Log in
 Ovanlig tumör, del 2...  
Namn: Torsti Mäkinen
Datum: Fredag den 11 November 2005 Kl: 20:49
Tack Kicki!
Vi tar hand om henne, var säker på det!

Torsti

Namn: Kicki
Datum: Lördag den 5 November 2005 Kl: 09:56
Hej!!
Härligt att höra att det gick så bra!!
Lycka till i fortsättningen och hoppas ni får många fina år tillsammans du och Foxy!!
Hälsn.
Kicki.

Namn: Torsti Mäkinen
Datum: Fredag den 4 November 2005 Kl: 22:37

Sök i arkivet efter ett inlägg med rubriken "Ovanlig tumör", det var nog i augusti jag skrev den. Här kommer en uppföljning:

Vår ES tik Foxy repade sig efter operationen på ett sätt som varken vi eller veterinärerna på Ulltuna hade förväntat sig. Strax efter operationen var hon så svag att prefekten som opererade henne inte kunde lova att hon skulle överleva. 3 dagar efter operationen krävde hon att få komma hem. En vecka efter operationen gick jag ut med henne för att söka morkulla en kort stund. Senare på hösten var hon med Maud och jagade i fjällen i norra Norge och tom norrmännen som är vana med att se stora sök och stor uthållighet blev imponerade av denna 11 år gamla tik när hon rensade fjällen dag ut och dag in!

Idag, här hemma, är hon en gammal och klok hund i sinnet men kan få riktiga tok-anfall som hon fick som unghund. På jakt är hon outtömlig och blev till slut så självrådig att vi fick göra om hela lydnadsdressyren med henne! Det gick snabbt förståss, det gällde bara att påminna henne om att allt som gällde före operationen gäller även idag.

I går var hon på återbesök till Ulltuna. Varken prefekten som opererade henne eller de andra veterinärerna kunde tro sina ögon eller hålla tillbaka sin glädje över att se hur otroligt bra hon hade återhämtat sig! Hon blev grundligt dokumenterad och fotgraferad och prefekten försäkrade att alla veterinärelever från och med nu skulle lära sig av denna ovanliga typ av tumör som börjar i klitoris.

Veckan i de norska fjöllen var en mycket viktig del av rehabiliteringen. Foxy fick jaga sig helt slut varje dag och "säcken" som tumören hade suttit i minskade synbart i storlek för varje dag. I dag är det nog inte någon oinitierad som ens vid en närmare studie av hennes ädlare delar skulle kunna finna att hon nyligen blivit opererad för en tumör som i storlek kan jämföras med ett nyfött barns huvud!

Efter operationen resonerade vi som så att hon får göra det hon vill och orkar. I början orkade hon inte så mycket så då fick hon vila. Men vi tog ut henne till skogen varje dag ändå, hon fick gå runt lite och sniffa. När hon blev trött så gick hon tillbaka till bilen och det var bra med det. För varje dag blev promenaden längre, det togs några galoppsteg och till slut blev det långa sökrundor igen. Det var verkligen härligt att se, tro mig!

Det är underbart att ha henne tillbaka, om än kanske för några få år till. Hon är så gammal och rutinerad så att hon fixar allt från morkulla till andapport och eftersök på rådjur. Hon är så mån om sin lilla flock hela tiden och blir bara keligare för varje dag som går. Socialt är hon en kung. Hon bara går in i en flock med okända hundar och ingen ger ens ett litet pip ifrån sig. Hon har alldrig startat ett slagsmål och ingen hund har någonsin bråkat med henne.

Jaa, ni förstår nog att jag är rysligt glad i Foxy och över att vi ännu har kvar henne. Glädjen är tidbegränsad, jag vet det. Men varje morgon som hon kommer och kollar om jag mår bra med sin blöta nos är guld värd.

All denna glädje är enligt Ulltuna möjligt enbart för att vi har alltid hållit henne vid god kondition, hon får löpa varje dag, även när hundar inte får löpa. Detta är möjligt genom en passus i jaktlagen. "hundar skall hållas under direkt uppsikt hel tiden" eller något sådant. Hundar behöver alltså inte vara kopplade under en viss tid av året bara de är så lydiga att man alltid genom lydnad kan ha dem "under god uppsikt".

Sköt om din hund nu, och träna lydnad flitigt. Det kan betala sig nog så väl långt fram i tiden!

Torsti

<< tillbaka
EftersöksService: 796    ApportService: 451    Forum: 28 806    
Startsida