Log in
 Nya jägarskolan...  
Namn: Sten Ch
Datum: Söndag den 12 September 2004 Kl: 12:24
Johan L, skicka din mailadress, så får du rättningslappen till Vapen & Skytte!

Datum: Fredag den 3 September 2004 Kl: 18:50
Tack för besked. Och ännu mera tack för att du uppmärksammat ett fel jag inte själv lagt märke till (och inte heller referensgruppen som ska ha lusläst manuset). Från början skulle jag ha med en tabell över hagelgrovlekar, men den fick inte plats, så jag fick snabbt inlemma det i texten. Och så tänkte jag tydligen bakvänt... Tack än en gång!
Andra fel som jag anmärkt mot före tryckning, men som kommit med ändå är tex att det i en illustration med kaniner och annat smått vilt står att de KRÄVER klass 4. Man blir förbannad...

Namn: Johan L
Datum: Fredag den 3 September 2004 Kl: 10:49
Hej "man",
Jag beställde hela serien i samband med att den presenterades vid någon mässa eller liknade tillställning, om jag inte tar fel var det i samband med invigning av jägareförbundets nya lokaler på Öster Malma (september 2003)och i dagarna damp de ner i lådan(dock ej studiehanledningen). Tyvärr tror är det inte bara Vapen delen som innehåller missar. I vissa delar (vapen tex) förklarar du(man) koppling till gamla benämningar och utlänska begrepp (flinte m.m) medan i andra delar (jakten) har begrepp som ansitz och pürsch utelämnats?
När jag ändå håller på måste jag kolla med dig i avsnittet om olika hagel nummer står det att engelska nummer är större än US det ska väl vara mindre (har ej boken framför mig just nu)E.6 ca 2,6 mm Us6. ca 2,75?
Det är synd på detaljerna för som helhet är det ett mycket bättre material än gamla jägarskolan med större utrymme för hundarna och jakten vilket är mycket possitivt!
MVH Johan L

Datum: Fredag den 3 September 2004 Kl: 10:14
"Man", det är jag det...
Misstag i arbetet, kan man säga. generellt har jag i boken rekommenderat två nummer större stålhagel jämfört med blyhagel. Så det borde stå 4-5 för fasan också. Ska tänka på det inför revideringen.
Var har du fått tag i boken? Den skulle inte distribueras till några cirklar förrän jag fått tillfälle att göra rättningslapp. Man hade missat mina korrekturändringar, så där förekommer fel i den som jag inte vill stå för. Hoppas du svarar, Johan L, och berättar var och i vilket sammanhang du sett/fått tag i boken!!!

Namn: Johan L
Datum: Fredag den 3 September 2004 Kl: 09:42

Fråga angående nya jägarskolan och förslag til bästa hagelstorlek bly/stål. Vad är anledningen till att man rekommenderar så grova stålhagel som 4-5 för ripa, medan fasan och orre "bara" us5?

<< tillbaka
EftersöksService: 798    ApportService: 451    Forum: 28 806    
Startsida