Log in
 Hundars lokalsinne...  
Namn: erto
Datum: Söndag den 31 Januari 2010 Kl: 20:42
hmmm.... intressant

Namn: runny
Datum: Onsdag den 20 Maj 2009 Kl: 17:50
Om orienteringsförmåga och förvildning: Min granne som har en wachtelhund letade efter sin hund under tre veckors tid. Efter tre veckor hade han gett upp hoppet om att finna hunden i livet, då plötsligt hunden uppenbarar sig på gården fullt frisk och i gott hull och går fram till husse för att hälsa som om ingenting hade hänt. Det är uppenbart så att inte alla hundar drabbas av förvildning. Den hade också hittat hem alldeles av sig själv.

Namn: rospigan
Datum: Tisdag den 19 Maj 2009 Kl: 16:33
http://www.jagareforbundet.se/svenskjakt/artiklaromjakth/12forvildadehun.asp

Här finns lite matnyttigt.

Torsti

Namn: Torkel
Datum: Måndag den 4 Maj 2009 Kl: 09:32
Vid några (fåtal) tillfällen har jag varit med om att mina hundar vänt på väderstrecken under jakt, eller egentligen EFTER jakt. I regel har det varit när de dragit långt efter vilt, de varit trötta och det skett ett väderomslag under tiden. Sedan har jag varit med om hundar som helt enkelt inte brytt sig om att leta upp föraren efter jakten, men det är ju ett lite annat problem. Helt klart behöver vissa unga hundar som begåvats med stor jaktlust träna upp sitt lokalsinne en smula.

Namn: runny
Datum: Fredag den 1 Maj 2009 Kl: 21:58
Enligt min erfarenhet har hundar betydligt bättre lokalsinne än vi. En hund som jag sålde till en jägare kom tillbaka nästföljande dag trots att avståndet var mer än tre mil och trakten dit den förts helt okänd för hunden. Vid ett annat tillfälle gick jag med en annan hund vilse i skogen och beordrade hunden att gå tillbaka, en uppgift som den löste utan problem. Att hundar förirrar sig är således troligen en myt. Det mest troliga är att de är så upptagna av att jaga, att de tar god tid på sig att återvända. Man bör därför inte lämna den plats där hunden försvann utan invänta hunden om möjligt eller återvända till platsen för försvinnandet så snart tillfälle ges.

Namn: kingvito
Datum: Måndag den 20 April 2009 Kl: 23:20

Hur är det egentligen: har vissa hundar bristande lokalsinne med svårigheter att hitta tillbaka till husse, bilen, släppstället eller hemmet ?
Min 2-årige ESH kan på sök förirra sig långt ut i markerna där jag sent om sider ( timmar! ) hittar honom skällylande med alla tecken på att vara vilse ...
(På hemmaplan har han allt fokus på mig.)

<< tillbaka
EftersöksService: 796    ApportService: 451    Forum: 28 806    
Startsida