Log in
 Engelsk setter...  
Namn: Torsti Mäkinen
Datum: Tisdag den 21 December 2004 Kl: 22:17
Om hunden är prisvärd kan nog inte bedömmas förrän hunden blivit kanske 5 - 6 år gammal. Detta under förutsättning att miljön varit gynnsam för dess utveckling.

"Miljön" bedöms alltför ofta som mindre viktig för en ung hunds utveckling.

Torsti

Namn: Emla
Datum: Söndag den 19 December 2004 Kl: 17:18
Kalle: Säg att du betalar 7000:- för en valp. Sen är det 5-6000:- i mat och vaccinering. Då är man uppe i 13.000:- och så 3000:- i träning...

Det blev faktiskt mycket mer lönsamt för säljaren. Då får han 166:- i månaden istället för 55:-. Det är ju drygt en tredubbling.

Namn: Alfonso
Datum: Söndag den 19 December 2004 Kl: 13:56
Som jämförelse:

RPS (Rikspolisstyrelsen) betalar 30 000:- för ett polishundsämne (odresserad). Då är hunden över ett år, men under tre. Det låga priset anses av många vara en tungt vägande orsak till att polisen har så svårt att få tag på polishundar.

Namn: Kalle
Datum: Söndag den 19 December 2004 Kl: 13:01
Vilken fågelhundsras betalar man 9000 kr för en valp ??

Namn: Emla
Datum: Söndag den 19 December 2004 Kl: 10:48
Skulle 16.000 för en hund på 1.5 år vara dyrt?? Säg att du betalar 9000:- för en valp. Sen är det 5-6000:- i mat och vaccinering. Då är man uppe i 15.000:- och så 1000:- i träning...

Minst 20 skulle väl vara mer rimligt. Tänk på att man slipper göra hunden rumsren, det är värt mååånga kronor att få sova på mornarna :D

Namn: Torsti Mäkinen
Datum: Söndag den 19 December 2004 Kl: 00:01
Pointern är i allmänhet en okomplicerad hund som passar bättre för en nybörjare än en setter. Pointern är mera en jaktmaskin medan settern har förmåga att tänka själv och ofta gör det, med oanade resultat som följd!

Settern passar bäst för folk med lite machoistiska böjelser medan pointern lämpar sig bäst för de som bara vill fylla viltsäcken med fågel.

Å andra sidan, om man vill ha en massa spirituella upplevelser tillsammans med sin hund så är det kanske bäst att välja en setter!

Torsti

Namn: Agneta
Datum: Lördag den 18 December 2004 Kl: 11:04
Oj, är injagade hundar så dyra????? Hur vanligt är det i Sverige att man köper "färdig" hund?

Namn: Daniel
Datum: Lördag den 11 December 2004 Kl: 15:39
Kul att se att en annons ger "eko". Nu är hunden såld och om allt stämmer går han till sin nya "husse" den 19 Dec.
Men riktigt så "billig" var han inte.

Namn: ...
Datum: Fredag den 10 December 2004 Kl: 15:45
Ägaren är med i mitt jaktlag. Bra kille med mycket erfarenhet av jakt med stående fågelhund. De har gjort reportage om honom i Svensk Jakt också en gång i tiden.

Hunden vet jag inget om:)

Namn: Anders
Datum: Fredag den 10 December 2004 Kl: 14:04
Tror att detta är ett klipp för den som vill komma igång fort, engelsk setter är det ju oxå!

http://www.jagareforbundet.se/kopsalj/default.cfm
Engelsk Setter säljes
1,5 år gammal setterhane säljes som jakthund.Han har 1:a pris på jaktprov i UKL. Har använts under jakt hela hösten 2004.
Enligt rykte skulle det vara ett bra pris oxå (16-papp).

Namn: Frank-T.
Datum: Onsdag den 8 December 2004 Kl: 09:26
Enig med Jan. Pointeren er veldig solid og oftest mindre komplisert både avelsmessig og dressurmessig enn de fleste andre raser. Selv om det selvfölgelig også er skillnad på pointer & pointer, så er det en god chance for å få en brukbar jakthund fra de fleste linjer.

Namn: Jan SB
Datum: Tisdag den 7 December 2004 Kl: 23:01
Båda raserna är nog ungefär lika allround både på fält och fjäll.
Mitt råd om du skall köpa din första stående fågelhund är att välja en pointer. Du får då en ganska lättdresserad(förhållandevis) hund med säkra ståndanlag. Om du köper en pointer av någorlunda härstammning och lägger ned tid så skall du ha rejäl otur om du inte får till en hyfsad jakthund både på fjäll och fält. Enligt min erfarenhet så kan man tyvärr inte säga det samma om övriga raser.

Namn: Olof
Datum: Tisdag den 7 December 2004 Kl: 19:47

Kan någon ge mig ett tips om jag ska köpa Engelsk Setter eller Pointer.Jag kommer att jaga både på fjäll och fält.
Vilken hund är mest allround för båda disciplinerna.
Jag hoppas också kunna använda hunden som aportör.
Eller finns det någon annan ras jag ska välja(stående fågelhund)

<< tillbaka
EftersöksService: 796    ApportService: 451    Forum: 28 806    
Startsida