Log in
 Svanskupering...  
Namn: emla ej inloggad
Datum: Måndag den 11 September 2006 Kl: 20:38
Prov där man även startar med blandraser ser jag inte att man blir utstängd ifrån. I så fall så får man väl anmäla hunden som blandras med stubbsvans. Angående jaktprov så finns det väl andra organisationer som anordnar, eller vill ordna jaktprov?? Där kan man väl starta då? Sen är det väl hundens duglighet på jakt som räknas och inte meriter på ett papper. I annat fall har jag missuppfattat hela grejen med de nya jakthundsklubbarna.

Namn: kjell
Datum: Lördag den 9 September 2006 Kl: 14:04
Är det enligt Svea Rikes lag förbjudetr att kupera sin hund eller är det SKK, som i sina stadgar förbjuder?

Namn: maria
Datum: Fredag den 8 September 2006 Kl: 20:19
Emla: det "vi" som håller på med Spaniels är rädda för är inte bara att bli utstängda från utställningsbiten utan all officiell hundverksamhet som är underlagd SKK.
Det är det som har hänt i Norge. Har du kuperad hund där, kan du inte ens vara med på viltspår, agility eller nåt annat. Du kan inte ens mentalbeskriva din hund.

Namn: maria
Datum: Fredag den 8 September 2006 Kl: 17:24
Lena
Hundar kan säkert känna fantomsmärtor, precis som människor gör. Det som ofta avgör om en människa ska få fantomsmärtor eller ej, är hurpass mycket smärtor den skadade kroppsdelen ger innan amputationen. En annan faktor som påvärkar är tiden, hur länge den skadade kroppsdelen har gett stora smärtor.
Nerver har nämligen väldigt gott minne, stora smärtor över lång tid ger fantomsmärtor. Nerverna "förstår" liksom inte att den skadade kroppsdelen är borta, utan fortsätter att skicka ut sina smärtimpulser i alla fall.
Detta är vetenskapligt bevisat och dokumenterat.
Därför är det ju viktigt att hundar som börjar få svansskador inte ska få gå för länge med det, de bör opereras så fort det börjar bli problem. Kom ihåg att god smärtlindring både före och efter operationen är otroligt viktigt för att förebygga problem.

Namn: emla
Datum: Fredag den 8 September 2006 Kl: 15:56
Själv förstår jag inte problemet om att hundarna inte får ställas ut. Det gör man väl inte ändå med de hundarna som skulle behöva kuperas???

Namn: torbjörn a
Datum: Fredag den 8 September 2006 Kl: 14:32
Lena.
Mina erfarenheter verkar skilja sig lite från dina. I vintras kuperade jag svansen på min hane. Under säsongen hade han succesivt fått värre och värre skador på svansen. Precis som Jens säger ser man i ett tidigt skede ingen skillnad när hunden jagar. Mellan såtarna däremot så är det ganska uppenbart att hundarna har rejält ont. När svansen blir värre så påverkas även jakten. I mitt fall väntade jag i det längsta innan jag beslöt mig för att kupera. Något som jag med framtida hundar inte kommer att göra om. Visst förekommer det att hundar får fantomsmärtor. På de allra flesta hundarna som drabbas försvinner dessa fantomsmärtor efter en tid. Argumentationen gällande fantomsmärtor borde gynna oss som vill kunna kupera JAKTHUNDAR redan i valpstadiet när nervsystemet inte är fullt utvecklat. Svaret på din fråga om det är bättre med en kuperad svans än en skadad är tveklöst JA. Däremot är tiden direkt efter en kupering av en vuxen hund inget man önskar sin jaktkamrat, men av två onda ting får man välja det minst onda. Om du jagar, deltar på kurser eller går på jaktprov med spaniels är chansen ganska stor att vi träffar på varandra. Då kan du få möjlighet att med egna ögon bedömma graden av fantomsmärtor hos min kuperade hane som, enligt min mening, är helt besvärsfri.

Namn: lena
Datum: Fredag den 8 September 2006 Kl: 10:16
Om man tar bort en del av en svans eller amputerar annan kroppsdel får personen/hunden fantomsmärtor i den del som är borttagen I detta fall svansen. Detta kan göra riktigt ont men det syns inte. Är det bättre?

Namn: chivas
Datum: Fredag den 8 September 2006 Kl: 06:39
Jens.
Det var ett litet skämt därav alla smilies. men det kanske inte gick fram

Namn: jens palmqvist
Datum: Fredag den 8 September 2006 Kl: 00:58
Chivas...tack för att du delar med dig av dina kunskaper inom fotografering...å så var det ju inte frågan om hur hunden ser ut...
Jag jagar måttligt med min spaniel och har någon gång sett att hon har blödit ( säger man så ? ) från svansen.
Alltså inget större problem för mig och min hund. Jag har också jagat med och över andras spaniels som får gå betydligt hårdare och oftare än vad min hund får göra och jag blir förbannad och jävligt berörd när jag ser dessa hundar komma in till sin förare. Nerblodade från svans till nos ! Dessa små, underbara jyckar tycks dock inte fatta, i stridens hetta, att det smärtar något oerhört utan vill bara jaga vidare. Det är våran förbannade skyldighet att se till till att vi återigen får kupera våra JAKTHUNDAR så vi kan jaga vidare med gott samvete och utan att våra hundar ska behöva plågas.

Namn: fanny
Datum: Fredag den 8 September 2006 Kl: 00:03
Kopierat från SKK:s sida (http://www.hundsport.se/index_akt_notiser.html)

Jag kan inte se att det någonstans står något annat än att SBK vill att reglerna ska skärpas för rottweiler... Vad är det egentligen vi diskuterar? Finns det någon länk?

FORTFARANDE HETT ÄMNE
Svanskupering –
2006-08-19
I 17 år har det varit förbjudet att kupera svenska hundars svansar. I nästan alla raser har man accepterat förbudet och det nya utseendet på hundarna.

Enligt gällande utställningsbestämmelser får dock kuperade hundar delta på utställning om de är födda i ett land där kupering är tillåten och ingreppet skett i detta land, om de inte är fallna undan svensk- eller norskägd tik.
Dessutom får hundar som kuperats av veterinärmedicinska skäl för att avhjälpa förvärvad skada också lov att delta.
När de nuvarande reglerna fastslogs fanns det dock hundägare, främst inom raserna rottweiler och dobermann som trotsade, försökte kringgå dessa regler. I utställningsbestämmelserna finns därför en särskild regel för dessa raser.
Där står att: svanskuperad hund av dessa raser född 1997-01-01 eller senare, i land där kuperingsförbud råder, inte får delta på utställning oavsett orsaken till kuperingen.
Inför att de nya utställningsbestämmelserna för år 2007-2011 ska fastslås, har dock SKK erhållit en framställan från Svenska brukshundklubben (SBK) i vilken man anser att reglerna bör skärpas för rottweiler, medan kraven för doberman däremot bör sänkas.
Eftersom de nya bestämmelserna kommer att låsas redan nu i juli, och SKK anser det vara oklart vad SBK grundar sin framställan på, kommer det sannolikt inte bli några förändringar av reglerna förrän efter nästa revidering, det vill säga tidigast år 2012.
–Under de år som gått har allt fler länder infört kuperingsförbud, vilket givetvis påverkar även oss. På senare tid har vi också fått en del kritik i medierna för att vi överhuvudtaget tillåter kuperade hundar att delta på våra hundutställningar.
Helt klart kräver frågan en ordentlig diskussion. Därefter får vi ser vart vi landar, säger SKKs vd Ulf Uddman.

Namn: Sten Ch
Datum: Torsdag den 7 September 2006 Kl: 23:24
Aha, Chivas, så det är så man gör. Tack för tipset!

Datum: Torsdag den 7 September 2006 Kl: 21:13
Sten,
Ett tips, bra ljus och korta slutartider runt en 1/1000 del då får du still på svansen ;) annars kan du låna en Hasselblad av mej ;);););

Datum: Torsdag den 7 September 2006 Kl: 10:21
Utmärkt, Paul, jag hoppas få in många bilder. Själv fotograf har jag emellertid varit dålig på att ta sådana bilder - de jäklarna håller ju aldrig svansen still...

Vore kul om nya klubben för jaktspaniel kunde jobba skuldra vid skuldra med vorstehklubben i denna sak.

Upp till kamp!

Namn: gundogsdotnu
Datum: Torsdag den 7 September 2006 Kl: 07:30
Hej

Okuperade svansar på jaktspaniels åsamkar många hundar stora problem och mycket smärta!

Inom nystartade klubben Jaktspaniels i Sverige har vi diskuterat att försöka göra en kartläggning av de svansskador som jaktspaniels fått sedan förbudet infördes.

Jag är en av de som tränat och jagat med flest jaktspaniels efter kuperingsförbudet och jag har blivit tvungen att vuxenamputera alla de hundar som fötts i Sverige. Amputationen är en stor och svår operation som åsamkar hundarna mycket smärta och där riskerna för nya skador är överhängande.

Initiativet av Sten att här på Birddog dokumentera årets svansskador är därför utmärkt. Jag kommer själv att bidra med bilder på min unga (14 mån) hane som redan nu, innan säsongen ännu knappt börjat, har svansskador som ger honom problem.

Paul

Namn: petra j
Datum: Torsdag den 7 September 2006 Kl: 07:20
Jag fick amputera min springer-tik i vintras efter att hon jagat i ca 5 min i snårskog. Hon kom hem med en svans som blödde ymningt och där hela sista svanskotan var synlig. Hon hade ruskigt ont. Hon hade innan detta slagit sönder sin svans vid ett antal tillfällen, men inte så att jag tyckte att det behövdes åtgärdas men faktum är att tack vare detta var svansen skadat ganska långt upp och man fick ta bort ganska mycket. Frågan är hur mycket hon lidit av denna svans innan den amputerades.
Jag tog några bilder och ska leta fram dem.
Tycker att man i England har en alldeles utmärkt lösning, detta med att man på jakthundar får kupera svansspetsen. Vi som har jakthundar är ju sällan intresserade av att ställa ut dem i alla fall.

Namn: hipshot
Datum: Onsdag den 6 September 2006 Kl: 23:14
Känner mej ruskigt splittrad i denna fråga.. Det man hittintills förknippat kuperingen med är just modenycker och det är störtsjukt!!!

Min spaniel har väl slagit sönder svansen två-tre gånger kanske på sina sex levnadsår och jag ser inga som helst problem med det. Men då jagar jag inte i samma terräng som de traditionella spanilerna går. Tror att tiken som min jycke är efter är kuperad och detta enbart av någonslags tradition. Det begriper jag inte..inte i hennes fall.

Mvh!

Datum: Onsdag den 6 September 2006 Kl: 23:10
Chivas: Kupering saknar betydelse för simförmågan hos en spaniel, åtminstone om den är "jaktkuperad" och endast saknar svansspetsen. Jag tror inte att en kraftigare kupering skulle vara mer negativ i det avseendet. Min bästa vattenapportör någonsin var en wachtel med hårt kuperad svans, hon hade bara en stump kvar.

eva: Regler eller ej, så är det i praktiken i England eftersom jakthundar av spanielras aldrig ställs ut. Vad jag vet är emellertid att endast jakthundar får kuperas och det avgörs av den anlitade veterinären som kan kräva bevis från uppfödaren att det verkligen rör sig om jakthundar. Veterinären ställs till ansvar om han/hon missar i detta avseende.

Namn: eva
Datum: Onsdag den 6 September 2006 Kl: 22:15
Vad jag förstår så har England fått eller skall få, nya regler vad gäller kupering. Man får tydligen välja när valpen är född. Kuperar man hunden så får hunden inte ställas ut och är enbart en jakthund. Kuperar man inte så får hunden ställas ut.

Jag tycker det låter som en bra lösning. Eller?

Datum: Onsdag den 6 September 2006 Kl: 22:09
Känner en tjej som äger en Dobberman och jag kan förstå fullkomligt varför man kuperat svansarna på den rasen i alla fall. Svansen är som en piska och gör skitont framförallt på små barn som är i perfekt höjd att få en svans i ansiktet.
Dessutom är en okuperad Dobberman inte direkt snygg.
Hennes hund har dessutom naturligtvis klämt sin svans otaliga gånger vilket gör att hon är mycket vaksam om sin "rumpa".

En fråga angående spaniel och svans, påverkas simförmågan med en kortare svans, på en labbe vore det inge bra med kort svans eftersom de använder den som roder.

Datum: Onsdag den 6 September 2006 Kl: 16:21

Jag läser i vorstehklubbens tidning att frågan om svanskuperade hundar har väckts av Brukshundklubben - vad de nu har med saken att göra.

Om jag tolkar saken rätt hotar ett totalt förbud även för legalt kuperade hundar att delta i utställningar och jaktprov. Det hela ska avgöras vid kennelfullmäktige i juni nästa år.

Vorstehklubben uppmanar därför sina medlemmar att dokumentera svansskador under den kommande jaktsäsongen - allt från färska och blodiga sår till kroniska tillstånd och amputerade svansar - och skicka till SVK.

Jag uppmanar till detta och ber samtidigt speciellt spanielfolket göra samma sak. Spanielraserna är ju de som lider mest av kuperingsförbudet, även om de kontinentala raserna mera kommit i blickfånget tack vare att deras organisation engagerat sig i betydligt högre grad än SSRK.

Skicka också bilder till Birddog, så ska jag be webmaster publicera dem så att även vi drar vårt strå till stacken i denna sak. Svenska myndigheters och organisationers undfallenhet gentemot tokerier från Bryssel måste motarbetas! I Danmark, Tyskland, Österrike och nu senast Storbritannien har man gjort undantag från kuperingsförbudet för de typer av jakthundar som ofta skadar svanesn om den inte kuperats, så varför skulle inte vi kunna få ett undantag?

För den som är intresserad av en historisk tillbakablick är svanskupering ursprungligen ett sätt att skydda svansen hos arbetande hundar. Endast en svansspetsen togs bor, hos tex spaniel 1/4 - 1/3. Så småningom gjordes kuperingen till en modebetonad exteriördetalj, vilket medförde överdrifter i stil med att hela eller nästan hela svansen kuperades. När man så förbjöd detta oskick spolade man ut barnet, alltså den nödvändiga kuperingen av vissa jakthundar, med badvattnet på sedavanligt byråkratmanér.

Vad som var ämnat att skydda hundar blev till en livslång pina för massor av jakthundar.

Kom igen, plåta nya och gamla skador och skicka till oss!

<< tillbaka
EftersöksService: 798    ApportService: 451    Forum: 28 806    
Startsida