Log in
 Valpmotion...  
Namn: Susanne
Datum: Söndag den 4 Juli 2010 Kl: 14:42
Hur gick det för valpen som var ute mycket i skogen år 2004? Jag har alltid varit ute mycket i skogen med mina goldenvalpar och dom har aldrig tagit skada av det.

Namn: Karin
Datum: Torsdag den 5 Augusti 2004 Kl: 15:21
Tack för alla svar och kommentarer,
Jag håller nog med om att det borde vara sunt förnuft som skall gälla, och tycker detta i kombination med Vet. Nälsers svar passar mig utmärkt.
Och det är ju just för att göra saker med valpen som man är ute i skogen!

Namn: Tony
Datum: Torsdag den 5 Augusti 2004 Kl: 14:08
Ursäkta mig , det kanske blev lite "off topic". ;-)
Mvh

Datum: Torsdag den 5 Augusti 2004 Kl: 13:56
Med tanke på hur mycket valparna härjar runt med varandra tills de separeras från varandra vid 8 veckor så är nog aktivitetsnivån snarare lägre vid promenader. Sunt förnuft måste ju råda istället för minuter... Hunden visar när den blir trött och att den skulle ta skada av att traska runt i skogen? Näää, det tror inte jag på riktigt!
Att kontakten försämras? Gå åt ett annat håll när den inte är uppmärksam så får du dessutom bättre kontakt genom att ha valpen lös tidigt.
Mvh Tony

Namn: Linda
Datum: Torsdag den 5 Augusti 2004 Kl: 13:19
Hej!

Det här svaret gav veterinär Christer Nälser på fråga till honom här, svaret finns i "fråge och svarbanken" datum 0311.

Motion av valp
Finns risk att för mycket motion av en valp-unghund orsakar HD? Hur mycket är lagom motion av 4,5 månaders retriever?
Linda

Risken för just HD är väl närmast minimal men man kan väl tänka sig andra skador på grund av överdriven motion. För en 4-5 månaders retriever kan väl promenader under en timme och enklare apporteringsövningar vara tillräckligt.

Överhuvudtaget bör man inte träna hunden fysiskt före tio till tolv månaders ålder utan man får successivt öka på uppgifternas omfattning i takt med att unghunden utvecklas.
Christer Nälser

Namn: Tina
Datum: Torsdag den 5 Augusti 2004 Kl: 10:43
Jk du är inte ensam om att inte begipa. Hur motionerar man en valp en timme i skogen utan mekaniska rörelser? Med tanke på överaktivitet, ledfel etc. skulle jag aldrig tillbringa en timme i skogen med en 4 mån valp. Ta med fika om du vill vara ute så länge och låt valpen ligga och vila mesta tiden så lär du den istället något som du kommer ha mycket glädje av när den blir äldre. Att låta valpen flänga runt så länge på egen tass verkar dumt också för att man borde lära hunden från början att det är matte+valp som gör saker i skogen tillsammans, men jag kanske missförstår frågan.

Namn: Maria
Datum: Onsdag den 4 Augusti 2004 Kl: 09:48
Hej Karin!

1 timme i skogen med lek och spring låter lite mycket för en 4 månaders valp. Golden retieverklubben skickar med en informationsbroschyr till alla valpköpare där det bla står hur mycket man skall "motionera" sin valp. - Har du inte fått den kanske?
Där står bla följande:
Under valpens första månader växer den mycket fort och skall inte ansträngas med med långa promenader eller lek med andra hundar, cirka 10 min per gång räcker.
Efter 6 månaders ålder kan man börja öka promenadernas längd till 30-40 min och när hunden blivit 1 år kan man börja cykla och jogga med den.

Har valpen mycket energi kan man försöka sysselsätta den med andra saker, gör ett litet spår på gräsmattan kanske?

Lycka till!
Maria

Namn: JK
Datum: Lördag den 31 Juli 2004 Kl: 07:02
Som du vet Husse, så tar jag smärtstillande för detta :)
När får man se dig IRL och inte bara som TV-kändis?

Namn: Husse
Datum: Fredag den 30 Juli 2004 Kl: 22:36
Karin, var inte ledsen att JK inte förstår dig.
Du är i samma grupp som de flesta andra av oss ;-)

Namn: trudi
Datum: Fredag den 30 Juli 2004 Kl: 20:00
Förutom det rent fysiska kan en valp bli stressad/överstimulerad av allt för mycket aktivitet, vilket får återverkningar för hela livet. Ingen vill väl ha en pipare!
En hel timmes "strövtåg" (?) med rusningar låter som något man möjligen kan göra med valpen någon enstaka gång i veckan.

Datum: Fredag den 30 Juli 2004 Kl: 12:40
Skulle tro att det påverkar mer negativt på leder och valpens utveckling rent kroppsligt om du inte tog med den på promenader. Ta du med den! Har man däremot en stor ras kan det vara vits att spara på aktiviteterna tills de växt klart. Men du hade ju en jaktlabbe så det är nog inga problem Karin. Men plocka upp den när den verkar bli trött och less.
Mvh Tony

Datum: Fredag den 30 Juli 2004 Kl: 11:28
Hej JK,

Ledsen att du inte förstår.

Datum: Fredag den 30 Juli 2004 Kl: 10:52
Karin, kan du utveckla vad du menar med :
"ta med valpen på strövtåg. (1 timme) Inte promenad med mekaniska rörelser, utan mer undersöka saker och rusa vidare." ???? Ska du stänga av de mekaniska rörelserna helt, eller ska de delvis var på? Ska hunden rusa i en timme eller hur har du tänkt? Du får ursäkta men jag tycker dina frågor verkar konstiga!!!!! Har inte uppfödare gett dig nödvändiga upplysningar?

Datum: Fredag den 30 Juli 2004 Kl: 10:52
Karin, kan du utveckla vad du menar med :
"ta med valpen på strövtåg. (1 timme) Inte promenad med mekaniska rörelser, utan mer undersöka saker och rusa vidare." ???? Ska du stänga av de mekaniska rörelserna helt, eller ska de delvis var på? Ska hunden rusa i en timme eller hur har du tänkt? Du får ursäkta men jag tycker dina frågor verkar konstiga!!!!! Har inte uppfödare gett dig nödvändiga upplysningar?

Datum: Fredag den 30 Juli 2004 Kl: 09:11
Jag igen,

Just precis, och som jag påpekade är det Inte motionsträningen jag menar(!).
Jag har inga problem med att få valpen att slappna av, utan undrar: Påverkar det eller påverkar det inte leder negativt att ta med valpen på strövtåg. (1 timme) Inte promenad med mekaniska rörelser, utan mer undersöka saker och rusa vidare.

Namn: trudi
Datum: Torsdag den 29 Juli 2004 Kl: 20:51
Problemet är snarare att den livliga valpen inte alltid ahr vett att sluta när krafterna tryter heller. Valpar behöver sova och vila mycket, så man kan snarare behöva lägga in pauser åt den - bur eller hage är jättebra, kan ordnas utan att valpen känner sig utestängd.
Att motionera valpen behöver man överhuvudtaget inte tänka på. Det är viktigare att den får se många olika miljöer, människor i alla åldrar, dito hundar och gärna andra djur också.

Datum: Torsdag den 29 Juli 2004 Kl: 15:34
Karin, jag läste på något ställe ang. hundar och deras behov.
Det nämndes att de flesta hundar vilar och sover mellan 15-18 tim/dygn, dvs gör just ingeting, sen är det inte många timmar kvar på dygnet :) "motionsbehovet för en valp/unghund
skaffar de sig själv om de får röra sig fritt, leka etc. så även när det gäller vuxna hundar som kanske kräver att man sätter igång dem? De hundar som används till jakt och krävande jakt behöver konditions- och muskeltränas för att orka med långa jaktdagar. Så en valp fixar det helt och hållet själv, och slutar när krafterna tryter.

Datum: Torsdag den 29 Juli 2004 Kl: 12:34

Jag har en Goldenvalp av arbetstyp. Han är snart fyra månader och har alldeles väldigt gott om energi. Som tur är har jag en hund till så den mesta energin går åt till lek.

Men, hur mycket "motion" skall han ha? Kan det eller kan det inte på verka höfter, ostekondroser och andra eventuella ledproblem?

Med motion, menar jag ströv i skogen, inte kondisträning

<< tillbaka
EftersöksService: 796    ApportService: 451    Forum: 28 806    
Startsida