Log in
 Apportering varmt fågel...  
Namn: michael
Datum: Torsdag den 18 Mars 2010 Kl: 10:13
http://www.engelsksetter.se/empty_74.html

MVH
Michael

Namn: rospigan
Datum: Onsdag den 17 Mars 2010 Kl: 10:11
Vad beträffar den ålder jag rekommenderade på den tiden, 7 - 12 månader för att börja kravapportering, har jag idag reviderat kraftigt. Det är hundens mognad som bestämmer, man kan börja mycket tidigare om man är lite van att hantera hundar och hunden visar förmåga att koncentrera sig för kortare stunder. Det viktiga är att aldrig tappa tålamodet.

Torsti

Namn: rospigan
Datum: Onsdag den 17 Mars 2010 Kl: 09:59
Apportering är något som tycks vara djupt missförstått och många försöker sig på genvägar för att slippa det tåmodiga och mödosamma arbetet att få det rätt från början. Resultatet blir som för dig eller många olika variationer av det.

Några lyckas med lekapport och det blir sedan en lockande norm som många andra vill använda. Det skedde för oss också med vår första hund, lekapporten fungerade bra en tid - sedan sade hunden att: Näää, nu får du hämta apporten själv, jag ids inte just nu!

Besvikelsen var naturligtvis stor och vi fick uppsöka dressör för att börja om proceduren med andra metoder.

Då jag förstod att även många andra har svårigheter att förstå att en bra apport inte är lek, skrev jag lite råd och information om hur man går till väga för att få till det från första början. Det tar tid, och man bör börja lite försiktigt redan med en mycket ung valp och då ha oändligt tålamod. Men börjar man med en tolv veckors valp så har man ju många gånger minst tolv månader på sig innan det behöver sitta bergfast.

Men den tiden får man sedan längre fram igen med råge, då man under jaktträningen kan koncentrera sig på andra saker, grundapporten sitter ju där redan. Man kan t.ex. öka svårigheterna i apportsöket istället och det är mycket roligare än att stå och vråla "apport" gång efter annan medan blodtrycket stiger till himmelska nivåer och hunden känner sig värdelös då den inte förstår något - eftersom ingen egentligen förklarat vad man vill att den skall göra och vad som krävs av den.

Men gå till www.rospigan.net och sök dig fram till Dog Training och där till "apportering" som finns både på svenska och engelska.

Det praktiska exemplet jag då för många år sedan tog för inledningen, det som för oss ända till månen, kan kanske tyckas vara långsökt men det är egentligen lika bra som något annat, så oerhört svårt kan det vara att förklara ovillkorligheten i momentet för en novis. Jag torskade ju själv på just det så jag vet hur lätt man lurar sig själv.

Och till sist, att det bara är settrar på bilderna ändrar ingenting, det gäller alla raser.

Torsti

Namn: pankan
Datum: Söndag den 14 Mars 2010 Kl: 20:58

Min springer apporterar kall fågel på land och nyskjutna änder i vatten men hon "vägrar" hämta nyskjuten fågel på land. Det gäller såväl ripa som rapphöns och duva. Hon hittar dem fint men vill inte plocka upp. Efter en stund börjar hon "tussa" med dem. Vi har förstås missat fältprov pga detta men hur kan vi få rätsida? Dummies och kalla saker är inget problem. Förslag ?

<< tillbaka
EftersöksService: 798    ApportService: 451    Forum: 28 806    
Startsida