Log in
 Retrieversök...  
Namn: JK
Datum: Torsdag den 3 Juli 2003 Kl: 17:14
Rättelse:
annars är risken för att detta blir ett etablerat felbeteende typ "här är nog inget mer hämta så jag springer in till husse".

Namn: JK
Datum: Torsdag den 3 Juli 2003 Kl: 17:12
Gustav,stannar hunden på söket och söker kontakt med dig,
då hade ja stått kvar, utan tecken eller signaler, ej heller sökt ögonkontakt med hunden.....mao vänta ut den om så det ska ta lite tid. skulle hunden komma in till dig helt spontant under söket, så vänd den så fort du kan om så du ska kasta en dummis för att öka intresset, annars är risken att detta inte blir ett etablerat beteende typ "här är nog inget mer hämta så jag springer in till husse".
Se alltid till att du har "för mycket" dummisar ute i fältet. Jag tycker inte att du ska byta kommando, det handlar mer om att utnyttja hundens intresse och förstärka detta, och bryta felbeteende snabbt och konsekvent. Hunden är ung och behöver bygga upp sitt självförtroende.

Namn: RW
Datum: Torsdag den 3 Juli 2003 Kl: 09:01
Hade jag varit i samma situation skulle jag gått tillbaka några steg i träningen och skapat ett nytt kommando för fritt sök. Se då bara till att om hunden tittar på dig för att få hjälp så undvik ögonkontakt och att hjälpa hunden så att den märker det. Strosa möjligen mot det som hunden ska hitta då hunden gärna håller sig nära (relativt) dig i sitt sök. Anledningen till att jag skulle skapa ett nytt komando är att det är lättare än att korrigera ett felaktigt beteende kopplat till ett gammalt kommando.

Namn: Gustav
Datum: Onsdag den 25 Juni 2003 Kl: 12:07

Jag har tränat retriever i många år och har nu en 1 1/2 årig flat tik. Hon är något så ovanligt som en lugn flat! Under "skolnings tiden" har hon varit härlig att jobba med kanske i början lite väl lugn men ivern brukar ju stegra eftersom. Och det har det gjort, inte för mycket utan lagomt. Ja, det låter ju bra det här eller hur? Eftersom allt har gått så bra har jag gjort ett stort fel med henne. Jag har gått lite för fort fram med det fria söket. Hon har börjat stanna och titta på mig, vill ha hjälp (tecken). Till saken hör att jag har även tränat liiite för mycket dirigerings tecken, så det är väl också en anledning till att hon stannar. Nu till frågan till er alla. Kan ni komma med några förslag på hur jag ska lösa knuten på fältet? Så att hon återfår fart, intresse igen.
Tackar på förhand/Gustav

<< tillbaka
EftersöksService: 798    ApportService: 451    Forum: 28 806    
Startsida