Log in
 Typ förlamad...  
Namn: webmaster
Datum: Torsdag den 17 Augusti 2006 Kl: 14:19
Nu tror jag att de gamla trådarna uppdateras riktigt på första sidan också.

Namn: Annika
Datum: Torsdag den 17 Augusti 2006 Kl: 13:36
Provar igen.

Datum: Torsdag den 17 Augusti 2006 Kl: 10:40
Då var det som Michael sa, att tråden inte blir uppdaterad med rätt datum i spalten med trådar som synes.

Datum: Torsdag den 17 Augusti 2006 Kl: 10:38
Tänkte testa att komma in i diskussionen igen genom att uppdatera en tidigare tråd. Tycker att Peter gav ett så bra svar att det är värt att läsas en gång till.

Namn: Peter
Datum: Tisdag den 15 Augusti 2006 Kl: 00:04
Det är ganska vanligt att en hund "låser" sig när dom fattar stånd på synintryck på tex duva. Risken är stor att du förvärrar problemet om du försöker tvinga hunden att avancera i sånna situvationer. När jag tränar min hund på duva ger jag den aldrig chansen att fatta stånd, duvan är alltid dold för hunden och "i fel vind". Jag vill att duvan ska dyka upp från ingenstans, som vid en stöt. På det sättet använder jag duvor bara till att träna lugn i flog. Jag anser att man aldrig behöver träna sin stående fågelhund att stå för fågel, det är nått som kommer när hunden är mogen för det och fått lite erfarenhet. Respekterar hunden flygande fågel brukar det inte ta många stötar fören hunden fattar stånd när den kommer i fågelvitring.

Du kan även träna in avancen som att rent komando genom att lägga ut något som hunden tycker om tex en godis. Lägg godisen väl synlig för hunden och ge den lov att ta den med ett hurtigt JA. När hunden fattat vad de hela går ut på och med full fart går för att ta godisen höjer du svårighetsgraden genom att göra godbiten mer svåråtkomlig. Var noga med att inte gå för fort fram utan farten och glädjen måste alltid finnas med. När du kommer så långt att hunden kastar sig handlöst in i den risigaste busken när du ger ditt komando borde det inte bli något problem att använda kommandot även i fågel situatiner.

Lycka till med träningen.

Namn: Sara L
Datum: Söndag den 13 Augusti 2006 Kl: 22:16

Trög i avance, ett klassiskt ämne... Men finns det egentligen några bra metoder för att träna fram en "snärtig" avance, eller får jag ge upp och leva med detta? Hunden är en pointertik på 15mån. Hon står låst som i berget trots positiva upplevelse kring fågel, stöter hon fågel i full fart är det inte låsning utan snarare eftergång. Mina "låsnings"-erfarenheter är mest baserade på träningsmoment när hunden haft både syn- och luktstånd på tex. duva. Hjälp mig! Tips? Tankar? Träningsmetoder?

<< tillbaka
EftersöksService: 798    ApportService: 451    Forum: 28 806    
Startsida