Log in
 Vad är en jakthund...  
Namn: PB
Datum: Fredag den 15 Oktober 2004 Kl: 14:14
Jag förstår vad du menar och håller delvis med. Men man kan inte jämnföra en fågelhund och en gråhund. Den kan ju va 3 km iväg och leta efter älgar. Då är det lite svårt att kalla in den. Speciellt om man inte vet var den är. Annars håller jag med om att det behövs bättre pli på jakthundar över lag

Namn: Annika S
Datum: Fredag den 15 Oktober 2004 Kl: 11:47

Det måste väl ändå vara så att det är skillnad på en hund som jagar och en jakthund? 9 hundar av 10 jagar om man släpper ut dem i skogen och uppmuntrar (behövs sällan) jakt. En jakthund skall man väl ändå kunna ställa lite krav på? Att den jagar när ägaren vill och inte bara när den själv vill. Att den kommer på inkallning. Detta tycker jag är en självklarhet. Det verkar dock inte fungera så i verkligheten.

Nu är det ju skillnad på jakthund och jakthund och detta är visserligen ett forum för fågelhundar, men nu pratar jag generellt. Jag blir bara så irriterad när man läser tex om gråhunden Karon nu i sista Svensk Jakt-bladet. Hunden försvann under jakt och var borta hela natten. Det visade sig att den satt fast på en klipphylla. Så står det som får håret att resa sig i nacken på mig: "Ägaren hoppas på att den lärt sig en läxa och inte jagar mer i mörker"

Hade det där varit en jakthund hade den kommit på inkallning, inte jagat som och när den själv vill (hela natten när den känner för det). Nu verkar det ju röra sig om en hund som jagar. Är inte det ett brott mot jaktlagen?

Vad säger ni? Är det bara att släppa ut hunden på sina jaktmarker och kalla den för en jakthund? Det verkar så ibland...

<< tillbaka
EftersöksService: 796    ApportService: 451    Forum: 28 806    
Startsida