Log in
 Hjälp det här med vapen...  
Namn: tant brun
Datum: Onsdag den 8 April 2009 Kl: 23:18
tack torsti!

det där var lika rörigt som allt annat.

Jag som är väldigt organiserad och vill ha allt på enklast och mest lågiska vis ;)

Namn: rospigan
Datum: Onsdag den 8 April 2009 Kl: 23:03
Jag kan trösta tant brun med att världen runt jakt och sportskyttevapen och ammunition, framför allt då hagel dito, är lika fascinerande, irrationel och komplicerad som den runt klassiska Brittiska sportbilar, kricket eller varför inte rävjakt på hästryggen.

Å andra sidan är den på sitt sätt väldigt enkel, man kan antigen bara älska den eller hata den och den som inte har något som helst förhållande till den förstår den inte överhuvudtaget eller känner ens till dess existens.

Men gå du och prata med dels en gammal inbiten harjägare och gammal inbiten älgjägare. Det som fäller en hare fäller även allt annat som kan skjutas med hagel
och det som fäller en älg fäller även allt annat svenskt vilt som skjuts med kula. Märkvärdigare än så behöver det inte vara. Skulle det vara märkvärdigare än så, så inte fälldes det speciellt mycket vilt i Sverige, inte.

Om du däremot frågar en modern, ung super-dooper-magnum-prylnörd om råd så kommer du aldrig att våga dig ut i markena beväpnad med annat än svampkorgen.

Torsti

Namn: tant brun
Datum: Onsdag den 8 April 2009 Kl: 11:23

någon som kan hjälpa mej....

Jag har varit hundförare i många år både på drevjakt då jag tidigare hade en golden som avskydde aportering men drev med skall bättre än de flästa drevrar, och fågeljakt då det har varit roligast och har haft rikyigt duktiga hundar där också.

Nu har jag en ung aportör och i höstas tog jag mej i kragen och började ta jägarexamen.

Men kan någon på ett enkelt sätt förklara det här med vapen. allt annat innom jakt är hur lätt som hälst. men alla siffror och borrningar klasser mm det går inte.

vi har en kille i gruppen som kan allt om vapen men inget om det andra, han kan rabbla alla vapen med nr och amunition till vilka mm men jag får inte ihop det.

jo jag vet skilnaden på hagel och kula. och att man skuter älg å gris med klass 1, fågel med hagel. det där med bock och sidasida tror jag att jag fattar men vad är som en del kallar en misionär? är det samma som bock?

har läst på om olika patoner och nr på dom och fick en uppfattning tror jag om hur de numersätts.... men de finns ju ingen logik i det.

tror jag kan läsa mej till så jag klarar provet men sen då?

om jag vill ha ett hagelvapen med så lite rekyl som möjligt vad ska jag välja.

nog finns det väl någon vapenmänniska här som kan och vill förklarar på enkelt vis. inte bara rabbla massa siffror.

tack för alla kommande svar!!

<< tillbaka
EftersöksService: 798    ApportService: 451    Forum: 28 806    
Startsida