Log in
 Viltspårträning...  
Namn: tessan
Datum: Torsdag den 21 September 2006 Kl: 10:54
Hej igen Annika, att gå i en serpentin har jag inte tänkt på, vilket bra förslag! Vattenfylld bäck har vi inte heller provat på än. Vi gick ju kurs i våras och då la vi raka spår med vinklar och det är så jag har gjort nu senast.
Därimot gick vi i våras också ett 24-timmars lagt blodspår som en spårdomare lagt på skoj åt oss, långt, slingrande och med flera tapp, över stockar och stenar, genom granskog och betesmarken med färska vildsvinsspår som tog en bra stund men vi hittade klöven till sist. Dagen efter gjorde vi om äventyret men på annan plats och då var det med lite mattare tempo.
Du har rätt i att hon inte behöver den här extra signalen. Hon har ju redan sett mig plocka fram väskan med spårgrejorna redan innan vi åkt hemifrån. Bra att du påminde mig.

Namn: Annika
Datum: Onsdag den 20 September 2006 Kl: 22:30
Jag känner igen det där... På med handskar och håll igen! Lättare med gummiklädd lina. Har du provat att gå spåret ner i ett vattenfyllt dike någon gång? Gå i en serpentin? Kanske det passar henne bättre att du sätter på selen redan i bilen och får gå en sträcka först innan spårningen? Hon behöver nog ingen extra signal, vet säkert ändå vad som är på gång...

Datum: Onsdag den 20 September 2006 Kl: 22:03
Hej Annika, jag lägger spåret själv vilket kanske inte är så klokt eftersom hunden kan tänkas gå efter mina dofter. Men i mitt fall är det enklast så. Rådet att lägga en vinkel efter bara två meter tycker jag om och vill pröva på ett antal gånger. Under eftersök har man ju ingen snitslad bana. Men skottplatsundersökningen, vindriktningen och viltslaget är ju för både hunden och mig enormt viktiga och här får vi ju inte missa något. Hunden vet förstås mer än mig redan innan jag satt fingrarna i marken vid skottplatsen. Men det är här det har blivit ett problem för mig, inte hunden. Jag vill få henne mindre stressad innan jag visar på skottplatsen. Få henne att sätta sig innan jag tar på spårselen och fattar tag i spårlinan. (vilket oftast funkar) Men sen blir det fullt ös. Hon tar spåret direkt och följer det som en dammsugare med mig hoppande över stockar och stenar, genom riviga snår i sista centrimetrarna av linan.
Så det går för fort, men hittar klöven det gör hon. Jag har hört att man ska byta ut klöven efter ca tio gångers upptining, därför frågade jag.

Datum: Onsdag den 20 September 2006 Kl: 16:12
Hej Tessan,

Ang klövens hållbarhet så märker du på den när den är äcklig. Men försök frysa om den så fort du kan. Du behöver inte tina upp den i förväg innan du ska gå spåret då den tinar väldigt fort. (Sedan så tror jag inte själva klöven gör varken till eller ifrån egentligen för själva spårandet. Men det är ju kul för hunden att hitta ett mål och förstår också då att spårandet är klart.) Jag brukar binda fast klöven i ett träd i slutet på spåret, då den annars (efter att kanske ha legat ute i 24 tim) kanske blir bortburen av andra djur.

Ett litet förtydligande ang att hunden ska hitta spåret själv: Om du tänker dig klockan (för att ha en bild att utgå efter), så kanske du går spåret (alltså inte klockslagen nu utan bildligt talat om du förstår vad jag menar) mellan kl 17 upp till kl 11. När du sedan ska släppa på hunden så utgår du från kl 19/20 och går snett mot mitten av klockan. Då träffar hunden rätt vad det är på spåret, och du har "hjälpt" den lite genom att litegrann gå i rätt riktning. Ska du försvåra så utgår du från kl 21 in mot mitten o s v.

Datum: Onsdag den 20 September 2006 Kl: 11:38
Hej igen , såg att mitt TACK föll bort. Men tack iallafall för alla tipsen, men en sak till, hur ofta byter ni ut klöven?

Datum: Onsdag den 20 September 2006 Kl: 11:05
Hej alla för jättefina tips.
Det här med att tråka ut hunden var intressant det ska jag verkligen pröva nu. Och att lägga en vinkel efter 2-3 meter. Har prövat att vara ytterst sparsam med blod men hon har rusat på iallafall. Att lägga ner henne funkar inte eftersom hon är så triggad redan när spårselen kommer på. Det har med knäppet att göra och kanske borde jag pröva ett spårhalsband som omväxling. Men tack alla, nu ska jag ut och pröva.

Namn: maria
Datum: Onsdag den 20 September 2006 Kl: 08:06
Jag har sett flera med samma problem och det rådet som Annika gav, att låta hunden söka upp spårstart själv funkar nästan alltid.
Man kan också göra så att om hunden rusar, då stannar man upp själv och håller hunden lite i linan. Så går man vidare men så fort det blir rusning och/eller hunden inte går i spåret då stannar man upp och går inte vidare förrän hunden stannar upp lite och man får kontakt med den igen.

Namn: gunilla
Datum: Onsdag den 20 September 2006 Kl: 07:11
Tessan,
Lägg en vinkel efter bara 2-3m så hon måste ta det lugn för att inte missa spåret. Annars samma som de övriga.
Längre liggtid, mindre blod

Datum: Tisdag den 19 September 2006 Kl: 22:45
Hej Tessan,

Håller med Maria, dessutom låta det ligga längre tid. Kanske du en period kan prova att lägga flera spår i veckan än ett, för att se om hon lugnar sig? (Det gjorde jag i alla fall innan provstart för att försöka "tråka ut" hunden lite då hon var så taggad.)

En kompis brukade lägga ner hunden en stund om det gick för fort, och då fortsatte den i lugnare tempo. Har inte provat det själv.

Viktigt är nog i alla fall att man inte låter hunden styra tempot genom att halvspringa med.

Om det mest är i spårbörjan hon springer på, så låt henne få hitta spåret själv istället för att visa henne starten. Så ser det ändå ut "i verkligheten".

Namn: maria
Datum: Tisdag den 19 September 2006 Kl: 15:41
Svårare spår, mindre blod, hålla igen i linan...

Datum: Tisdag den 19 September 2006 Kl: 15:24

Hej, jag tränar min labbetik i viltspår och vi har hållit på några månader med ett sök i veckan. Under sommaren gjorde vi uppehåll pga värmen. Men mitt problem är att få hunden att inte rusa iväg som en galning i spåret. Hon tar knappt notis av blodstänken vid skottplatsen utan rusar på med nosen tryckt i marken. Har någon ett tips om hur jag ska få hunden att ta det lugnare i allafall i spårbörjan.

<< tillbaka
EftersöksService: 798    ApportService: 451    Forum: 28 806    
Startsida