Log in
 Vorsteh i kallt vatten...  
Namn: Hipshot
Datum: Fredag den 10 September 2004 Kl: 23:05
Skaffat neoprenvästar till de jyckar som jobbar mycket i vatten sent på säsongen. De mår helt klart bättre.. Då även jyckar med bra päls.

Mvh!

Namn: Annika
Datum: Fredag den 10 September 2004 Kl: 08:38
Lotta1 - du kan väl utveckla. Vad är det du tycker de skiljer sig på? Intressant att lära mer om de olika raserna / hårlagen inom vorsteh. Tack.

Namn: Lotta1
Datum: Torsdag den 9 September 2004 Kl: 16:12
CJ- stirra dig inte blind på torktiden på hunden. Du ska trivas med den i andra avseenden också.
Även om du får ta till fönen efter varje jaktdag och använda täcke,så är det värt det bara du trivs med hunden under resten av året också.
Det är mer än pälsen som skiljer hundarna åt.

Mvh

Namn: Melker
Datum: Torsdag den 9 September 2004 Kl: 14:52
Det kan vara skillnad i pälskvalitet på långhår och mycket stor skillnad på strävhår. En del långhår har "finfjunig" päls och andra har strävare päls som knappt blir blöt. En del strävhår är trimfria och nästan som korthår medans andra ser ut som utegångsfår om de inte trimmas. Kolla därför noga på hårlaget innan Du väljer valp.

Namn: Gunilla
Datum: Torsdag den 9 September 2004 Kl: 12:46
Stämmer det du säger. Kolla istället på föräldrarna så typen passar ditt jaktsätt.
Du åker nog på att ha täcke för vilken som, i bilen, vid vila mm.
Frågan är bara om det ska vara blött eller dyngsurt.

Namn: CJ
Datum: Onsdag den 8 September 2004 Kl: 17:02

Hej på ej!

Jag står i startgroparna att skaffa mig en Vorsteh men jag är osäker på pälstyp. Jag jagar mycket sjöfågel i kallt vatten.
Släthår har inget underull men torkar snabbt. Strävhåret är mer skyddande. Långhåret värmer kanske något mer men torkar sakta.
Har jag fel?
Är det någon som har några tipps?

Tack på förhand/ CJ

<< tillbaka
EftersöksService: 798    ApportService: 451    Forum: 28 806    
Startsida