Log in
 Rapphönsutsättning...  
Namn: Fia
Datum: Tisdag den 5 Augusti 2014 Kl: 16:00
Hej !!
Om Michael finns kvar på ön skulle jag
bli glad om du mailade till mig.
Har en förfrågan bara.
MVH Fia-Lotta

Namn: Lotta1
Datum: Onsdag den 11 Januari 2006 Kl: 14:29
Jag har kläckt rapphöns i maskin tidigare, men tycker att det är mycket jobb med passet av kycklingarna, och ganska stor dödlighet.

Nu brukar jag spara 3-4 par (de får själva para ihop sig) de kläcker sedan mellan 17-25 kycklingar per kull och dödligheten till vuxen ålder har endast varit 0-2 kycklingar per kull.

Paren pysslar om kycklingarna och de får ett "normalt" beteende, resultaten är toppen tycker jag. Har inte misslyckats med detta ännu.

Mvh

Namn: Michael
Datum: Onsdag den 11 Januari 2006 Kl: 13:58
Chrille,

Ja det finns ett naturligt bestånd av rapphöns hör, jag bor på Gotland…..men den specifika marken jag här talar om var i princip ren för rapphöns innan vi började med viltvård, nu är den ganska så rik på såväl rapphöns som fasan.

Syskonproblematiken känner jag inte till, men jag brukar också köpa mellan 100 och 200 rapphöns så det sker ”parning” mellan dom utsatta också, många hittar säkert vilda livs- kompisar. Det har hänt att vissa väldigt tydlig har parat ut sig i voljären, då har jag flyttat dessa till egen bostad innan dom släpps. Ett år hade jag till och med et par som dök upp i voljären och lade 14 ägg…..efter jag hade släppt alla fåglarna…

Det värdefulla med ”min” metod är att alla får chansen till att para ut sig första året i frihet; vuxen fågel på våren…., sätter man ut kullar på sommaren så blir det ingenting före påföljande år…….efter vintern, då blir det många som faller offer för räv, hök, vinter etc utan minsta möjlighet för först att ha reproducerat.

Michael

Namn: Chrille
Datum: Onsdag den 11 Januari 2006 Kl: 13:17
Ja jag tänkte nog att du bor nära voljären, hade blivit mycket jobb annars. Kul att lära sig nåt nytt. Jag antar att din modell är beroende av det finns redan etablerade fåglar på platsen, eftersom du inte tvångsparar. Syskon går väl inte gärna i häckning i det fria, eller?

Datum: Tisdag den 10 Januari 2006 Kl: 23:36
Chrille,

Nej som jag skriver så blir inte hönsen nämnvärd ”förtamade”, därför följer dom sitt naturliga beteende och ”parar” ut sig i mars. Går allt efter planen blir det nya trevliga kull.

För min del bygger jag stora voljärer på baksidan av gården där jag bor, på så vis blir det lite mera praktisk med utfodring etc….dessutom är det en jättebra "åtel" för räv och vildkatter:)(bygg med solitt nät). Kom ihåg att gräva ner nät under voljären eller en meter runt på utsidan, trevligt att slippa stor-råttor och annat grävande avskum i buren….Innan jag slipper så försöker jag låta dom sitta i en mindre voljär en vecka eller så på stället där dom ska släppes och öppnar denna försiktigt så att dom kan knata ut i friheten utan stress.

Har du fågel flera år efter varann kan du fort få en otrevlig parasit, gapmask, dennas larver fastnar i halsen på hönsen, dom springer då runt och gapar efter luft med döden som utgång. Infektion i voljären kan botas med axilur för stunden, men denna voljär bör kalkas hårt och vila nåt år.

Hur många per hektar?? Ja du, jag vet inte, det beror på hur marken din ser ut etc.etc, men blir det för mycket fågel när du slipper så är dom duktiga på att sprida ut sig på lämpligt avstånd….det sköter dom själv.

Hoppas det är till lite hjälp i alla fall.

Michael

Datum: Tisdag den 10 Januari 2006 Kl: 20:33
Ja ha ha det var jag som läste snabbt ser jag nu... Söker sig inte grupperna till varandra och går ihop i markerna, efter så lång tid tillsammans? Hur många voljärer per 100 hektar?

Datum: Tisdag den 10 Januari 2006 Kl: 18:21
Men Chrille...

Det är precis det som är det "goa" med min metod, kycklingarna föds i det fria, hönsen ska ut i slutet på feb och parar ut sig i det fria i mars.....så blir det kycklingar....

Jag är Norsk så av och till blir Svenskan lite fel....eller kanske du läste lite snabbt...?

Michael

Datum: Tisdag den 10 Januari 2006 Kl: 17:26
Sten, jag tror det är danska Mette Fog som rekommenderar modellen med singelhönor. Hon har ju forskat en hel del kring just rapphönan. En vän till mig hade goda erfarenheter under förra säsongen. Tror att detta lämpar sig för marker som redan har en stam med vild fågel.

Datum: Tisdag den 10 Januari 2006 Kl: 17:15
Kanske är det som du skriver Michael, men det är ju bra mycket trevligare med kycklingar som fötts i det fria. De marker jag jobbar med är mycket öppna med få träd och gott om låga buskage. Där har ju häckfåglar en avsevärt större chans att klara sig från rovfågel. Jag var ute och kollade en ny mindre mark i närheten och såg en kull på 18 fåglar knata omkring på snön när jag gått 30 m från bilen. Tacksamt.

Datum: Tisdag den 10 Januari 2006 Kl: 16:05
Kalle,

Har försökt alla tre varianterna med eländigt resultat, ruvning i fångeskap går inte så bra, inte för oss i alla fall, liten "kläckprocent", stor kycklingdödlighet etc.etc....Bättre att köpa kycklingar och omsider få ut dom i marken (se nedan) så att dom kan fixa den biten i det vilda.

Michael

Namn: kalle
Datum: Tisdag den 10 Januari 2006 Kl: 15:52
vad brukar fungera bäst och enklast. låta hönan själv ruva, tamhöns eller kläckare.

Datum: Tisdag den 10 Januari 2006 Kl: 15:34
Hej,

Vi fick också råd om att sätta ut singelhönor det första året, vår erfarenhet var mycket negativ, väldigt få av dessa hittade en livskamrat. Om detta berodde på att det inte fanns flera tuppar i marken än det som behövdes till vilda hönor vet jag inte. Vi upplevde också en del ”bråk” och rivalitet mellan fåglarna, något som är ganska ovanligt med Rapphönan. Ska man ha någon möjlighet att lyckas med detta koncept så ska nog hönorna ut senast 1 .mars, efter detta finns det nog inga lediga tuppar.

Vi gick då över till att sätta ut kycklingar/ungfåglar på sommaren, det gav lite bättre resultat men ingen stor framgång, räven var mest nöjd….

Sedan fem år tillbaks gör jag följande; köper 13 veckors kycklingar på sommaren och håller dom i voljär hela hösten och vintern. Det krävs självklart bra voljärer, värmelampor till vatten, skydd etc.etc och en viss dödlighet får man räkna med, men inte något stort tall. I slutet på feb sätter jag så ut dessa välgödda, välmående, men relativt härdade fåglar ut gruppvis, jag kan lova att det fungerar, direkt fick vi flera par med lyckade kull och man kan tydligen se att det ger en god föryngring. Pluset är också att kycklingarna blir riktigt ”vilda”. Vi har hellre inte sett att dessa höns har blivit halvtama efter den långa vistelsen i voljär.

Genom att göra på det här viset så skickar man inte ut kycklingar som mikkelmat på vintern, man får ut vuxen och livskraftig fågel precis i den bästa perioden.

Jag brukar också motionera dom på sensommaren/hösten genom att jag tar ut fåglar i grupper och tränar lite på dom, efter avslutat träning flyger/knatar de flesta hem igen och kryper in i tratten som är monterat i voljären, detta i och med att det kvarvarande gänget lockar med full kraft på kompisarna.

Som sagt det fungerar mycket bra här i alla fall.

MEN, all utsättning är värdelös utan en intensiv predatorjakt, kråkor, skator, räv, mink, vildkatter, grävling för ni som har det. Dom två senaste åren har vi inte haft behov av att sätta ut fågel, men vi har behållit trycket på predatorer och beståndet av rapphöns ökar. Jag vågar nästan påståendet at predatorjakt ger mer än utsättning.

Michael

Namn: Sten Ch
Datum: Tisdag den 10 Januari 2006 Kl: 14:27
Jag tror många skulle uppskatta om ni kom med tips och erfarenheter här på Forum. Själv vet jag till exempel inget om det där med att sätta ut enbart hönor. Däremot ar jag både satt ut kycklingar under sommaren och parhöns.

Datum: Tisdag den 10 Januari 2006 Kl: 13:54
Fler får naturligtvis dela med sig. Man behöver ju inte gå ut med namn och hemvist om man inte vill. Vore bara kul att utbyta lite erfarenheter av seriös och långsiktig fågelutsättning.

Datum: Måndag den 9 Januari 2006 Kl: 17:11
Ok, jag förstår vad du menar.

Datum: Måndag den 9 Januari 2006 Kl: 16:01
Chrille,

Har hållit på med detta i 10 år nu så ett och annat har man plockat upp, men kontakt mig direkt istället....av olika orsakar....

Michael

Datum: Måndag den 9 Januari 2006 Kl: 15:42

Snart är det vår och dags för lite försiktig förstärkning i rapphönsmarkerna, kan behövas efter hökens härjningar. Ska testa att sätta tama singelhönor, som förhoppningsvis hittar sig vilda tuppar, istället för hela kullar i sommar. Har blivit rekommenderad denna modell, för att få fram så mycket vild fågel som möjligt. Vore kul att höra andras erfarenheter av denna modell.

<< tillbaka
EftersöksService: 796    ApportService: 451    Forum: 28 806    
Startsida