Log in
 Fungerar pejlerna bra...  
Namn: marcus l
Datum: Tisdag den 3 Augusti 2010 Kl: 09:08
Jag har under några år använt mig av garmin astro till både min karelare o min pointer.
Fördelan där är att man har en bra karta att gå på när man går i okända marker.
Sen kan man ta in kompisens hund om man är fler ute så är det lätt att hitta åt varandra för en gemensam fika!!

Namn: Ejder
Datum: Tisdag den 26 Januari 2010 Kl: 14:30
Ja, pejl är verkligen bra när något händer

Namn: rospigan
Datum: Onsdag den 30 Juli 2008 Kl: 08:59
Några exempel till: Sent en höst försvinner en gråhund under jakten. Hunden har pejl på sig och ägaren börjar systematiskt söka genom området för att försöka få en signal. Till slut kommer ett svagt pip från pejlen och hundägaren söker sig mot sändaren. Han hittar hunden nere i ett djupt skogsdike, fast i en sörja av is och lera. Dikets djup och den omgivande terrängen hade dämpat signalen från pejlen, därför hade han förlorat kontakten med hunden. Hunden var svårt nerkyld och oförmögen att röra sig. När han fått lös den fick han bära den till bilen. Utan pejl hade han knappast hittat hunden i tid, om ens någonsin.

En tax försvinner under jakt en sen höst. Den hittas till slut med hjälp av pejl, drunknad och delvis under isen i ett skogsdike. Med pejlens hjälp hittade man i alla fall hunden.

Vår gamla salig Foxy blev för många år sedan biten av huggorm. Bettet gjorde tydligen förfärligt ont och hon blev bara sittande utan att reagera på inkallning eller något annat. Nu skedde detta på ett öppet fält så vi såg henne och kunde bära henne till bilen och vidare till veterinär. Tänk om det hade skett i tät skog utan pejl!

Torsti

Datum: Onsdag den 30 Juli 2008 Kl: 07:11
Pluto
Jag kan väl bara säga att du haft en väldans tur eller att du inte bryr dej om ifall en hund försvinner. Jag använder inte pip därför att jag har ganska bra koll på mina hundar och de håller bra kontakt även om de är storgångare, så pejlen är en säkerhetsdetalj.
Maud

Datum: Fredag den 25 Juli 2008 Kl: 14:42
Håller med Almeson. Vår ena setter bröt benet här hemma under en rastningsrunda och jag lovar och svär att aldrig har jag svurit mera över att det inte var pejl på hunden då. Vi fick telefonrapporter om en halt, chockad hund som nästan blivit överkörd av bilar i höstmörkret och annat trevligt som även kan få en människoätande alligator att må illa.

En annan gång kom den andra settern tillbaka på fjället utan markeringstäcke, hon hade då varit borta obehagligt länge och naturligtvis utan pejl. Suttit fast i någon buske i markeringstäcket tills hon lyckades slita sig loss.

Nej, det skall vara pejlt på alla jakthundar och batterierna skall vara färska!

Torsti

Namn: macca
Datum: Torsdag den 24 Juli 2008 Kl: 00:03
Som vanligt trevligt bemötande när någon ber om råd...Vad är felet med folk på detta forum?
Jag har hört mycket gott om Garmin Astro, dock inte testat själv, dessutom får du ju en GPS på köpet om du inte redan har det. Vill du läsa (mycket) mer om Garmin Astro rekomenderas http://forum.robsoft.nu/viewtopic.php?f=50&t=50029

Namn: almenson
Datum: Onsdag den 23 Juli 2008 Kl: 15:54
Pluto, även väldresserade settrar kan ramla ner för klippor, bli dödade av varg, bli påkörda, bryta ett ben osv. Olyckor händer och tråden handlar om peil som livförsäkring i första hand. Men en väldresserad setter kanske ålar sig tillbaka om den är skadad...

Namn: pluto
Datum: Onsdag den 23 Juli 2008 Kl: 14:57
Maud, jag har jagat med setter i många år utan att behöva vare sig beeper eller pejl, allt detta är en styggelse och borde inte användas för jakt. Väldresserade settrar håller kontakt ändå!!'
/Pluto

Datum: Söndag den 20 Juli 2008 Kl: 20:13
Jag har Knut Edén sedan flera år av samma anledning som du, och jag har varit nöjd med den. Fick tipset av andra setterägare som var nöjda med den, och jag kan bara instämma.
/Maud

Namn: almenson
Datum: Fredag den 18 Juli 2008 Kl: 16:10

Tänkte skaffa mig en pejl som livförsäkring på jycken. Även om jag inte kommer använda det ofta så vill jag gärna att den har ståndindikator om han nu skulle ställa sig i riktigt tät skog.(det finns det mycket av där jag jagar) Jag vet att astron är bra men den känns lite för dyr för mig, i och med att jag vill använda pejlen så lite som möjligt. Det står alltså mellan swepoint maxi avance, contact pro bird, tracker exact bird eller knut edén. Någon som har provat dessa? För- resp. nackdelar?

<< tillbaka
EftersöksService: 796    ApportService: 451    Forum: 28 806    
Startsida