Log in
 Hållbarhet, viltkött...  
Namn: Frank-T.
Datum: Söndag den 10 Juli 2011 Kl: 05:07
Jeg har också kommit frem till att man borde äta det viltet man har skutt og brukt tid på å plocka etc innen det blir gränsbart ätbart. Ripor och vaktlar frysas hela, med fjäder och innmat, och håller normalt ett år i frysen. Annars borde man ta hand om köttet innan 4-6 månader, tycker jag..

Fiskade en del harr när jag bodde i Sverige. Det var en fisksort som inte funkade särskilt i frysen, kommer jag ihåg..

Namn: rospigan
Datum: Tisdag den 21 Juni 2011 Kl: 23:08
Intressant fråga! Jag har jobbat många år på kylfartyg och varit ansvarig för allt från potatis och citroner till tuna, fårkroppar och lobster och andra skaldjur.

Lobster från Tasmanien t.ex. skulle transpoprteras kallare än -35 C medan de australienska fårkropparnas ägare ansåg att kallare än - 14 C var OK för hans produkter. De flesta fiskar som Tuna, makrill och diverse andra tropiska fiskar skulle transporteras kallare än - 20 C.

Det är nog så att fettet runt köttet är avgörande för förvaringstemperaturen. Vissa fetter som i får, rådjur och hare härsknar inte så lätt medan sjöfågel som dykänder (svärta, vigg, knipa, ejder) samt t.ex. makrill, sik, hälleflundra härsknar otroligt snabbt vid normala hemfrystemperaturer. De tål definitivt inte längre frystid än 3 månader och de nämnda fiskarterna ej mera än 1 enda månad i hemfrysen.
Sedan kommer smaken att obörnhörligen att ändras till det sämre. Den enda riktigt goda makrill som jag har ätit drog jag direkt från havet till stekpannan. Hälleflundra är en annan lika omöjlig kandidat för frysen men så länge den inte kan levereras färsk till kunden vet ju ingen hur god den egentligen är.

En annan sak som starkt påverkar hållbarheten är frihet från syre. Kan man vacuumförpacka i tjocka, garanterat täta påsar så har det en stor inverkan på hållbarheten. ICAs vanliga fryspåsar är värdelösa då de alltid läcker.

Det bästa vore att köpa en frys som håller -40 C och en vacuumförpackare med kraftiga påsar.

Det näst bästa är att dra ner befintlig frys till -25 - -30 C och skaffa extra starka påsar (finns att köpa på nätet) samt plocka bort allt synligt fett från fasaner, och rapphöns. Dykänderna smakar för min del bäst med allt fett kvar men bör då konsumeras inom 3 månader.

Men nya superkalla frysar borde i högre utsträckning komma ut på konsumentmarknaden, anser jag. Nu finns de väl bara för laboratorier o.dy. Med dagens isoleringsmaterial bör de inte bli mycket dyrare i drift än en vanlig frys men dyrare i inköp blir de nog.

Men fullpackade superisolerade frysar som håller -40 C kan kanske tåla en vecka vid strömavbrott (om de står svalt) innan innehållet tinar så den som bor i någon avkrok har ju goda chanser att tjäna in merkostnaden vid första bästa större strömavgrott!

Det var några tankat från en tekniknörd:-))
Torsti

Namn: flo
Datum: Måndag den 20 Juni 2011 Kl: 13:04

Hur länge håller viltet nerfryst? t.ex. fasan?

<< tillbaka
EftersöksService: 796    ApportService: 451    Forum: 28 806    
Startsida