Log in
 Jaktlitteratur...  
Namn: Henrik
Datum: Måndag den 18 September 2006 Kl: 16:42
Tackar!

Namn: Frank-T.
Datum: Onsdag den 13 September 2006 Kl: 09:45
Henrik,
Så i Whisky-tråden at du sökte Jaktlitteratur. Her er en tidligere tråd..

Namn: Chrille
Datum: Fredag den 9 September 2005 Kl: 10:30
Vilken guldgruva Marterius! Tack för tipset. Jag måste återigen rekomendera den fågelhundsintresserade att läsa Bertel Gripenbergs "Dianas vägar". Särskilt njutbart för den som jagar med och intresserar sig för pointer. Den finns att få tag på via nyss nämnda hemsida såg jag.

Gunilla, jag har missat annonsen. Det måste kollas upp!

Namn: Marterius
Datum: Torsdag den 8 September 2005 Kl: 01:13
Chrille,

Jag förmodar att du som bokälskare redan känner till denna länk: http://www.antikvariat.net/

Hälsningar,
Martin

Namn: Gunilla
Datum: Onsdag den 7 September 2005 Kl: 12:28
Tips till Chrille,
Det var en annons i Barran om gamla jakttidningar till salu. Har själv varit på semester en vecka men jag tror det var lördagen den 27/8.

Datum: Tisdag den 6 September 2005 Kl: 20:16
Jag håller med dig Marterius. Von Rosen är en höjdare, med sina finstämda skildringar av naturen, hundar och jaktkamrater. Ska hålla ögonen öppna för Williams alltså. Tackar för tipset!

Namn: Marterius
Datum: Tisdag den 6 September 2005 Kl: 14:22
Ingen har nämnt vare sig Björn von Rosen eller Lennart Williams ännu! Båda är bredare än rena jaktförfattare men det de skriver om jakt hör till det bättre på svenska. Williams kanske mest för den mycket fina självironin i kombination med ett ganska speciellt vemod över svunna tider, och von Rosen för hans detaljseende.

Rekommenderad läsning är "I skog och mark" samt "Kopparringen" av Lennart Williams, och "Ekot av ett horn", "Gröna kammaren", "Om djur och annat", "Minnen från vidden" samt "Mitt hundliv" av Björn von Rosen. Williams får mig att tappa intresset lite när han lämnar jakten och bara skriver om natur, men jag uppskattar allt von Rosen skriver.

"Det vildas rike" av Bruno Liljefors är också en bok som jag läst om många gånger.

Hälsningar,
Martin

Namn: Mats O
Datum: Lördag den 3 September 2005 Kl: 18:56
Hej Sten och övriga.

Jag väntar gärna på boken, så arbeta i en lagom takt. Du ska ju hinna jaga och fostra hundar också. Om Leif GW är en duktig jägare eller inte vet jag inget om. Skriva kan han. Fast det finns det ju fler som kan men tyvärr är det få av dem som ägnar sig åt jaktberättelser. Jag tänkte dock tipsa om ett litet guldkorn.

För något år sedan läste jag Albert Camus oavslutade bok ”Den första människan”. Boken handlar om hans uppväxt i Algeriet och det var ju innan Frankrike lämnade landet åt sitt öde. I boken skriver Camus om när han åker ut och jagar med sin morbror. Det är en mycket trevlig liten berättelse som gör en redan läsvärd bok än mer läsvärd.
Mats

Namn: Maud/Rospigan
Datum: Lördag den 3 September 2005 Kl: 09:45
Hej Sten!
Även jag ser fram emot "din egen bok" men väntar gärna bara du blir helt kurant igen. Jag vill ha nöjet att läsa dina artiklar och böcker många år frammåt, så var rädd om hälsan & glädjen.

Varma hösthälsningar!
Maud

Namn: Sten Ch
Datum: Fredag den 2 September 2005 Kl: 13:04
Tack, Annika, men det är ingen fara. Det var bara en liten varningssignal och jag är i full gång. Du får mig att känna lite som Mark Twain när han annonserade i tidningen:
"På förekommen anledning ber jag att få meddela att ryktet om min död är betydligt överdrivet."

Namn: Annika S
Datum: Fredag den 2 September 2005 Kl: 10:56
Hej Sten

Visst kan jag vänta, även om det bär mig emot... Tråkigt att höra att du inte mår bra. Ta hand om dig! Hoppas att du mår bättre snart.

Jag skall genast beställa Bengtssons böcker från Setterns förlag.

Kryapådigkram från Annika

Datum: Torsdag den 1 September 2005 Kl: 16:47
Till i första hand Mats O och Annika S.

Jaså, du har grävt fram Skollärarns papegojjakt, som jag nog skrev vid slutet av 80-talet! Det stämmer att just den skollärarn också föder upp labbar, så du tänker på rätt person. Och jag kan lova dig att historien är fullkomligt sann, även om det kan anses höra till ovanligheterna att kakaduor nedläggs med en kombination av smålök och duvhök!

Tack för uppmuntrande beröm, Mats. Jag kanske skulle skriva en berättelse om när jag jagade tillsammans med just Leif GW. Men det hade han nog inte gillat, i alla fall inte om jag hållit mig till sanningen… Hur som helst har jag inte på många år haft någon nämnvärd tid att sätta mig ner och skriva för nöjes skull. För mycket tvångsskriverier, beställda av redaktörer och andra plågoandar. Senast jag skrev något i den stil du efterlyser var häromåret då jag skrev om Herr Larssons apportör i Svensk Jakt.

Men jag har planer, och då är jag inne på Annikas inlägg: Jovisst kan man ge ut samma material två gånger. Det hänger på copyrighten, men jag säljer bara artiklar för engångspublicering och behåller copyrighten. Och faktum är att jag länge funderat på att göra precis det du föreslår; ge ut en bok med små berättelser, reflektioner och självupplevda äventyr och annat liknande. En bok utan deadline, som jag skriver färdig i min egen takt och först därefter presenterar för ett förlag. Jag har nu i ett antal år jobbat med fyra böcker hela tiden, arbetat dubbla skift och haft förlagsdeadlines hängande över mig som damoklessvärd. Resultatet blev ett läkarbesök förra veckan och magsårsmedicin. Så nu sätter jag stopp, avsäger mig en massa jobb, bland annat Bosjöklostermässan, och om ett år eller så har jag kanske planat ut så mycket att jag får tid att göra den boken. Det ni båda skriver gläder mig verkligen mycket och gör att jag känner att det finns folk ”därute” som gärna skulle vilja se en sådan bok.

Så jag säger till Annika och Mats: Hav tålamod, den som väntar… Får jag bara behålla hälsan ska det nog bli något. Till dess rekommenderar jag min vän och kollega Göran Bengtssons två väldigt personliga böcker i just den stilen: ”Vingslag och bakspår” samt ”När stjärnor faller”, båda på Setterns förlag. Speciellt den senare är ett MÅSTE för alla Afrikaälskare.

Datum: Torsdag den 1 September 2005 Kl: 00:52
Chrille, jeg ser i en annen tråd at du også er interessert i andjakt. Hemingway har med litt andjakt utenfor Venedig(som var självupplevd) både i början og slutet på "Across the River and into the Trees".

Namn: Annika S
Datum: Torsdag den 25 Augusti 2005 Kl: 10:15
Sten Ch har kanske funderat på att samla sina artiklar och kortnoveller i en bok? Eller man kanske inte får ge ut samma material två gånger, vad vet jag. Det hade i alla fall varit givande läsning. Han har ett härligt sätt att uttrycka sig på och med mycket kunskap och humor.

Ni har väl läst om Doggywood här på Reportagesidan (se reportagearkiv), fast det är klart, det är ju Nutro som skrivit dom artiklarna..., men lite hjälp av Sten har han nog fått... eller?

"..köpt en jaktlabbe av en papegojjägare" Den berättelsen hade varit kul läsa låter det som.

Namn: Mats O
Datum: Torsdag den 25 Augusti 2005 Kl: 09:37
En intressant tråd som jag egentligen inte har mycket att tillföra men så fick jag i uppdrag att rensa bland gamla jakttidningar och det gick ju som det gick. Jag fastnade i gamla Jaktmarker och Fiskevatten från 80 – talet och då noterade jag att det finns två skribenter som borde skriva mer jaktberättelser än vad de gör. Den ena är Leif GW Persson som har skrivit roliga och läsvärda jakthistorier så han borde skriva något annat än deckare. Nästa person är Sten Ch. En del av de artiklar och historier som finns med i JoF är mycket läsvärda och roliga. När jag läste en av berättelserna slog det mig att jag nog hade köpt en jaktlabbe av en papegojjägare. Om nu just den historien kan vara sann?

Datum: Tisdag den 16 Augusti 2005 Kl: 17:15
Ja visst Sten, Boganis jaktbrev. Den ska självklart räknas in bland de stora. Har ännu bara utdrag i novellsamlingar, men väntar på att komma över den till rätt pris. Det hör ju till tjusningen! Och visst har du rätt i fallen Nebraska och Nils Sjungare. Men jag märker att jag har glömt den som givit mig störst upplevelse av dem alla: Bertel Gripenberg. Hans "Dianas vägar" - viken jag fyndade för 60:- med osprättade sidor och sålunda oläst originalutgåva - är den absoluta favoriten. Det känns som man är med i varje släpp och varje fågeltagning. Vilket språkbruk, som om pennan vore en pensel - en mästare. Snytingarna mot de röda i hans samtida Finland är i sig en oemotståndlig bonus.

Mårten Ulfsson Kalling bjuder ju på en annan stil men är i sig en guldgruva för den som vill lära sig mer om jakt och hundar i början av förra seklet.

Det är klart man måste läsa Hemingway, kvällarna blir ju längre och ska alltid fyllas med något. Även Hamsun ska kollas upp.

Datum: Fredag den 12 Augusti 2005 Kl: 03:09
Jeg har såvidt nevnt det tidligere her på forumet, men en absolutt suveren bok om naturen, menneskene og kärleken er Knut Hamsun's "Pan". Les den!!

En underholdende, men mindre lest Hemingway-bok, er "By-Line" som er en samling av artikler han skrev i tidligere år, for The Toronto Star Weekly, Transatlantic Review og Esquire. Klassisk Hemingway begynner artikkelen "Trout fishing in Europe" fra November 1923; "Bill Jones went to visit a French financier who lives near Deauville and has a private trout stream. The financier was very fat. His stream was very thin."
Hemingway mente Spania hadde Europas beste örretfiske, og han har jo bl.a. en del fiskebeskrivelser i "The Sun Also Rises", på vei til bull-fighting i Pamplona.
Uten at det direkte har med fiske å gjöre: en av de vakreste åpningsparagrafer som er skrevet må väre starten på "A Farewell To Arms" (på engelsk).

Litt mere trivia. Hemingway var en stor fan av Hamsun (han har i personlige brev omtalt og anbefalt både "Sult" og "Markens gröde". Da Hemingway vant Nobelprisen i litteratur, etter klassikeren "The Old Man and the Sea", nevnte han i sin takketale at det var andre som fortjente den mere, tex Karen Blixen. Dette ble Karen Blixen veldig glad for og sendte Hemingway et brev og sa hun alltid hadde önsket å möte ham, og dele deres erfaringer fra Afrika. De möttes dessverre aldri.
Forövrig, en av de forfattere som hadde aller störst innflytelse på Hemingway var russeren Turgenev. Hans novellesamling, som figurerer med forskjellige titler som "A Sportsman's Notebook"/"A Sportsman's Sketches"/"Sketches from a Hunter's Album" er blant mine desiderte favoritter innen litteraturen!

En norsk krim med mye flott natur/jakt/fiske, som jeg lånte av en kompis (pointermann Geir B. Larssen) for noen år siden, er Septemberkvinnen av Gard Erik Sandbakken. Anbefales også! www.bokklubben.no/SamboWeb/side.do?dokId=2556
(Geir leder forresten akkurat nå en international ekspedition til Novaya Zemlya, tett befolket med isbjörn, men fordi det er russisk territorium uten lov til selv å bäre våpen...)

Datum: Fredag den 12 Augusti 2005 Kl: 00:16
Jaså du hade den redan, Chrille. Medge att ”Nils Sjungares marker” är suverän. Och ”Nebraska” är kanske ännu bättre. Dessutom är de illustrerade av gamle Palmquist, och det gör dem ju inte sämre.

Men Göran Bengtssons ”Fågelmannen” i Vingslag och bakspår går inte av för hackor den heller. Jag kom vid ett besök på Österlen förbi just den hällristningen förra veckan och tänkte på gravdösen där räven höll ut mot terriern medan jägarna stod och frös utanför… Min fru undrade vad det var och jag svarade bara: Läs ”Fågelmannen” i Görans bok. Men tyvärr hade jag lånat ut den, så hon undrar ännu…

Du räknar upp flera av de stora från förr, men har missat en av de allra största, Boganis. Har du inte läst hans ”Jaktbrev” i översättning av ingen mindre än Bertil Haglund (den gamle Svensk Jaktchefredaktören), har du en stor upplevelse framför dig. Du vet säkert att Boganis hette Wilhelm Dinesen och var far till Karen Blixen och att han efter slaget Dybböls Skansar for runt och deltog i varje upptänkligt krig, bara det var tyskar på fiendesidan. Men känsligare penna än denne gamle krigares får man leta efter.

Dottern Karen var ju gift med Bror Blixen, som var polare med Hemingway. Där har du också en av de verkligt stora, inte bara som romanförfattare, utan kanske mer som novellist. Hans ”The short happy life of Francis Macomber” är den kanske bästa jaktberättelsen av alla, fast den är lång som en kortroman och inte alla riktigt förstår att hans korta lyckliga liv bara varade några sekunder. Desto kortare är den lilla berättelse på en och en halv sida i en av hans novellsamlingar där Hemingway berättar om hur han i Michigan ger sig ut att jaga vaktel med sina hundar och lämnar sin grabb hemma i sängen med lite feber. Men grabben tror att hans far bryr sig mer om att jaga fågel än att sitta hos sin döende son. Han har över 100 graders feber (Farenheit) och när de bodde i Paris hörde han att man dog om febern gick över 42 grader… Den kan jag inte läsa utan att ögonen tåras. En annan Hemingwayfavorit är ”Den stora dubbelhjärtade floden” som visserligen handlar om fiske.

Sedan har du förstås Jim Corbetts böcker…

Datum: Torsdag den 11 Augusti 2005 Kl: 17:21
Tack båda för era svar. Tråkigt att höra om Björn Jönsson. Visst har jag uppmärksammat Göran Bengtsson, och ska genast inhandla den du tipsar om Sten. JoF:s 25-års häfte står redan i hyllan, ömt vårdad och ofta läst. Tror att även Jan Åkerman är med och skriver om jakt i Afrika. Jag håller med dig Sten; ett måste i bokhyllan, bland Kalling, Bure', Pay, Klinkowström m fl.

Ska kolla upp ditt tips Frank, återkommer om det.

För visst är det väl så, att ytterst få idag lyckas skildra jaktens själ som de gamla mästarna.

Namn: Sten ch
Datum: Onsdag den 10 Augusti 2005 Kl: 02:18
Hej Chrille,

Som Frank påpekar dog Björn alldeles för tidigt, vid mitten av 1980-talet, endast några och fyrtio. Jag tror aldrig han skrev någon bok och det mesta han skrev publicerades i Jof. Han var också en strålande berättare och allmänt underhållande med förmåga att finna det rätta, vissa ordet vid rätt tillfälle. Jag glömmer inte när han intervjuades i lokalradion i egenskap av länsjaktvårdare vid älgpremiären. Den föga jaktkunnige reportern frågade Björn var man ska sätta kulan för att älgen ska falla. Björn svarade med dundrande röst, så att radioapparaten skalv:

– Mitt i maskinrummet!

Hans kunskap om jakt och jakthundar var nära nog encyklopedisk. När Jägarexamen var ny var vi ett gäng gamla jägare som höll en studiecirkel tillsammans. Björn var en av oss. Som du säkert förstår öppnade vi aldrig boken, det räckte att sitta och lyssna till Björn. Needless to say, vi klarade provet alla.

I samband med något jubileum för cirka 25 år sedan gav JoF ut en del i tidningen publicerade noveller i bokform. Den kan du nog få tag i, hör med JoF. Jag tror den inleddes med Albert Engströms ”En gångaresäl”. I boken finner du två av svensk jaktlitteraturs verkliga pärlor, Gunnar Sandgrens ”Nebraska” och Björn Jönssons ”Nils Sjungares marker”. Bered dig på en högtidsstund.

Men Björn har en efterträdare här i Skåne. Vår utan tvekan bäste jaktskribent när det gäller den mera litterära tonen, är Göran Bengtsson. Skaffa hans ”Vingslag och bakspår”, som kom ut på Setterns förlag för ett par år sedan. Den är suverän! Göran kom nyligen med en kärleksfull afrikabok på samma förlag. Jag har inte läst den, jag sparar den till ett tillfälle då jag verkligen har tid att njuta av den.

Datum: Onsdag den 10 Augusti 2005 Kl: 00:50
Björn Jönsson, som dessverre dog sa alt for tidlig, var en av Sveriges fremste pointerfolk som også skrev godt og tankvärdt. Jeg hadde trevlig besök av hans son Olof her på New Zealand i fjor. Jeg skulle tro at Olof's mor Ann-Helen Jönsson skulle väre den beste til å svare på hvorhen du kan finne mere litteratur av ham. Se Ann-Helen's webside:
http://www.go.to/kennel.skartorps

Datum: Onsdag den 10 Augusti 2005 Kl: 00:50
Björn Jönsson, som dessverre dog sa alt for tidlig, var en av Sveriges fremste pointerfolk som også skrev godt og tankvärdt. Jeg hadde trevlig besök av hans son Olof her på New Zealand i fjor. Jeg skulle tro at Olof's mor Ann-Helen Jönsson skulle väre den beste til å svare på hvorhen du kan finne mere litteratur av ham. Se Ann-Helen's webside:
http://www.go.to/kennel.skartorps

Datum: Tisdag den 9 Augusti 2005 Kl: 18:46

Med passion för både jakt och böcker är det blott naturligt att intressera sig även för jaktlitteratur. Då jag suttit och läst äldre Jaktmarker och fiskevatten, från början av 80-talet, har jag fastnat för en novellförfattare som skriver om jakt på ett sällsynt jordnära och samtidigt rikt vis. Namnet är Björn Jönsson, ifrån Skåne och pointerman så vitt jag förstår. Vet någon om det finns mer att hitta av denne man, gärna i bokform?

<< tillbaka
EftersöksService: 798    ApportService: 451    Forum: 28 806    
Startsida