Log in
 Ang fästingsjukdomarna...  
Namn: Nettan
Datum: Fredag den 10 September 2004 Kl: 14:57
Kom att tänka på en sak när jag såg vad Jessica skriver. Scaliborhalsbanden är inte bara effektiva mot fästingar utan dessutom billigare är "spot-on"-produkterna eftersom du kan ha det hela "säsongen" s a s. (Jag har bara hört talas om en handfull hundar som inte klarar av att ha dem på.)

Sist jag hämtade ut halsband på apoteket så frågade jag lite om dem och personalen där trodde att de kommer bli receptfria i framtiden.

Namn: Jessica
Datum: Fredag den 10 September 2004 Kl: 08:17
Min hund, som insjuknade i Erlichios och sedan även avlivades av samma orsak, var inte skyddad på något sätt före första smittotillfället. Men precis som Annica S skriver, blev det skydd därefter.

Frontline (inte spray utan pipett) har jag använt, men resultatet blir ändå några fästingar per säsong.

Namn: Hugo
Datum: Onsdag den 8 September 2004 Kl: 09:42
Erlichios är väl en microorganism, därför får man väl ingen imunitet efter en infektion tror jag? till sk

Namn: Annika S
Datum: Onsdag den 8 September 2004 Kl: 09:02
Som jag skriver i andra tråden insjuknade min hund vid 9 års ålder. Hon hade då aldrig fått något medel mot fästingar utan jag har plockat bort de jag hittat. Läs mer i andra tråden.

Sedan efter sjudomen använder jag scalibor-halsband. En sådan pers till vill vi inte ha.

Namn: Martin
Datum: Tisdag den 7 September 2004 Kl: 16:35

En liten fundering efter att ha läst i tråden "erlichios".
Ni som har hundar som har insjuknat i fästingburna sjukdomar, har ni använt medel mot fästingar på era hundar och trots det drabbats eller har ni valt att avstå från giftiga bekämpningsmedel?

Jag hör till den senare, jag använder inget medel på hunden utan går minst en gång per dag igenom hela hunden och plockar oftast bort en eller ett par fästingar.
Min hund har varit pigg och frisk men för säkerhets skull så tog jag nyligen prov på honom och det visade lägsta mätbara titrar för erlichios. Troligen har han haft det utan att insjukna och visa sympton. Jag ska kolla med nytt prov senare i höst för att se hur värdet ligger då.
Det får mig att fundera om det kan vara "bra" för hunden att stöta på sjukdomarna och få chans att bilda antikroppar?
Kan det tänkas att hundar som skyddas mot fästingarna med hjälp av kemiska medel riskerar att bli mer sjuka vid smitta?
Mina funderingar. Åsikter?

<< tillbaka
EftersöksService: 798    ApportService: 451    Forum: 28 806    
Startsida