Log in
 Skidor / springa m valp...  
Namn: kalle
Datum: Tisdag den 21 Februari 2006 Kl: 09:54
Man får tex inte tävla i drag om hunden är yngre än 15 månader. Hunden bör inte springa eller på annat sätt utsättas för ansträngning som inte bestäms själv av valpen före 12 månader.

Namn: N
Datum: Måndag den 20 Februari 2006 Kl: 10:15
Inga problem att vara ute med en valp bara man låter valpen anpassa farten dvs. när den blir trött så avtar farten..
Om jag färdas för fort så försöker givetvis valpen hänga med och den ger sig inte förrän den är helt slut...den vill inte bli lämnad ensam....och då har jag gjort ett stort misstag!

Namn: trudi
Datum: Lördag den 18 Februari 2006 Kl: 13:16
Jag skulle inte jogga eller, framför allt inte pga djupsnön, åka skidor en timme med en valp under säg 8-10 månader. Det är alls inte skadligt för valpar att röra sig, men de ska inte tvingas springa med på det sättet. Det blir lätt för stor påfrestning på ofärdiga leder, senor och ligament under tillväxten.

Namn: Mats
Datum: Lördag den 18 Februari 2006 Kl: 11:49
Det var ju också ett svar, Det beror väl ändå helt på vad valpen har för möjligheter att röra på sig om det är "tillräckligt" Frågan var ju snarare om det är farligt att valpen får hänga med på lättare jogg / skidor.
Kanske skall förtydliga med att frågan alltså inte gällde att konditionsträna valpen utan om valpen kan hänga med på husses motionsträning.

Namn: Kool
Datum: Fredag den 17 Februari 2006 Kl: 22:44
Du skall inte anstränga valpen med skidåkning eller cykling före ett års ålder.Den rör sig självt alldeles tillräckligt.

Namn: Mats
Datum: Fredag den 17 Februari 2006 Kl: 18:59

När kan man börja springa / åka skidor med valpen utan att riskera slitage på leder m.m? Har sett en del påståenden om att valpen inte ens ska gå på längre promenader före 7 mån och inte springa med eller brevid cykel före 1 år? Har ju inte tänkt springa marathonpass direkt men kanske jogga / åka skidor i ca en timme och vet att hunden, en KLM inte har nåt problem med att orka med men är alltså fundersam på om det är riskabelt av hälsoskäl?

<< tillbaka
EftersöksService: 800    ApportService: 451    Forum: 28 806    
Startsida