Log in
 Unghund på jakt...  
Namn: Nettan
Datum: Fredag den 31 Oktober 2003 Kl: 18:51
Hej!
Var bara tvungen att leta upp denna tråd och friska upp minnet i vad som sas av er lite mer erfarna. Jag hade med min 6-månders labradorvalp på andjakt i eftermiddags och det gick alldeles utmärkt. Det sköts inte så många änder och hon fick titta på när hennes "storasyster" apporterade och var till min glädje uppmärksam och tyst.
Tack för råden i tråden!

Namn: Maria
Datum: Torsdag den 4 September 2003 Kl: 07:41
Hej rb!
Känner en erfaren fågelhundsuppfödare som tar med unghunden på jakt (dock så pass gammal att den orkar gå en bit), men enbart i syfte att se och lära av de äldre hundarna. Har aldrig provat själv dock men han menar att det funkar bra.

Tråkigt att läsa om vuxna människor som inte har förstått att människor med sina hundar är olika och har olika intressen. För mig är inte själva skjutandet viktigt utan samarbetet med hunden - men det kanske är typiskt för kvinnliga jägare.

Namn: rb
Datum: Tisdag den 2 September 2003 Kl: 12:11
Jag ville bara ge igen lite till fågeljägarn. Visst är man en riktig jägare även om man endast jagar fågel. Svårt eller inte svårt...jag tycker det är fantastiskt kul att jaga småvilt med en bra spaniel, eller att smygjaga rådjur och räv. Men jag tycker även att älgjakten har sin tjusning även om det hela går lite långsammare.

Namn: chivas
Datum: Tisdag den 2 September 2003 Kl: 11:21
Vad är epitetet på en "riktig" jägare? snus hellyhansen och en 9,3*57?

Nej vi som jagar fågel kanske bara leker lite i skogen.

Hur svårt är älgjakt när till o med halvblinda gubbar jagar älg.

Datum: Tisdag den 2 September 2003 Kl: 10:31
Älgjakt är en ju utmaning och samtidigt en fantastisk naturupplevelse. Sitta lugn och stilla i naturen i timmar och höra hundarna arbeta och så plötsligt står den där, vårt största vilt. Visst det är som att träffa en lagårdsvägg, bara något svettigare. Det är annat än att skjuta småfågel..., och "fågeljakt", är man en riktig jägare innan man nedlagt en älg?

Namn: *PW*
Datum: Måndag den 1 September 2003 Kl: 08:20
En unghund bör inte vara med på walk up, klappjakt osv på större fågeljakter för tidigt. Möjligen som passiv hund vid sidan av eller få vara med i miljön utan att vara mitt uppe i händelsernas centrum.

Själv vill jag att mina hundar ska vara helt genomarbetade i lydnaden och stadgan osv innan de får vara med vid den typen av jakt. Innan de är det så är de ofta "med" när vi tränar andra hundar eller är och tittar på jaktprov. De ska tränas i att "inget händer" på prov eller riktiga jakter. Med andra ord så håller jag med Emla i just den frågan. Men innan de får vara med på riktigt "stor fågeljakt" bör de ha gått på linjen osv ordentligt innan och vara färdiga för det arbetet. Passiviteten är A och O i de typen av jekt liksom lydnaden.

På andra frågan om större fågeljakter så blir mitt svar. Vara med i bilen är bra och runt i kring och kanske om det fungerar så går det ju bra att ha med hunden i närheten av arbetet MEN inte alltid som det går eftersom det brukar vara en mkt effektiv jakttyp där man kan vilja förflytta sig snabbt mellan såtarna och där man vill att allt ska flyta snabbt och snyggt och då kan en otränad unghund passa mindre bra i miljön. OM inte annat kan det bli för stressigt för en ung oerfaren hund.

Har dock själv haft med mig 9 månaders hund men då var det på slyngeljakten där jaktledarna osv tyckte att det var helt ok. Vi tog med andra ord allt mkt lugnt och han satt bara med som passiv hund.

Namn: JK
Datum: Fredag den 29 Augusti 2003 Kl: 21:43
"fageljakt", vi ska väl vara glada att de som har intresse för detta. hade alla velat jaga fågel och småvilt så hade kanske inte funnits jaktmarker över till dig och mig?
Sen har väl älgjakten sin tjusning, speciellt när om man jagar i älgtäta område...sist men inte minst så brukar det bli mycket och gott kött.

Datum: Fredag den 29 Augusti 2003 Kl: 15:57
du har fel med träffområdet. Det går utmärkt att skjuta brevid eller åt helvete fel även på en älg tyvärr.

Namn: fageljakt
Datum: Fredag den 29 Augusti 2003 Kl: 15:51
Jag förstår inte det roliga med att jaga älg. Åka bil till 50 meter innan passet. Sitta där som en tomte i åtta timmar. kanske kliver en älg ut. Träffområdet är stort som två tjädertuppar=omöjligt att missa.
Därefter ropa i radion:-Åsa-nesse, hämte traktor ja har skaute. Sedan kommer traktorn och älgen körs iväg. Jakten avslutad. Bilen hem. sedan snabbt förtälja vid och brett vilken naturmänniska och skicklig jägare man är!

Man får bita sig i näven vid fikat på jobbet!

Datum: Fredag den 29 Augusti 2003 Kl: 12:28
Jag trivs med älgjakten - tid för meditation, en väldig massa frisk luft och 80 kg kött i frysen.

Datum: Fredag den 29 Augusti 2003 Kl: 11:41
Jag hade med dom framförallt på fågeljakt för det är det jag jagar mest.
Älgjakten är inge skoj vare sej för en valp eller jägare enligt mej. men ta med dom ut frisk luft har inte en valp dött av. men se till att valpen inte blir kall

Datum: Fredag den 29 Augusti 2003 Kl: 08:17
Tack för tipsen.

Chivas: Tog du även med dem på mer upphetsande jakt såsom klappjakt eller enbart på en relativt händelselös älgjakt?

Torkel: Hon är förstås skott-tränad med olika kalibrar och situationer och hittills helt oberörd av skott.

Datum: Torsdag den 28 Augusti 2003 Kl: 19:55
jag har haft med mina 2 hundar från 10 veckors ålder på jakt. Klart hunden ska med ut i skogen men var beredd på att den kanske inte orkar gå så långt. Och då ska du inte bråka med hunden utan bara ta upp den o bära den ut ur skogen och inse för dej själv att det blev lite mycket idag.
Tänk även på att hunden inte har så mycket hår på magen så en liten filt med ut är inte fel så den inte får urinvägskatarr, Det är inte skoj jag lovar

Datum: Torsdag den 28 Augusti 2003 Kl: 14:21
Tack Emla! Det var vad jag hoppades att svaret skulle bli. Det ska bli skönt att få lite sällskap i skogen, och jag vill att hon ska kunna sitta lungt bredvid mig vid tex purchjakt i framtiden.

Däremot är jag mer tveksam med att ta med henne på spanieljakt av kanin och hare i Skåne. Det kanske skulle bli för mycket...eller?

Namn: Torkel
Datum: Torsdag den 28 Augusti 2003 Kl: 14:20
Bara det självklara: hunden måste vara skottvan om det är risk/chans attt du skjuter.

Namn: Emla
Datum: Torsdag den 28 Augusti 2003 Kl: 14:08
Rent spontant så skulle det kännas rätt för mig att ta med mig min valp/unghund på ett sådant jaktpass. Skulle ett djur fällas så skulle jag inte gå dit och egga hunden utan bara vara lugn i närheten och bete mig som att det var det naturligaste i världen och inget att bry sig om, ta en kopp kaffe och luta mig tillbaka!

Datum: Torsdag den 28 Augusti 2003 Kl: 13:25

Är det bra eller dåligt att ta med sin unghund på jakt. Bör jag tex ta med min 4 månaders unghund på älgjakt nu i höst eller inte? Jag kommer att sitta still på pass dagarna i ända och eventuellt skjuta en älg. Hunden kommer förstås att vara kopplad. Hon kommer självklart inte att få jaga förrän nästa höst.

Är det bra passivitetsträning att ta med hunden på jakt utan att den får jaga eller finns det en risk att den blir jaktidiot av att se vilt fällas?

<< tillbaka
EftersöksService: 798    ApportService: 451    Forum: 28 806    
Startsida