammaldags jaktchampionat. Detta gäller ju då på jaktsidan.
På utställningssidan har vi fått drösvis med nya parenteschampionat. Det ser vi i resultatlistor, i olika klubbtidningar, på hemsidor etc. Ändå var det jaktfolket som drog igång hela karusellen för några år sedan. Det hette då att jägareliten skulle slippa tramsa på utställningar där de blev hånade och bespottade av domare, funktionärer och medtävlande (för att de hade hundar av andra typer än de på utställning gängse.) Utställningsmaffian vädrade morgonluft och aldrig tidigare (eller senare) har väl dessa två falanger gått in för att strida om en gemensam sak. Trots massiva protester i landet hos rasklubbarna bl a, godtogs championatförslaget.
I ett försök att få in någon typ av exteriör beskrivning av SJ(j)CH - med tanke på att dokumentera t ex krypta hundar, felfärgade, kraftiga tandbortfall etc (t o m rasrenhet!), genomdrevs detta krav på beskrivning av klubbens Fullmäktige. Tanken är nog inte så dum. Hur ska aveln kunna bedrivas då ingen dokumentation finns om just dessa viktiga detaljer? Det gäller dock nu för den ansvariga klubben att förvalta dessa beskrivningar och göra något åt alla uppgifter så de kommer aveln till godo - först då är det OK med denna beskrivning. Dock har jag ingen aning om var dessa protokoll förvaras eller om dom överhuvudtaget studeras av någon rasklubb.

Datum: Fredag den 17 Oktober 2003 Kl: 09:16
Jon
Jag håller med dej

Datum: Torsdag den 16 Oktober 2003 Kl: 22:06
Chivas - Uppfödaren till din hund kanske tog häsnyn till egenskaper och inte enbart till utseende. Jag tror det är därför du har en så fin hund som du beskriver. Men jag kan ändå inte tycka att det är till raser fördel att man idag kan bli champion hur som helst. Jag är säkert gammelmodig men att nå ett championat ska "kosta" lite krafter hos både uppfödare och ägare och då i första hand är det på utställningschampionatet jag tänker.

Datum: Torsdag den 16 Oktober 2003 Kl: 21:52
Jo visst är det så, men tyvärr har jag sett alldeles för många som inte har ett typiskt retriver temperament.
Labradoren är snart förstörd som ras och jag skyller på alla och ingen.
Urtypen för labrador är utrotningshotad som art.
Det var någon som skrev om gammla foton på hur labben såg ut för 50-70 år sen.
Det är ju denna som står som modell för labradoren och då får jag faktiskt vara så jävla osvensk och säga att jag har en sån hemma som just nu ligger och sover efter en andjakt.
En total jaktmaskin med en motor som inte är av denna värld men dock lugn som en filbunke när det inte är jakt.
Plus att han är korrekt vinklad enligt rasstandaren och friröntgad. Synd att han börjar bli gammal bara.

Men såna hundar föds inte längre tyvärr.

Datum: Torsdag den 16 Oktober 2003 Kl: 20:37
HEJ chivas!
Har du tänkt i det banorna att retrievern kanske har blivit en trevlig familjehund p.g.a det kanske är framavlade med vissa bruksegenskaper. Om man inte tar hänsyn till detta, tror du att den i framtiden kommer att vara lika trevlig och ha ett typiskt retrivertemprament?

Datum: Torsdag den 16 Oktober 2003 Kl: 20:20
Den mentala delen ska utställningen delvis bedömma men som allting i bedömningssporter så är det domaren som dömmer.

En barnfamilj vill kanske inte ha en jaktfanatiker till hund hemma och köper då en lungnare variant då har intresset styrt och är det tillräckligt många som vill ha en lung och sävlig hund så styrs efterfrågan till den sorten

En barnfamilj skiter nog ganska mycket i bruksegenskaperna
när man "bara" vill ha en hund

Datum: Torsdag den 16 Oktober 2003 Kl: 16:14
En grund förutsättning att få så optimal hund mentalt och socialt är att bevara en retrieverns "bruksegenskaper". Oavsett vilket intresse jag har, även sällskapsintresserade borde vara intresserad av detta retrieverns egenskaper bevaras. Jag tror inte att det är till fördel att retrievern i dag kan bli champion utan jaktmerit.

Det skall väl för sjutton inte handla om personers intresseinriktning som ska få avgöra en ras "bruksegenskaper", eller? Det finns väl dock en rasstandard som föreskriver något om den mentala delen också?

Datum: Torsdag den 16 Oktober 2003 Kl: 14:44
Alla raser mår bra av att aktiveras helt sant,
Men ett annat problem finns oxå det är dom som inte jagar men vill ha en labrador. Alltså finns det folk som föder upp labbar/golden som är tänkta till sällskap och på dessa hundar så tror jag knappast man tittar på hur mycket jaktlust det finns utan snarare att det inte finns nån jaktlust.

Efterfrågan styr tillgången, så enkelt är det, vill alla ha en typ av hund så blir det den som gäller sen att det finns fler blir då ointressant för den stora massan så att säga.

Namn: Nisse
Datum: Torsdag den 16 Oktober 2003 Kl: 14:25
Att labrador och golden redan var delade raser innan de nya reglerna blev verklighet är självklart sant och inte så mycket att göra något åt nu, vilket jag i och för sig tycker är synd. En delad ras kan väl aldrig betraktas som det ideala, då det bla minskar (delar) avelsbasen avsevärt.

Tråkigare är det att de andra raserna ska gå samma öde till mötes och risken är att de kommer sluta som rena utställnings och sällskapshundar då det jaktliga intresset kanske tryter. Alla hundar mår nog bäst av att få arbeta och retrievers är inget undantag.

Datum: Torsdag den 16 Oktober 2003 Kl: 11:38
Men hur i fridens namn kan man bli NORDUCH utan 2:A ÖKL på jaktprov. Påtal om den exteriöra beskrivningen så har jag en förnimelse att den är borta om en kort sund. Den kom nog till för att lugna de som hade en annan uppfattning.

Sidan som vann striden om dessa förändringar var mycket duktiga på lobbing... Kanske de är lika pigg idag att hjälpa till att rätta fiaskot med NORDUCH o exteriörbeskrivningen...

Hallo var är NI????

Datum: Torsdag den 16 Oktober 2003 Kl: 08:34
Sorg och bedreövelse... nä! Detta har pågått länge redan innan man hojtade om delning av championaten och ändå hjälpte inte det tidigare systemet. Raserna delades ändå.

Jag är glad så länge jag kan hitta riktiga aportörer som fungerar så som dessa ska fungera! Det hade DP och showhundarna kunnat visa att de kunde förr med men det gjorde de ändock inte och då gör det ju inte mig något att de inte gör det nu heller. OM de KAN så kan de faktiskt göra det nu med men det är bara det att de inte gör det....de blir champions nu och ägarna verkar glada. Kul:)

Den exteriöra standarden kan läsas precis hur som helst och när hundarna inte lever upp till den skrivna standarden så skriver man om standarden. Inget nytt det heller tyvärr. Men bilderna från förr är tydliga och jakthundarna har alltid fungerat och ska bara fungera på ett visst sätt. Det är det enda som inte ändrat sig genom åren.

Nåja.. som sagt. Jag är nöjd så länga jag hittar min hund som jag är nöjd med och tycker att det är trevligt om alla andra är glada med sina hundar. Det år faktiskt att hitta en hundtyp som passar alla smaker, sen kan ju jag ha min egen åsikt om hundarnas utseende i utställningsringarna och deras icke jaktliga förmåga....

Namn: Johan
Datum: Torsdag den 16 Oktober 2003 Kl: 07:17
Chivas, du har helt rätt.

Datum: Onsdag den 15 Oktober 2003 Kl: 21:01
Älghundar är ju inte direkt ett första val för den som bara vill ha en hund utan de raserna går ju mestadels till jägare.

Datum: Onsdag den 15 Oktober 2003 Kl: 19:30
Älghundsklubben har i vilket fall som helst lagt mest krut på att få fram jaktdugliga individer. För på en älghund krävs det att den är JCH innan den kan bli UCH. Och med dom reglerna skulle det väl inte vara många labbar som blir UCH:)
Och så tror jag att exteriörbeskrivningen blir registrerad, jag fick skicka min till ssrks kansli.

Datum: Onsdag den 15 Oktober 2003 Kl: 17:57
Var det kommer ifrån beror nog på vem man lyssnar på.
En sak är iallafall säker det gör det ju inte lättare att reda ut vad som är vad när man som förstagångsköpare tittar på valpar och deras föräldrar.

En sak är säker, inget av allt detta trams och nonsens för rasen framåt utan snarare så splittrar det redan dom trasiga leden ännu mer.

Helt otroligt hur en rasstandard kan tolkas så olika.
Jag tror mer o mer på ideerna som tex älghunds klubbarna har. Du ska ha en tvåa minst på utställning för att få ställa upp på jaktprov för att säkerställa att en "gråhund" ser ut som den ska anatomiskt och för att rasen ska behålla sin särprägel som ras.

För till sist är det faktiskt det som en utställning ska titta på hur hunden ANATOMISKT är konstruerad. Allt det andra är tävling med cert bir o allt vad det heter.

Och det kan ju faktiskt vara så illa att vissa hundar är så dåligt anatomiskt konstruerade att de inte ens kan bedömmas att få en trea. Och då är det faktiskt så att det ur avelssynpunkt inte är en lämplig hund att avla på.

För allt detta med utställningar och jaktprov är till för att bedömma hur hunden är i avelssyfte.

Och att man sen genom en beskrivning av hur hunden ser ut ges en biljett att få tävla tycker jag att man har missat själva ideen med prov och utställning.

Namn: JK
Datum: Onsdag den 15 Oktober 2003 Kl: 17:30
när jaktmeriten avskaffades för att kunna få sitt uch, så var det någon som ansåg att något ska det finnas...därför beslöt fullmäktige om just exteriörbeskrivningen. Men paradoxalt nog så finns det inget motsvarande för att få sitt uch, typ att man är gödkänd på apporterings test etc!
Så var det kommer ifrån är väl inte så svårt att räkna ut?

Datum: Onsdag den 15 Oktober 2003 Kl: 16:24
En fråga, Var det inte dom som har de mer tunnare varianterna av labrador som genomdrev allt detta med okopplade championat titlar?

Nån skrev att vi känner olust att visa upp våra hundar på utställning, en beskriving är bättre för oss. Det tråkiga är att beskrivningen är inget värt utom en biljett för att få starta på prov.

Datum: Onsdag den 15 Oktober 2003 Kl: 15:16
Skämtar ni kan man bli NORDUCH utan 2:a ÖKL? Och är det möjligt att det görs en exteriörbeskrivning utan att det registeras någonstans?

PS. Bäst att hålla fast sig så man inte trillar av stolen..

Datum: Onsdag den 15 Oktober 2003 Kl: 15:00
Precis JK....det handlar om starka påtryckargrupper som är sig själv närmast.

Namn: Jk
Datum: Onsdag den 15 Oktober 2003 Kl: 13:30
Såhär blir det när starka påtryckargrupper med endast sitt eget intresse får sin vilja igenom!
Titta bara den sk. exteriörbeskrivningen som infördes.
Vad gagnar det raserna? INGET, det är endast en "biljett" för att få starta på vissa prov. Hunden behöver inte ens vara rastypisk eller förtjänat ett 3:e pris på vanligr utställning....MEN den är exteriörbeskriven.....Och vem tjänar pengar på det? Det göra våra exteriördomare som stoppar hela 100-lappen i egen ficka! Var kan man då tjäna pengar? Jo, man tar chansen att arrangera detta på jaktproven där det finns mycket folk som sällan går på en vanlig utställning, och visst när man ändå går där & väntar på sin tur eller prisutdelningen så kan det väl vara kul att få hunden exteriörbeskriven!!!!...såvitt jag vet så blir det inte ens registrerat någonstans, ingen prisvalör utan endast en "biljett" för att få starta på viss typ av jaktprov.M.a.o SKANDAL av SSRK som släppte igen om detta förslag.

Namn:
Datum: Onsdag den 15 Oktober 2003 Kl: 10:53
Klart man blir besviken på de nya reglerna när det finns en genväg på att bli NORDUCH utan 2:a Ökl.

Vem ska ske skillnaden i stamtavlan på NORDUCH o NORDUCH. Det stora argumenten för införande av de nya reglerna var ett av det viktigaste, som ngn tidigare nämt varudeklaration.

Vilket FIASKO och vilken BLUNDER det har blivit när man kan ta genvägen som i fallet med NORDUCH. Var sig man är jaktintresserad eller showintresserad som borde man tycka att man ska förkasta tvetydiga regler.

Datum: Onsdag den 15 Oktober 2003 Kl: 10:28
Madde, visst är det trevligt med glada hundar, men det krävs lite mer än det på jaktprov. Vi har en hel del glada "utställningsgolden" också som är totalt värdelösa vid jakt. Tyvärr verkar en del domare på utställning prioritera tunga, stora (alldeles för stora)flattar, framförallt hanar. Flotta att se på men alldeles för mycket kropp. Lite av vad man kan se på setter raserna, show settrar.

Namn: Madde
Datum: Tisdag den 14 Oktober 2003 Kl: 16:45
Jag upplever, från de få utställningar jag har bevistat, att många domare premierar flattar med livligt temperament i utställningsringen. Det finns ju en tydlig skillnad på sättet att ställa de olika retrieverraserna, där flattarna s a s ska "stå själva" med en "intensivt viftande svans" (det sista är taget direkt ur rasstandarden). Låt oss hoppas att detta håller i sig!

Datum: Tisdag den 14 Oktober 2003 Kl: 16:28
Precis! Utdelning av cert i jaktklass vore utmärkt!

Datum: Tisdag den 14 Oktober 2003 Kl: 15:20
Håller med Nisse! Om vi nu snackar om de vanligaste retriever raserna, så är det nog redan "kört" för både labbarna och golden. Men för flattarna kommer de nya reglerna att bli rena fördärvet tyvärr. Visst kan det vara bra med lite lugnare flattar men risken är att vi får svarta golden på prov om ni förstår vad jag menar. Det kommer att avlas mer på utseendet och för att kunna sälja dessa kommer vissa uppfödare att sträva efter lugna flattar.Inte för att snacka skit om golden, det finns jättebra jakthundar där också men de flesta har för lite jäklaranamma av den rasen. Det är ju beundransvärt vad uppfödarna på flat har lyckats med, en hund som man ena dagen kan ta cert med och den andra åker och tar ett 1:a pris med på jaktprov.
Nä, det bästa vore om vi som har flat fick lite speciella regler (som redan finns på andra raser), cert från jaktklass!

Häsningar från en som har både Golden & Flat!

Datum: Tisdag den 14 Oktober 2003 Kl: 10:53
Nu gäller ju championatsreglerna för fler raser än labradoren och jag tror det slår hårdare på de raser som tidigare lyckats hålla sin ras sammanhållen, vilket i framtiden nog är ett minne blott.

Datum: Lördag den 11 Oktober 2003 Kl: 23:16
och det jag menade med variation med labben är att den är mångsidig i sitt sätt, tex preparat hund, jakt hund ledarhund och så vidare

Datum: Lördag den 11 Oktober 2003 Kl: 23:15
Jo men det är skillnad på variation och variation, att det är en en liten klubb på 200 medlemmar som har stående labbar är snarare ett pitoreskt inslag än det som händer i övrigt med labbarna i Sverige,

Men ska man vara totalt ärlig så är alla avsteg från rasstandarden oavsett ras ett steg i fel riktning.

Om man tar dom mest xtrema labbarna åt båda håll så kan man knappt tro att det är samma ras, då är det nåt som är fel seriöst fel.,

Namn: Nilla
Datum: Lördag den 11 Oktober 2003 Kl: 22:32
Men Chivas...

Du skrev ju nyss i tråden om Pointing labradors att det är trevligt med en stor variation på labbarna.

Men nu skriver du, motsägelsefullt, att det är sorgligt att labben är delad i flera grupper.

Hur menar du egentligen?

Datum: Lördag den 11 Oktober 2003 Kl: 20:05
Jag är fullt medveten om vad jaktproven och utställningarna är till för, Det är därför jag nu mer skiter i alltihop eftersom grundtanken är förstörd genom parentes championat.

Sorligt men sant labben är nu mer delad i flera grupper och nån homogen ras finns inte kvar.

Namn: Gittan
Datum: Lördag den 11 Oktober 2003 Kl: 16:40
Chivas- Du bryr dig inte om championaten du vill bara ha en hund som är duktig på att jaga. Varför tror du det finns jaktprov och utställningar jo för att ta fram duktiga jakthundar som ser ut som labradorer och inget annat.

Namn: Andreas
Datum: Fredag den 10 Oktober 2003 Kl: 22:44
Till Sara - detta forum förstörs av ett gäng som tror att de måste svara på allt och till alla.

Jag tycker också att det är ett märkligt kryphål. Varför det har blivit så här kan inte jag säga men förbaskat synd. Hoppas det finns ngn som kan ge en vettig och seriös förklaring, oavsett vad man själv har för intresseinriktning

Datum: Fredag den 10 Oktober 2003 Kl: 20:52
Ja det beror ju på hur man ser på bilderna.
Men läsa rasstandarden är det få som klarar av tyvärr

Namn: Mona
Datum: Fredag den 10 Oktober 2003 Kl: 17:32
Dom som blir jaktchampions som labbar ser precis ut som labbar! Dock inte som den moderna show-dual-hunden. Men all bilddokumentation på labbe sen sekelskiftet talar sitt tydliga språk.

Datum: Fredag den 10 Oktober 2003 Kl: 16:24
Vänd på det oxå. Hur kan man bli jaktchampion utan att se ut som en labbe?
Inget att bry sej om låt dom hållas med sina championat alltid är det nån som blir glad. Jag vill ha en hund som är duktig på att jaga om han sen är champion kvittar fullständigt. Jakt eller utställning är bara en grej för aveln har inget med jakten att göra.

Datum: Fredag den 10 Oktober 2003 Kl: 15:59
Självfallet Johan, borde det vara så, men tyvärr så blir du NORUCH utan parentes och med ringa jaktmerit.

Datum: Fredag den 10 Oktober 2003 Kl: 15:10
Men då är väl beteckningen NORD(u)UCH? Om hunden blir jaktshampion utan en tvåa på utställning så betecknas det väl med SJ(j)CH. Så det finns två beteckningar på vardera jaktchampion och utställningschampion.

Datum: Fredag den 10 Oktober 2003 Kl: 14:41

Angående championatregler! Är det ingen som tycker att det är konstigt att man kan bli NORDUCH utan att ha jaktmeriten (2a ÖKL)? Är det den s.k varúdeklaration för framtiden, d.v.s titlarna skulle ju visa vad hunden gick för?

<< tillbaka
EftersöksService: 798    ApportService: 451    Forum: 28 806    
Startsida